پوتین: جهان با مهمترین دهه از زمان پایان جنگ جهانی دوم مواجه است
پوتین: جهان با مهمترین دهه از زمان پایان جنگ جهانی دوم مواجه است
رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی جامع با اعلام اینکه جهان در مهمترین دهه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا کنون به سر می‌برد، تاکید کرد کشورش با نخبگان غربی مخالف و به دنبال هژمونی در جهان چندقطبی جدید نیست.

رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی جامع با اعلام اینکه جهان در مهمترین دهه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا کنون به سر می‌برد، تاکید کرد کشورش با نخبگان غربی مخالف و به دنبال هژمونی در جهان چندقطبی جدید نیست.

به گزارش صبح اقتصاد به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی نشست “باشگاه گفتگوی بین‌المللی والدای” گفت: دوران تسلط غرب بر جهان در حال سپری شدن است و جهان خطرناک‌ترین و غیر قابل پیش‌بینی‌ترین و در عین حال مهمترین دهه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون را در پیش دارد.

پوتین در سخنرانی خود تاکید کرد که روسیه با نخبگان غربی مخالف نبوده و آرزوی هژمونی در جهان چندقطبی جدید را ندارد.

پوتین در این سخنرانی به جهانی‌سازی بر مبنای “نو استعمارگری» غربی پرداخته و خواستار “ساخت سمفونی تمدن بشری” شد.

پوتین در اظهاراتش که در پاسخ به سوالات شرکت‌کنندگان در این اجلاس مطرح شد به طیفی جامع از مسائل پرداخته از جمله اینکه گفت، هیچ فایده‌ای در جابجا کردن پایتخت روسیه یا ملی سازی شرکت‌ها نمی بیند و همچنین اظهاراتی همراه با طعنه و شوخی مورد جنگ هسته ای و یخ زدن آلمانی ها از سرما مطرح کرد.

در اینجا نکات کلیدی سخنرانی رئیس جمهور روسیه و پاسخ های وی به سوالات آمده است.

سیاست‌های غرب

رئیس جمهور روسیه در توضیح درباره رویکردها و سیاستهای غربی ها تاکید کرد:‌ “غرب مدعی همه منابع بشری است و فرض کرده به اصطلاح نظم مبتنی بر قوانین که پیشنهاد می‌کند به آن اجازه می‌دهد اصلا بدون هیچ قانونی زندگی کند. غرب قادر نیست به تنهایی بر بشریت حکومت کند، اما با استیصال در تلاش است تا این کار را انجام دهد، و بیشتر کشورهای جهان دیگر نمی خواهند آن را تحمل کنند.”

او خاطرنشان کرد:‌ “غرب در بازی خود از حداکثر قدرتش برای سلطه بر جهان استفاده کرد، اما این بازی بدون شک خطرناک، خونین و کثیف است، حاکمیت کشورها و مردمان، هویت و منحصر به فرد بودن آنها را انکار می کند و منافع کشورهای دیگر را نادیده می گیرد.”

پوتین گفت،‌ غرب باید به خاطر داشته باشد که “کسی که باد می کارد، طوفان را درو خواهد کرد. غرب و دیگر مراکز جهان چندقطبی باید گفتگوی به طور برابر را درباره آینده آغاز کنند و هر چه زودتر این اتفاق بیفتد، بهتر است.

بحران لیبرالیسم

رئیس جمهور روسیه در این زمینه گفت:‌ “لیبرالیسم مدرن وقتی نقطه نظرات جایگزین را مایه تضعیف می‌داند و هر گونه انتقاد را به عنوان دسیسه‌های کرملین تلقی می‌کند دیگر یک مفهوم پوچ و غیرقابل تشخیص شده است. چیزی که آنها حاصل کرده‌اند هذیان‌گویی است”

او اضافه کرد:‌ “مدل نئولیبرالی ساخت جهان به سبک آمریکا نه صرفاً از بحران سیستماتیک، بلکه از بحران اعتقادی رنج می‌برد. آنها به سادگی چیزی برای ارائه به جهان جز سلطه خود ندارند. اعتقاد غرب به خطاناپذیر بودنش امری خطرناک است، زیرا پس از میل به خطاناپذیرترین بودن یک گام دیگر به جایی می‌رسد که به سادگی، کسانی را که دوست ندارد، از بین می‌برد و یا به قول خودشان آنها را کنسل (طرد) می‌کند. اما تاریخ همه چیز را تصریح خواهد کرد و کسانی را طرد خواهد کرد که به نوعی خود را مستحق نظم بخشیدن به فرهنگ جهانی به میل خود می دانستند.

