پنتاگون برنامه حذف ترکیه از پروژه اف ۳۵ را آماده کرده است
پنتاگون برنامه حذف ترکیه از پروژه اف ۳۵ را آماده کرده است
پنتاگون به دلیل پافشاری ترکیه برای خرید سامانه اس ۴۰۰، پروژه حذف کامل آنکارا از پروژه اف ۳۵ را آماده کرده است.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از راشاتودی، «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به «خلوصی آکار» همتای ترکیه ای خود اطلاع داده که طرح حذف کامل آنکارا از پروژه اف ۳۵ آماده شده است.

شاناهان با ارسال نامه ای به آکار، مراحل حذف ترکیه از این پروژه نظامی را توضیح داده است.

پروژه ساخت جنگنده اف ۳۵ پرهزینه ترین پروژه نظامی آمریکاست و واشنگتن این پروژه را با کمک مالی برخی کشورها به پایان برده است.

در هفته گذشته اعلام شده بود که آمریکا در واکنش به تصمیم آنکارا در خصوص اس ۴۰۰، آموزش خلبان‌های ترکیه ای برای جنگنده های اف ۳۵ را متوقف کرده است.

شب گذشته نیز اعلام شد که وزارت دفاع آمریکا با تعیین ضرب الاجل برای ترکیه اعلام کرده است که به آنکارا تا ۳۱ ژوئیه زمان می‌دهد تا از خرید موشک‌های مدل اس ۴۰۰ روسیه صرف نظر کند.‌

آمریکا با خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه مخالف است و پیش از این نیز مخالفت خود را اعلام کرده بود، اما این برای نخستین بار است که واشنگتن برای لغو این معامله تسلیحاتی برای ترکیه ضرب الاجل تعیین می‌کند.

قرارداد فروش سیستم سامانه موشکی S-۴۰۰ روسیه به ترکیه در سال ۲۰۱۷، امضا شد که بلافاصله باعث ایجاد تنش دیپلماتیک میان استامبول و واشنگتن گردید، امریکا از ترکیه خواسته است تا از خرید سامانه‌های روسی صرف نظر کند و از سیستم دفاع هوایی پاتریوت امریکایی استفاده کند، اما ترکیه با این پیشنهادات آمریکا مخالفت کرده است.

ترکیه تاکنون در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کرده و هفته گذشته نیز رجب طیب اردوغان؛ رئیس جمهور ترکیه عنوان کرد: با روسیه توافق کردیم و مصمم هستیم. هیچ قصدی مبنی بر پشت کردن به این قرارداد نداریم.

  • منبع خبر : مهر