پوست ببرها مربوط به تلفات سال گذشته است/کشتار ببرها قطعادرست نیست
پوست ببرها مربوط به تلفات سال گذشته است/کشتار ببرها قطعادرست نیست

مدیرکل دفترحفاظت سازمان محیط زیست با بیان اینکه سال گذشته درباغ وحش مشهد هفت ببر تلف شدند گفت: کشتار هشت ببر درسال۹۷ توسط باغ وحش قطعاً درست نیست وپوست‌ها مربوط به تلفات سال گذشته بوده است. مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، با اعلام اینکه پوست‌های یافته شده در […]

مدیرکل دفترحفاظت سازمان محیط زیست با بیان اینکه سال گذشته درباغ وحش مشهد هفت ببر تلف شدند گفت: کشتار هشت ببر درسال۹۷ توسط باغ وحش قطعاً درست نیست وپوست‌ها مربوط به تلفات سال گذشته بوده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، با اعلام اینکه پوست‌های یافته شده در باغ وحش مشهد احتمالاً مربوط به تلفات سال گذشته ببرهای این باغ وحش بوده گفت: این باغ وحش از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ جمعا ۱۳ مورد تلفات ببر داشته است که هفت مورد به سال گذشته مربوط می‌شود.

علی تیموری تأکید کرد: این که صاحب باغ وحش خودش راساْ و بدون هماهنگی محیط زیست گونه‌ای را کشته باشد، من بعید می‌دانم. معمولاً کسانی که می‌خواهند در حوزه مراکز نگهداری و باغ وحش که تحت نظارت هستند فعالیت بکنند هرگز چنین کاری نمی‌کنند چون می‌دانند قوانینی وجود دارد که محیط زیست بر اساس آن برخورد می‌کند و حتی تعطیلشان می‌کند. در مورد باغ وحش مشهد هم ما به این‌ها فرصتی داده‌ایم و خودشان هم الان در این راستا کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: کشتار آنی هشت ببر در سال ۹۷ توسط صاحب باغ وحش قطعاً درست نیست اما اینکه آنجا هفت پوست ببر دیدند طبیعی است چون وقتی حیوانی بمیرد بالاخره باید چه کار کنند؟ آن را تاکسیدرمی می‌کنند و همانجا نگهداری می‌کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما حدود ۸۰ باغ وحش و مرکز نگهداری و باغ پرندگان در کشور داریم که در سال ۹۳ حدود ۸۰ درصد آن‌ها اصلاً مجوز نداشتند و مشغول به کار بودند. بعد از این فشار آوردیم و تعدادی از مجموعه‌ها را تعطیل کردیم و به برخی فرصت دادیم و گونه جدید به آن‌ها ندادیم و نهایتاً الان تقریباً همه مراکز مجوز گرفته‌اند.

تیموری تأکید کرد: باغ وحش مشهد از آن باغ وحش‌هایی بود که هم شرایط استقرار را نداشت، یعنی از نظر مکانی مناسب نبود و هم اینکه تعداد گونه‌های داخل باغ وحش زیاد بود و ما فشار آوردیم که آنجا را تعطیل کنید. مسئولان استان گفتند که چون این باغ وحش بیش از ۶۰ سال قدمت دارد کمک کنید تا بماند اما گفتیم این باغ وحش شرایط استقرار ندارد. نهایتاً این موضوع را به کمیسیون ماده ۸ استانداری بردند و مجوز صادر کردند و از نظر شرایط استقرار مشکلش را حل کردند.

وی ادامه داد: بعد ما گفتیم این از نظر مکانی مشکلش حل شده اما از نظر نوع نگهداری گونه‌ها هم باید اصلاحاتی انجام شود. صاحب باغ وحش را خواستیم و با مدیرکل محیط زیست استان خراسان رضوی هم گفتگو کردیم و اعلام کردیم که ورود حتی یک گونه تازه به مجموعه ممنوع است. تأکید کردیم که گونه‌های قبلی هم که دارند باید تعدادش تعدیل شود و باید به باغ‌وحش‌های مجاز دیگر بفرستند و این کار را هم انجام دادند. یکی دو ببر را فرستادند و از همین گونه‌های موجود هم باید تعدیل انجام شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: الان در این باغ وحش بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست خراسان رضوی شرایط را بهتر کرده‌اند. یعنی هم امکاناتش را تغییر داده است و هم بهداشت بهبود پیدا کرده و هم ابعاد جایگاه‌ها را افزایش داده و تعدادش را کم کرده است.