پوتین خاطرنشان کرد:‌ تمدن جهانی مبتنی بر جوامع سنتی با ارزش‌های سنتی است که بر خلاف ارزشهای نئولیبرال برای هر کشوری منحصر به فرد است. غرب می‌تواند ده ها جنسیت و رژه همجنس گراها را برای خودش داشته باشد، اما نباید به دنبال تحمیل آن بر دیگران باشد.

روسیه و غرب

پوتین در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: روسیه خود را دشمن غرب ندانسته و نمی‌داند و سابقا پیشنهاد همزیستی در ضمن توافق را داده بود، اما با مخالفت مواجه شد.

او خاطر نشان کرد: “حداقل دو غرب متفاوت” وجود دارد – غرب سنتی، با فرهنگ بسیار غنی، و غرب تهاجمی و نو استعماری که اینگونه دیکته می‌کند که با روسیه هرگز نمی‌توان آشتی کرد.

رئیس جمهور روسیه بیان کرد:‌ غرب نتوانست “روسیه را از نقشه ژئوپلیتیکی محو کند” و هرگز نیز نخواهد توانست چنین کاری کند، همانطور که هیچ کس نمی‌تواند به روسیه دیکته کند، چه جامعه‌ای را و بر اساس کدام اصول بسازد.

پوتین اضافه کرد: روسیه نخبگان غربی را به چالش نمی‌کشد. روسیه به سادگی از حق خود برای موجودیت و توسعه آزاد دفاع می کند. ما در این میان برنامه برای تبدیل شدن به یک کشور هژمونی دیگر نداریم. مسکو همچنین قصد ندارد ارزش‌های خود را تحمیل کند، بر خلاف غرب، ما به دنبال ورود به حیاط خلوت دیگران نیستیم.

اهمیت دوران امروز

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: “جهان به آستانه‌ای تاریخی رسیده است و با احتمالاً خطرناک‌ترین، غیرقابل پیش بینی ترین و در عین حال مهم ترین دهه پس از پایان جنگ جهانی دوم روبروست. اهمیت امروز در این است که همه کشورها اکنون فرصت دارند تا مسیر توسعه اصیل خود را انتخاب کنند.

وی بیان داشت: نظم نوین جهانی باید مبتنی بر قانون و عدالت باشد، آزاد و عادلانه باشد. تجارت جهانی باید به نفع اکثریت باشد، نه به نفع شرکت های منفرد. توسعه فناوری باید به جای افزایش نابرابری، آن را کاهش دهد.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: جهان همچنین به پلتفرم‌های مالی بین‌المللی جدید و مستقل نیاز دارد تا به عنوان ذخایر بین المللی جایگزین پلتفرم‌هایی شود که توسط غرب بی‌اعتبار شده‌اند. اول، (غرب) ارزش آنها را از طریق تورم در منطقه یورو و دلار کاهش داد، و سپس طلا و  ذخایر ارزی خارجی ما را به جیب زد. چندقطبی بودن یک فرصت واقعی و عملاً تنها فرصت برای اروپا جهت احیای توانایی سیاسی و اقتصادی خود که امروزه “به طور جدی محدود” شده محسوب می‌شود.

تهدید هسته‌ای

رئیس جمهور روسیه در خصوص این مساله بیان کرد:‌ “تا زمانی که تسلیحات هسته‌ای وجود داشته باشد، تهدید استفاده از آن نیز وجود خواهد داشت. موقعیت هایی که روسیه ممکن است در آنها از سلاح های هسته ای خود استفاده کند، همه در دکترین هسته ای آن نوشته شده است. مسکو هرگز اولین کسی نبود که در مورد استفاده از تسلیحات هسته ای صحبت کرد، بلکه صرفا پاسخ‌هایی با اشاره را خطاب به اظهارات رهبران غربی مطرح ساخت. روسیه معتقد است که غرب به عمد از آن باج خواهی می کند: برای مثال، هیچ کس در غرب به ادعاهای لیز تراس، نخست وزیر سابق انگلیس مثل “دختری که کمی عقلش را از دست داده” واکنش نشان نداد.”

