پنهان‌کاری پنتاگون در انتشار آمار تلفات غیرنظامیان درحملات هوایی در خاورمیانه
پنهان‌کاری پنتاگون در انتشار آمار تلفات غیرنظامیان درحملات هوایی در خاورمیانه
نشریه "نیویورک تایمز" فاش کرد که فرماندهی ارتش آمریکا در سال‌های گذشته آمار دقیق تلفات غیرنظامیان حملاتش در عراق، سوریه و افغانستان از جمله کودکان را منتشر نکرده است.

نشریه “نیویورک تایمز” فاش کرد که فرماندهی ارتش آمریکا در سال‌های گذشته آمار دقیق تلفات غیرنظامیان حملاتش در عراق، سوریه و افغانستان از جمله کودکان را منتشر نکرده است.

به گزارش صبح اقتصاد، به نوشته این روزنامه آمریکایی که بیش از ۱.۳ هزار سند داخلی در وزارت دفاع آمریکا به دست آورده است، حملات هوایی آمریکا در خاورمیانه «پر از ناخالصی‌های اطلاعاتی» است و تعداد کشته های غیرنظامی این حملات به طور قابل توجهی کمتر اعلام شده است.

نیویورک تایمز نوشت که این اسناد محرمانه منکر تبلیغات واشنگتن در مورد میزان دقتش در حملات خود است.

طبق نوشته نیویورک تایمز تعهدات آمریکا مبنی بر شفافیت و پاسخگویی اغلب محقق نشده است و رهبری پنتاگون نه تنها تحقیقات کاملی در مورد چنین رخدادهایی انجام نداده بلکه حتی اقداماتی هم برای جلوگیری از تکرار رخدادهای مشابه آن در آینده انجام نداده است.

این نشریه نوشت: طبق آمارهای رسمی منتشر شده از سوی پنتاگون،در جریان حملات به تروریست‌های داعش در عراق و سوریه، از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۱۴۱۷ غیرنظامی و از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۱۸۸ غیرنظامی در نتیجه حملات هوایی آمریکا در افغانستان کشته شده‌اند اما تحلیل‌های روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد که صدها قربانی از افراد غیرنظامی در آمارهای اعلام شده ذکر نشده‌اند.

در میان حوادث گزارش شده، حملات نیروهای ویژه ایالات متحده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۶ به ۳ منطقه در شمال سوریه است که گمان می‌رود داعش برای آماده سازی حملات خود از آنها استفاده می‌کرد اما در این حملات ۱۲۰ کشاورز و روستایی کشته شدند.

نمونه‌ دیگر، حمله نوامبر ۲۰۱۵ در منطقه الرمادی عراق بود که پس از مشاهده مردی در حال کشیدن یک “شیء ناشناس و سنگین” به سمت یکی از مواضع داعش انجام شد اما در گزارشی که پس از بررسی‌های دقیق تهیه شد، مشخص گشت که هدف یک کودک بوده است.

طبق اعلام نیویورک تایمز، تلفات غیرنظامی اغلب به دلیل نظارت ضعیف و ناکافی و محاسبات اشتباه ارتش هنگام آماده شدن برای حمله به یک مکان صورت می گرفت؛ به این نحو که غیرنظامیان تروریست تلقی می‌شدند و در بسیاری از موارد هم ارتش آمریکا اهمیتی نمی‌داد که در ساختمان هایی که ارزیابی می‌شد متعلق به شبه نظامیان تندرو است ممکن است غیرنظامیان هم حضور داشته باشند.

نیویورک تایمز نوشت: کارشناسان نظامی ارتش ایالات متحده به فرماندهی عملیات اطلاع نمی‌دادند که غیرنظامیان، از جمله کودکان، ممکن است در منطقه‌ای که تروریست‌ها هستند، حضور داشته باشند.

این روزنامه آمریکایی تاکید کرد که رهبری پنتاگون تخمین‌های خود را از تلفات احتمالی غیرنظامیان جز درموارد انگشت شمار منتشر نکرده است و به ندرت اقدامات داخلی از جمله تغییرات در آمادگی ارتش برای حملات آتی صورت گرفته و هرگز تنبیهاتی برای عوامل نظامی مسئول این تلفات درنظر گرفته نشده است.

به نوشته نیویورک تایمز رهبری پنتاگون تنها در ۱۲ درصد از کل حملات هوایی که در آن غیرنظامیان کشته شدند، توصیه به تحقیقات کامل کرده و با اتکا به شواهد ناقص یا نادرست روند تحقیقات متوقف و تنها در کمتر از ۱۰ مورد به خانواده‌های کشته شدگان و مجروحان غرامت پرداخت شده است.”

اخیرا ایالات متحده مجبور شد ادعاهایش درباره هدفگیری یک خودروی حامل بمب در کابل را که بعدا مشخص شد حامل ۱۰ نفر از اعضای یک خانواده بود پس بگیرد. در واکنش به این مساله بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت: “حتی با بهترین فناوری های جهان اشتباهاتی رخ می دهد، چه بر اساس اطلاعات ناقص و چه بر اساس تفسیر نادرست از اطلاعات موجود. ما تلاش می کنیم از این اشتباهات درس بگیریم.”

اتکای ایالات متحده به حملات هوایی در خاورمیانه در سال های پایانی دولت باراک اوباما به طور چشمگیری شتاب گرفت، زیرا حمایت عمومی از جنگ های زمینی بی پایان کاهش یافت.

اوباما رویکرد جدید مبتنی بر استفاده از پهپادها را “دقیق‌ترین عملیات هوایی در تاریخ” توصیف کرد و گفت که این روش توانسته است تعداد کشته‌های غیرنظامی را به حداقل برساند.

طبق گزارش‌ها نیروهای آمریکایی در مدت ۵ سال بیش از ۵۰ هزار حمله هوایی در افغانستان، عراق و سوریه انجام دادند.