پلاسمادرمانی رایگان است
پلاسمادرمانی رایگان است
با اعلام خبر نهایی شدن گام‌های جدید ایران در زمینه درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا به وسیله پلاسما، در روزهای گذشته شایعاتی در فضای مجازی مطرح شده مبنی بر گران بودن این درمان و خاص بودن بیماران دریافت کننده پلاسما؛ موضوعی که عضو اتاق بازرگانی تهران و یکی از پایه‌گذاران پلاسمادرمانی کرونا، آنرا تکذیب می‌کند.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد  با توجه به سابقه قابل قبول ایران در حوزه درمان با استفاده از پلاسما که نام کشور را در میان پنج کشور نخست دنیا در این عرصه قرار داده است، پس از ورود ویروس کرونا به ایران، تیمی تحقیقاتی کار خود را برای استفاده از روش پلاسمادرمانی بیماران مبتلا به کرونا آغاز کرد. موضوعی که به نظر می‌رسد در گام‌های نخست نتیجه‌بخش بوده است.

این تیم تحقیقاتی ابتدا پلاسمای بیماران بهبود یافته از کرونا را دریافت کرده و سپس به تعدادی از مبتلایان تزریق کرده که براساس آمار ارائه شده، موفقیت چشمگیری در بهبود حال این بیماران داشته است. بر این اساس در گام نخست ۱۲ بیمار و در گام بعد ۲۰۰ بیمار، پلاسما دریافت کردند که بخش قابل توجهی از آنها بعد از این تزریق با سرعت بیشتری روند بهبودی را پی گرفته‌اند.

در این شرایط در روزهای گذشته، شایعاتی در فضای مجازی مطرح شد مبنی بر اینکه این روش درمانی تنها در اختیار تعدادی از مسئولین و مقامات ایرانی قرار گرفته و مردم عادی از دسترسی به آن محروم هستند و همچنین به دلیل هزینه بالای این درمان، بسیاری از مردم توانایی تقبل هزینه‌های آنرا نیز ندارند؛ موضوعی که ناصر ریاحی – عضو اتاق بازرگانی تهران – و یکی از پایه‌گذاران این روش درمانی برای کرونا در ایران؛ آنرا رد می‌کند.

او در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: این روش درمانی (پلاسمادرمانی) تاکنون به طور کامل رایگان بوده و هزینه‌های آن را بخش خصوصی حامی طرح پرداخت کرده‌اند. از این رو مطرح شدن این مسئله که درمان کرونا به وسیله پلاسما، گران قیمت است، به هیچ عنوان صحت ندارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه عمده بیمارانی که با استفاده از پلاسما درمان شده‌اند، بیماران معمولی بوده‌اند، گفت: ما در در این زمینه‌ای هیچ برنامه خاصی برای جداسازی یا اولویت‌دهی بیماران نداشته‌ایم.

ریاحی خاطرنشان کرد: انتخاب بیمار برای دریافت پلاسما، براساس پروتکل درمانی نوشته شده است و این پزشکان معالج هستند که طبق این پروتکل و براساس صلاحدید خود و شرایط بیمار، این روش درمانی را پیشنهاد می‌دهند و کار پس از آن اجرایی می‌شود.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال آقای حریرچی – معاون وزارت بهداشت و درمان – که به کرونا مبتلا شد، خود از دریافت‌کنندگان خدمات پلاسمادرمانی نبود؛ بلکه بعد از بهبودی مراجعه کرده و پلاسمای خون خود را برای کمک به بهبودی سایر مبتلایان اهدا کرد.

  • منبع خبر : ایسنا