پهلوان‌زاده: مربی چینی شطرنج برای ۱۲ روز ۷۶۰۰ دلار می‌خواهد
پهلوان‌زاده: مربی چینی شطرنج برای ۱۲ روز ۷۶۰۰ دلار می‌خواهد

رئیس فدراسیون شطرنج با تاکید بر توافق با گزینه هلندی برای هدایت تیم ملی گفت: البته با یک مربی چینی هم مذاکره کردیم اما وی برای یک دوره کوتاه۷۶۰۰ دلار دریافت می کند. مهرداد پهلوان زادهدر مورد توافق فدراسیون شطرنج با «ایوان سوکولوف» و اینکه قرار است وی به زودی راهی تهران شود، گفت: از […]

رئیس فدراسیون شطرنج با تاکید بر توافق با گزینه هلندی برای هدایت تیم ملی گفت: البته با یک مربی چینی هم مذاکره کردیم اما وی برای یک دوره کوتاه۷۶۰۰ دلار دریافت می کند.

مهرداد پهلوان زادهدر مورد توافق فدراسیون شطرنج با «ایوان سوکولوف» و اینکه قرار است وی به زودی راهی تهران شود، گفت: از سال گذشته جذب مربی خارجی برای تیم ملی را در برنامه قرار دادیم. امسال رویدادهای مهمی مانند جام ملت های آسیا و المپیاد جهانی داریم که باید در آنها بهترین نتیجه ممکن کسب شود. به همین دلیل با گزینه های هلندی و اوکراینی مذاکره کردیم تا هدایت تیم ملی را به یکی از آنها بسپاریم.

وی با اشاره به اینکه «ایوان سوکولوف» از هلند و «یوگنی میروش نیچنکو» از اوکراین گزینه های مورد نظر فدراسیون بودند، خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده و پاسخ های دریافتی با سوکولوف هلندی به توافق رسیدیم. وی ۲۲ اردیبهشت ماه به ایران سفر می کند تا مذاکرات تکمیلی به صورت حضوری انجام شود. بر اساس توافقات اولیه قرار است وی دو هفته کنار ملی پوشان باشد تا آنها را برای رویدادهای مهمی که داریم، آماده کند. اینکه بعد از آن هم این همکاری ادامه داشته باشد یا نه، به مذاکرات تکمیلی در تهران بستگی دارد. فعلا انتخاب مان برای هدایت تیم ملی، این مربی هلندی است.

رئیس فدراسیون شطرنج با بیان اینکه همزمان مذاکراتی هم با مربی چینی به نام «وانگ هائو» در حال انجام است، به پرسشی مبنی بر اینکه «اگر توافق با سوکولوف هلندی قطعی است، مذاکره با این مربی به چه منظور انجام می شود؟»، پاسخ داد.

وی در این رابطه یادآور شد: شطرنج سه مرحله «شروع بازی»، «وسط بازی» و «پایان بازی» دارد. طبیعتا هر یک از این مراحل اهمیت خود را دارد اما شروع بازی خیلی مهم است. این مربی چینی در این زمینه به روز است و تبحر خیلی بالایی دارد. ملی پوشان ایران هم به وی اطمینان دارند. تلاش زیادی داریم تا بتوانیم این مربی را حداقل برای مدتی کوتاه در کنار ملی پوشان داشته باشیم. به هر حال شروع بازی در هر رقابتی خیلی تعیین کننده است و این مربی هم یکی از متخصصین شروع بازی است.

پهلوان زاده در این رابطه ادامه داد: البته مشکلی که برای همکاری با این مربی داریم به خاطر مبلغ بالای درخواستی اش است. وانگ هائو برای ۱۲ روز حضور در کنار ملی پوشان شطرنج ایران متقاضی ۷ هزار و ۶۰۰ دلار شده است. در تلاش هستیم تا این مبلغ را کاهش دهیم در این صورت از حضور این مربی هم در کنار ملی پوشان استفاده خواهیم کرد.

رئیس فدراسیون شطرنج با یادآوری اینکه این مربی چینی همان مربی است که پیش از این گفته شده بود قرار است برای پرهام مقصودلو جذب شود، تصریح کرد: بله اما در صورت حاصل شدن توافق، این مربی چینی در کنار همه ملی پوشان خواهد بود اما طبیعتا برای پرهام مقصودلو به خاطر شرایطی که دارد، فرصت بیشتری گذاشته می شود.

وی در رابطه با قهرمانی پرهام مقصودلو در رقابت های مسترز شارجه نیز گفت: پرهام شانس شماره ۲۰ برای قهرمانی بود اما در نهایت این عنوان را در میان تمام مدعیان از آن خود کرد و این ارزش خیلی زیادی دارد. قهرمانی که مقصودلو به دست آورد، خیلی کم و به ندرت اتفاق می افتد. به همین دلیل بود که شخصا به محل برگزاری رقابت ها رفتم و در دور پایانی مسابقات و مراسم اختتامیه حضور داشتم.

«ظاهرا هم خیلی ها از حضور شما متعجب شده بودند؟!»، پهلوان زاده در این زمینه گفت: بله؛ برای خیلی ها تعجب آور بود که من به عنوان رئیس فدراسیون ایران به خاطر قهرمانی نماینده کشورم در رقابت های کپ آزاد به محل برگزاری مسابقات آمده ام اما تاکید می کنم که این قهرمانی ارزش خیلی بالایی داشت و حضور من برای تقدیر از این قهرمانی بود. قرار بود من برای حضور در نشست کمیته قوانین فیده به لهستان بروم اما با کمی تغییر برنامه اول به محل برگزاری مسابقات شارجه رفتم سپس راهی لهستان شدم.

رئیس فدراسیون شطرنج همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که در رابطه با رقابت های سریع و برق آسای قهرمانی کشور مطرح شد و اینکه «قرار بود بودجه به دست آمده از ورودیه این رقابت ها برای اعزام نفرات اول به رقابت هیا جهانی هزینه شود، آیا این کار انجام می شود؟ و اینکه در کل از این رقابت ها چه میزان ورودیه گرفته شد؟»، پاسخ داد.

وی گفت: ورودیه سابقات ۸۰ هزار تومان بود. البته کسانی که با تاخیر اقدام به ثبت نام کردند باید ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می کردند. در کل هم ۳۰۰ نفر در مسابقات شرکت کردند. در مجموع هزینه ای که از دریافت ورودیه به دست آمد طبق اعلام قبلی برای اعزام نفرات اول به رقابت های جهانی هزینه خواهد شد. اگر هم لازم باشد فدراسیون برای تکمیل هزینه اعزام، کمک خواهد کرد.

مهرداد پهلوان زاده یادآور شد که بردیا دانشور در رده سنی زیر ۱۲ سال، طاها مختاری در رده سنی ۱۰ سال و سینا موحد در رده سنی زیر ۸ سال قهرمان رقابت های برق آسا و سریع قهرمانی کشور شدند.