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: برای روسیه هیچ منطق نظامی یا سیاسی برای این که با حمله هسته ای به اوکراین ضربه بزند وجود ندارد، و تنها هدف هیاهوی امروز پیرامون تهدیدات هسته‌ای فشار بر متحدان و کشورهای دوست مسکو و کشورهای بی‌طرف است. روسیه از برنامه های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ارسال یک هیات مامور به بررسی گزارش های مربوط به ساخت “بمب کثیف” توسط اوکراین استقبال می کند و این بازرسی باید در اسرع وقت و به گسترده ترین شکل ممکن انجام شود زیرا کی‌یف هر کاری را انجام می دهد تا رد پاهای خود را پاک کند.

عملیات در اوکراین

پوتین ادامه داد، “اگر روسیه عملیات نظامی ویژه در اوکراین را آغاز نمی‌کرد، وضعیت به طور فزاینده بدتر می‌شد و تلفات آتی برای مسکو بیشتر می شد”.

در همین حال، پوتین با ادعاها درباره اینکه روسیه دشمن را در اوکراین دست کم گرفت مخالفت کرد.

او ادامه داد که هدف اصلی این عملیات کمک به مردم دونباس است. روسیه نمی توانست تنها به سادگی به اینکه استقلال این جمهوری ها را به رسمیت بشناسد اکتفا کند آنها به تنهایی نمی توانستند دوام بیاورند، این یک واقعیت آشکار است.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد:‌ وقایع اوکراین را می توان تا حدی به عنوان یک جنگ داخلی تعبیر کرد، زیرا روس ها و اوکراینی ها مردمی واحد هستند که در کشورهای جداگانه از هم جدا افتاده اند. روسیه به عنوان کسی که اوکراین مدرن را ایجاد کرد، می تواند تنها ضامن واقعی و جدی دولت، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین باشد. مسکو همچنان برای مذاکره با کی‌یف آماده است، اما کی‌یف تصمیم گرفت این مذاکرات را ادامه ندهد. واشنگتن باید به کی‌یف این سیگنال را بفرستد که مشکلات باید به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شوند.

وضعیت روسیه

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد:‌ وقایع اوکراین نشان داد که روسیه کشور بزرگی است و جوری که اصلا کسی تصورش را نمی‌کرد در بحبوحه تحریم‌های غرب بسیار قوی‌تر خود را نشان داد. روسیه نقطه اوج مشکلات ناشی از تحریم ها را هم اکنون پشت سر گذاشته است و عملکرد هیچ مقامی در یک سال گذشته ناامید کننده نبوده است. عملیات نظامی ویژه در اوکراین خساراتی به مسکو و در درجه اول خسارات انسانی وارد می‌کند اما دستاوردهای عظیم آن نیز وجود دارد، آنچه در حال رخ دادن است، بدون شک در نهایت به نفع روسیه و آینده آن خواهد بود. روسیه در خصوص لزوم مبارزه با تهدیدات خارجی اجماع تقریباً کاملی دارد. افراد کاملاً طرفدار دیدگاه‌های غرب بخش کوچکی از جامعه اش را تشکیل می دهند.

روابط با هند و چین

پوتین در این زمینه نیز تصریح کرد:‌ روسیه با چین به عنوان یک دوست نزدیک خود رفتار می کند و رهبران آنها نیز روابط مشابهی دارند. با این حال، در ماه فوریه، پوتین به شی جینپینگ، رهبر چین در مورد عملیات نظامی آتی در اوکراین هشدار نداد.

وی درباره روابط روسیه و هند گفت: روسیه و هند هرگز مسائل دشوار نداشته اند: ما همیشه فقط از یکدیگر حمایت کرده ایم. زمانی که دهلی نو خواستار افزایش محموله های کود صادراتی شد، آنها بیش از ده برابر شدند.

پوتین همچنین خطاب به مردم اروپا گفت: “برای افزایش حقوق خود بجنگید. … باور نکنید که روسیه دشمن یا حتی رقیب شماست. روسیه دوست شماست.”

  • منبع خبر : ایسنا