پوپولیسم و احتمال فتح سنگر جدید در اروپا
پوپولیسم و احتمال فتح سنگر جدید در اروپا

ایتالیا امروز یکشنبه صحنه برگزاری انتخابات پارلمانی است؛ رقابتی که ممکن است یکی از مهمترین سنگرهای اروپا توسط «پوپولیست ها» فتح شود.  ایتالیا امروز یکشنبه شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی است و شاید یکی از مهمترین نکات موجود در این انتخابات حضور مجدد «سیلویو برلوسکنی» باشد. در این میان نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ائتلاف راست میانه به رهبری […]

ایتالیا امروز یکشنبه صحنه برگزاری انتخابات پارلمانی است؛ رقابتی که ممکن است یکی از مهمترین سنگرهای اروپا توسط «پوپولیست ها» فتح شود.

 ایتالیا امروز یکشنبه شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی است و شاید یکی از مهمترین نکات موجود در این انتخابات حضور مجدد «سیلویو برلوسکنی» باشد.

در این میان نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ائتلاف راست میانه به رهبری سیلویو برلوسکونی، می تواند بزرگ‌ترین جناح در مجلس آتی ایتالیا باشد. همین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جنبش ۵ ستاره، بزرگ‌ترین حزب واحد در پارلمان ایتالیا خواهد بود.

اتحاد راستگراها

رهبران احزاب راست میانه و راست افراطی ایتالیا در آستانه برگزاری انتخابات سراسری ایتالیا برای اولین و آخرین بار با یکدیگر در رم ملاقات کردند.

سیلویو برلوسکونی رهبر حزب «به پیش ایتالیا» ماتئو سالوینی رهبر حزب راست افراطی« لیگا» و جورجیا ملونی رهبر «برادران ایتالیا» گفته اند که هدف از این ملاقات «فراموش کردن اختلافات داخلی گذشته» است

این دیدار سه روز قبل از انتخابات چهارم مارس (۱۳ اسفند ۱۳۹۶) انجام شد. برلوسکونی، ملونی و سالوینی طی کارزارهای انتخاباتی با یکدیگر ملاقات نداشتند.

طبق آخرین نظرسنجی ها ائتلاف متشکل از راست و راست افراطی فردی را روانه کاخ نخست وزیری ایتالیا خواهد کرد. از سوی دیگر تغییرات اخیر در سیستم انتخاباتی ایتالیا می تواند قواعد بازی را برهم بزند.

سیستم انتخاباتی ترکیبی و پارلمان معلق

نظام انتخاباتی ایتالیا به دنبال همه پرسی قانون اساسی در ۲۰۱۶ تغییر کرد. رای گیری این دوره پارلمان (هجدهمین پارلمان) برای اولین بار از طریق سیستمی برگزار می شود که ترکیبی از سیستم اکثریتی و تناسبی است.

طبق این سیستم که Rosatellum نام دارد، حدود ۳۵ درصد از کرسی های مجلس نمایندگان از آنِ حزبی است که اکثریت مطلق را کسب کند و بقیه کرسی ها یعنی ۶۴ درصد به نسبت آراء بین احزاب دیگر تقسیم می شود.

به این ترتیب طبق برآورد کارشناسان نخست وزیر از حزبی انتخاب می شود که در دور اول ۴۰ درصد کل آراء را کسب کند. اما طبق نظرسنجی ها هیچ ائتلاف یا حزبی نمی تواند ۴۰ درصد را کسب کند. در این صورت محتمل ترین سناریو تشکیل دولت ائتلافی متشکل از راست و راست افراطی است.

راست افراطی و راست میانه دست در دست هم

طبق آخرین نظرسنجی ها که دو هفته پیش از انتخابات منتشر شد ائتلاف متشکل از راست میانه و راست افراطی پیشتاز است. این ائتلاف ۳۵ الی ۳۸ درصد آراء را به خود اختصاص خواهد داد. انتشار نتیجه نظر سنجی از دو هفته مانده به برگزاری انتخابات ممنوع است.

ائتلاف راست میانه و راست افراطی شامل حزب «به پیش ایتالیا» (راست میانه) به رهبری سیلویو برلوسکونی ، دو حزب راست افراطی «لیگا» (که سابقا لیگ شمال نامیده می شد به رهبری ماتئو سیلوینی و «برادران ایتالیا» به رهبری جورجیا ملونی خواهد بود.

در صورت پیروزی ائتلاف راست، نخست وزیر را یکی از دو حزب «به پیش ایتالیا» و «لیگا» انتخاب می شود که بنا بر نظرسنجی ها در راس این ائتلاف هستند.