پوتین: نیازی به تشدید تنش در دریای سیاه با ناتو نیست/ با لوکاشنکو درباره اظهاراتش صحبت می‌کنم
پوتین: نیازی به تشدید تنش در دریای سیاه با ناتو نیست/ با لوکاشنکو درباره اظهاراتش صحبت می‌کنم
رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که او با ایده وزارت دفاع کشورش برای برگزاری مانورهای نظامی ناگهانی در دریای سیاه در واکنش به فعالیت ناتو مخالفت کرد چون نمی‌خواست تنش‌ها در این منطقه تشدید شود.

رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که او با ایده وزارت دفاع کشورش برای برگزاری مانورهای نظامی ناگهانی در دریای سیاه در واکنش به فعالیت ناتو مخالفت کرد چون نمی‌خواست تنش‌ها در این منطقه تشدید شود.

به گزارش صبح اقتصاد، به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه از آنچه افزایش خطرناک فعالیت ایالات متحده و متحدانش در منطقه دریای سیاه میخواند و پرواز هواپیماهای جاسوسی غربی، پرواز بمب افکنهای استراتژیک بیشتر و حضور دو رزم ناو آمریکایی در آنجا شکایت دارد.

برخی از این تحرکات در نزدیکی کریمه انجام میشود که یک شبه جزیره در دریای سیاه است که روسیه آن را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین گرفت و ضمیمه خاک خود کرد. همچنین تنشهایی بر سر تقویت نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین و همچنین بحران مهاجران بین بلاروس که متحد روسیه است و اتحادیه اروپا وجود دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی دولتی که شامگاه یکشنبه منتشر شد، گفت که او نمیخواهد تنشها در منطقه دریای سیاه را تشدید کند.

پوتین به شبکه روسیا-۱ گفت: باید بگویم که وزارت دفاع ما پیشنهادی برای برگزاری مانورهای از پیش اعلام نشده خودمان در آن آبها داشت. اما من اعتقاد دارم که اینها بیهوده است و ضرورتی ندارد که بیشتر به تنشهای موجود در آنجا افزود. بنابراین وزارت دفاع ما خودش را به اسکورت جتها و کشتیهای ناتو محدود کرد.

رئیس جمهوری روسیه افزود: ایالات متحده و متحدانش در ناتو واقعا مانورهای بدون اطلاع قبلی در آبهای دریای سیاه انجام میدهند و میخواهم دوباره تاکید کنم که مانورهای آنها واقعا بدون اطلاع قبلی است. این چالشی بسیار جدی برای ماست.

بحران مهاجران

رهبر روسیه همچنین در گفتگو با برنامه “مسکو، کرملین، پوتین” در این شبکه تلویزیونی گفت کشورش آمادگی دارد تا تلاشها برای حل و فصل بحران مهاجران در مرز بلاروس و اتحادیه اروپا را تسهیل کند.

او گفت: زمانی که صحبتها و اتهاماتی را علیه خودمان میشنویم، میخواهم به همه بگویم که حواستان به مسائل داخلی خودتان باشد و تلاش نکنید آنها را به دیگران منتقل کنید چون نهادهای مرتبط خودتان باید آنها را حل و فصل کنند. با این حال، ما آمادگی داریم اگر کاری از دستمان برمی آید، نهایت تلاشمان را کمک به حل و فصل این وضعیت کنیم.

رئیس جمهوری روسیه بار دیگر تاکید کرد: اتهاماتی مبنی بر همدستی روسیه در این بحران مهاجران، از تمایل شخصی برای انداختن مسوولیت این تحولات کنونی به گردن دیگری حکایت دارد. کشورهای غربی تلاش میکنند تا مسوولیت این بحران را نپذیرند. من قبلا هم گفته ام که ما ارتباطی با این مساله نداریم، مطلقا هیچ چیز. حال چرا برخی درباره آن صحبت میکنند؟ چون این در باطنشان است. این نشان دهنده تمایل آنها برای مقصر جلوه دادن دیگران است.

به گفته رئیس جمهوری روسیه، این کشورهای غربی هستند که باید بابت این بحران سرزنش شوند. پوتین تاکید کرد: قبلاً توضیح داده‌ام که چرا. دلایل سیاسی، نظامی و اقتصادی وجود دارد. آنها بودند که شرایطی ایجاد کردند که هزاران، حتی صدها هزار تن خانه‌های خود را ترک کنند. و اکنون آنها برای فرار از مسئولیت آنچه اتفاق می افتد، دنبال مقصر هستند.

ولادیمیر پوتین گفت که از طریق رسانه‌ها متوجه این بحران مهاجران شده است. او افزود: من هرگز پیش از این درباره این مساله با الکساندر لوکاشنکو (رئیس جمهوری بلاروس) صحبت نکرده بودم. با این حال، از زمان وقوع این بحران ما دو بار تلفنی حرف زده ایم.

تهدید به قطع گاز

ولادیمیر پوتین در صحبتهایی گفت که بلاروس از قبل درباره طرح احتمال قطع انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا با او مشورت نکرده بود و افزود که چنین اقدامی میتواند خطر لطمه زدن به روابط مینسک با مسکو را در پی داشته باشد.

رئیس جمهوری بلاروس پنجشنبه گذشته تهدید کرد که به تلافی هرگونه تحریمهای اتحادیه اروپا علیه مینسک در رابطه با بن بست مهاجران در مرز کشورش با این اتحادیه، جلوی انتقال گاز و دیگر کالاها از طریق بلاروس را میگیرد. تهدید او موجب افزایش موقت بهای گاز در اروپا شد. اروپا یک سوم از سوخت مصرفی خود را از روسیه و از طریق خط لوله‌ای که از بلاروس به سمت لهستان و آلمان میرود، دریافت میکند.

پوتین در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی درباره این تهدید بلاروس گفت: دو مرتبه که با لوکاشنکو تلفنی صحبت کردم، او یکبار هم به این موضوع اشاره نداشت و اصلا حرفی نزد. البته به لحاظ تئوری، لوکاشنکو رئیس جمهوری کشوری است که ترانزیت از آن انجام میشود و میتواند دستور قطع تامین گاز به اروپا را بدهد. اما این به معنای نقض قرارداد ترانزیت گاز ماست و امیدوارم که چنین اتفاقی رخ ندهد.

در این مصاحبه، پوتین همچنین گفت که چنانچه بلاروس انتقال گاز را قطع کند “خسارت بسیار بزرگی” را به بخش انرژی اروپا وارد میکند و “این مساله به توسعه روابط ما با بلاروس به عنوان یک کشور ترانزیت کمکی نمیکند.”

پوتین افزود: اگر این حرفی باشد که لوکاشنکو در لحظه و ناگهانی نگفته باشد، آن را بعدا با او در میان میگذارم.