تیموری درباره تعداد ببرهای باغ وحش مشهد و آمار تلفات آن اعلام کرد: باغ وحش مشهد بر اساس گزارش محیط زیست استان در سال ۹۳، ۱۱ ببر داشته است. تا الان مجموعاً تعداد ۱۹ ببر هم زادآوری داشته‌ایم که از این ۱۹ ببر، ۱۳ ببر از سال ۹۳ تا ۹۷ تلف شده‌اند. دو ببر هم از آنجا خارج شده و به مراکز دیگر تحویل شده است. به این ترتیب باید ۱۵ ببر باقی‌مانده باشد که الان هم ۱۵ ببر دارند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۷ تلفات این مجموعه یکی بوده که آن هم درگیری بین دو ببر بوده است اما در سال ۹۶ هفت ببر تلف شده‌اند که از آن میان سه تا توله بوده‌اند و نتوانسته‌اند رشد کنند. البته این بر اساس گزارش دامپزشک خود مجموعه است که در اداره کل محیط زیست استان هم این گزارش‌ها موجود است. علاوه بر این‌ها پنج ببر هم از سال ۹۳ تا ۹۵ تلف شده‌اند که جمعا تلفات این باغ وحش از آن زمان تا کنون به ۱۳ ببر می‌رسد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: آنچه گزارش شده است که آنجا رفته‌اند و هفت تخته پوست دیده‌اند کاملاً ممکن است اما این‌طور نبوده که صاحب باغ وحش همان زمان یا اخیراً هشت ببر را کشته باشد که از پوستش استفاده کند. با توجه به اینکه آمار باغ وحش‌ها برای ما معلوم است اصلاً این کار ممکن نیست و نمی‌شود که آنجا ۱۵ ببر داشته باشند و بعد یک‌باره ببینیم هفت ببر دارند!

وی با بیان اینکه شرایط باغ وحش در سال‌های اخیر بهتر شده است گفت: البته این به دلیل فشاری بوده که محیط زیست طی دو سه سال اخیر وارد کرده و گفته‌ایم اگر گونه‌هایشان را تعدیل و منتقل نکنند تعطیلشان می‌کنیم. باغ‌وحش‌هایی هم بودند که آمادگی لازم برای دریافت این گونه‌ها را داشتند. به هر حال استانداری آنجا را ماده هشت کرده و خود باغ وحش هم قول داده گونه‌ها را تعدیل می‌کنیم و ما هم برای هیچ گونه جدیدی مجوز نداده‌ایم و به این ترتیب وضعیتش نسبت به قبل خیلی بهتر شده است ولی نظارت اداره کل استان حتماً باید دقیق‌تر باشد

تیموری تصریح کرد: استان در این مورد باید نظارت بیشتری کند، چون برای این باغ وحش می‌خواهند مجوزهای لازم را بگیرند و باید به ستاد گزارش‌های بیشتری بدهند. به ویژه با توجه به اختیاراتی که رئیس سازمان محیط زیست به اداره کل استان‌ها داده این‌ها باید گزارش‌ها و نظارت خود را بیشتر کنند و پاسخگوی مردم و علاقمندان محیط زیست هم باشند چرا که آن‌ها هم حق دارند و ما به هر حال باید دقیق‌تر جواب بدهیم.

طی روزهای اخیر خبر«معدوم‌سازی» هشت ببر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده بود که در این خبر، علت معدوم‌سازی ببرهای این باغ وحش، تلاش صاحبان باغ وحش برای کاهش تعداد جانوران عنوان شده چرا که سازمان حفاظت محیط زیست، صدور مجوز بهره‌برداری برای این باغ وحش را که تا پایان سال گذشته به صورت غیرقانونی فعالیت داشت بر کاهش تعداد جانوران مشروط کرده بود.

ایمان محمدی آویز، کارشناس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در پاسخ به اینکه آیا ببرهای باغ وحش مشهد در راستای تعدیل جمعیت و به منظور دریافت مجوز معدوم شده‌اند یا نه گفته بود: هیچ‌کدام از ببرهای باغ وحش معدوم نشده‌اند. علت مرگ آنها کهولت سن بوده. این ببرها قیمت زیادی دارند و با منطق سازگار نیست که وقتی صاحب باغ وحش می‌تواند آنها را بفروشد معدومشان کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز پیشتر گفته بود: خبرکذب منتشرشده در شبکه های اجتماعی مبنی بر تلف شدن هشت قلاده ببر در باغ وحش مشهد به هیچوجه صحت ندارد.

تورج همتی تصریح کرده بود: فضاسازی و انتشار اخبار کذب پیرامون حوزه محیط زیست خراسان رضوی موجب ملتهب شدن افکارعمومی شده است واین در حالی است که تلف شدن هشت قلاده ببر باغ وحش مشهد تاکنون در هیچ دوره ای رخ نداده و این خبرکاملا بی اساس است. هم اکنون باغ وحش مشهد به عنوان قدیمی ترین باغ وحش کشور دارای ۱۴ قلاده ببر است که دروضعیت مناسب زیست، تغذیه، بهداشت، فضا و امنیت محل زندگی آنان وتحت نظارت کامل این اداره کل قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست در واکنش به این خبر گفته بود: تعجب کردم مگر در باغ وحش چقدر ببر هست که ۸ تای آنها را بکشند و قربانی کنند؟ با این کار می‌خواستند روز محیط‌ بان را تحت تأثیر قرار دهند. فقط دو ببر در خرداد ماه در باغ‌وحش مشهد با هم درگیر شدند که یکی از آنها فوت کرده است. این خبرسازی‌ها برای تخطئه محیط‌زیست کشور است که در راستای منافع ملی کشور می‌خواهد حرکت کند. عده‌ای مخالف منافع ملی کشور هستند. عده ای دشمنی با منافع ملی کشور دارند. وقتی اسم منافع ملی به زبان می‌آید عده‌ای داعشی مریض می‌شوند.