پیشنهاد عجیب مقتدی صدر
پیشنهاد عجیب مقتدی صدر
واکنش مقتدی صدر به استعفای عبدالمهدی، ادامه واکنش‌ها به بیانیه مرجعیت عالی دینی، استعفای فرمانده پلیس استان ذی‌قار و واکنش روسیه به اعتراضات، تصمیم نماینده سازمان ملل برای ارائه گزارش به شورای امنیت از جمله خبرهای مربوط به عراق است.

عراق| پیشنهاد عجیب مقتدی صدر/ واکنش روسیه به اعتراضات و استعفای فرمانده پلیس ذی‌قار

واکنش مقتدی صدر به استعفای عبدالمهدی، ادامه واکنش‌ها به بیانیه مرجعیت عالی دینی، استعفای فرمانده پلیس استان ذی‌قار و واکنش روسیه به اعتراضات، تصمیم نماینده سازمان ملل برای ارائه گزارش به شورای امنیت از جمله خبرهای مربوط به عراق است.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، به نقل از شبکه السومریه، رهبر جریان صدر از بیانیه نخست وزیر عراق مبنی بر تصمیمش برای ارائه استعفا به پارلمان پس از بیانیه مرجعیت استقبال کرد.

بر اساس این گزارش، مقتدی صدر پیشنهاد کرد برای انتخاب جانشین عادل عبدالمهدی، همه پرسی مردمی برگزار شود و به گفته وی صندوق‌های رای در میادین اعتراضات قرار گیرد و نخست وزیر از میان پنج نامزد برای نخست وزیری در این همه پرسی به گفته صدر انتخاب شود.

مرجعیت  عالی دینی عراق خواستار دخالت پارلمان برای حل بحران شده بود.

درخواست ائتلاف سائرون از پارلمان عراق

ائتلاف سائرون به رهبری جریان صدر امروز جمعه از محمد حلبوسی رئیس پارلمان عراق خواست فردا شنبه نشست فوق العاده‌ای را برای رای‌گیری درباره استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر برگزار کند.

نبیل الطرفی نماینده ائتلاف سائرون در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار دیگر اعضای این ائتلاف در بغداد اظهار داشت ما قبلا هم خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و استعفای دولت برای حفظ خون ملت عراق شدیم، ولی متاسفانه گروه‌های سیاسی مختلف نتوانستند حجم خطراتی که کشور را احاطه کنند.

وی افزود مرجعیت عالی بر دیدگاهی در خصوص تعامل با حوادث تاکید می‌کند، ما تاکید می‌کنیم که مرجعیت سوپاپ اطمینان ملت است و ما خطبه امروز مرجعیت را تایید می‌کنیم.

ائتلاف سائرون از ریاست پارلمان خواسته بود فردا شنبه نشستی برای سلب اعتماد برگزار کند که پس از آنکه عبدالمهدی استعفایش را اعلام کرد، تاکید می‌کنیم که رئیس پارلمان باید نشست فردا را برای را‌ی‌گیری درباره پذیرش استعفا برگزار کند.

وی خواستار تشکیل دولت ملی با اراده عراقی شد که به گفته وی نخست وزیر و وزیرانش از تکنوکرات‌های سالم و غیر وابسته به گروه‌های سیاسی باشند.   الطرفی گفت ما بر اهمیت تشکیل دولت به دور از تاثیرگذاری خارجی و اینکه پس از تدوین قانون انتخابات و کمیساریای مستقل، انتخابات زودهنگام برگزار شود.

واکنش حزب الدعوه به بیانیه مرجعیت

حزب الدعوه الاسلامیه در واکنش به بیانیه روز جمعه مرجعیت عالی دینی که در خطبه های نماز بیان شد، از گروه‌های سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی خواست نامزد جایگزین عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق را برای تصدی نخست وزیری معرفی کنند.

این حزب در بیانیه‌ای آورده است این حزب بر انسجام و هماهنگی با دیدگاه تغییر و اصلاح و بازگشت به مسیرهای قانون اساسی در ارائه راهکارهای مطلوب برای حل تمام بحران‌ها و حفظ سرزمین و ملت و جایگاه عراق و نیز بر ندای مرجعیت تاکید می‌کند که از پارلمان خواسته است در گزینه‌های دولتی خود تجدیدنظر کند و نیز برای رفع نیاز عراق به یک دولت قدرتمند منسجم که دارای مقبولیت مردمی و سیاسی باشد و ماموریت حفظ امنیت و استقلال و حمایت از شهروندان را برعهده بگیرد و خواسته‌های آنها را بر اساس قانون اساسی برآورده کند و نیز بر جلوگیری از وخیم شدن امور و رسیدن به سطح جنگ و درگیری داخلی تاکید می‌کنیم.

این بیانیه افزود حزب الدعوه الاسلامیه خواستار نشست فوری پارلمان و اتخاذ گام‌های قانونی لازم درباره جایگزین دولتی می‌شود که خواسته‌های ملی را برآورده کند، همچنین از فراکسیون‌های پارلمانی و سران سیاسی می‌خواهد که نامزد جایگزین برای پست نخست وزیری را با ویژگی‌های قدرت، اخلاص، حرفه‌ای گری و سلامت معرفی کنند که رضایت همه را کسب کند و مورد تایید اکثریت طیف‌های سیاسی و اجتماعی باشد تا دولت قدرتمندی را تشکیل دهد که بار این مرحله را به دوش کشیده و خواسته‌ها را محقق کند.

در این بیانیه آمده است ما یقین راسخ داریم که پارلمان به نقش خود بر اساس قانون اساسی به دور از فشارهای سیاسی و دخالت های خارجی عمل خواهد کرد و جایگزین(نخست وزیری) را با اراده کاملا  عراقی انتخاب می‌کند و در راستای رای گیری درباره قانون جدید و عادلانه برای انتخابات و تشکیل کمیساریای حرفه‌ای شایسته با سرعت عمل خواهد کرد.

حزب الدعوه همچنین در این بیانیه آورده است از نیروهای مسلح می‌خواهیم ساختار دولت و امنیت ملی را حفظ کنند، وطن امانتی بر دوش آنهاست و تظاهرات کنندگان مسالمت جو و نیروهای امنیتی را به همکاری جدی و بیرون راندن عناصر نفوذی خرابکار به منظور ایجاد بهترین شرایط برای تحقق ماموریت دشوار پارلمان دعوت می‌کنیم.

واکنش روسای پیشین پارلمان عراق

حزب «عمل»(کار) به ریاست سلیم  الجبوری رئیس سابق پارلمان عراق خواستار  انحلال دولت و پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

این حزب بر ضرورت تشکیل دادگاه رسیدگی به مسائل فساد و غارت بیت  المال تاکید کرد.

این حزب آورده است روشن شده است که دولت و پارلمان در برآورده کردن خواسته‌های جنبش مردمی ناتوان هستند و ما بر اساس مسئولیت ملی خواستار رویکرد جدی و تلاش دوچندان برای اجرای خواسته‌های مردمی هستیم.

حزب کار اعلام کرد با حمایت از مطالبات برحق مردم، در عین حال از قشرهای تظاهرات کننده می‌خواهیم ماهیت مسالمت آمیز تظاهرات را حفظ کرده و در برابر فرصت طلبانی که برای برهم زدن شرایط و فتنه افکنی میان قشرهای مختلف مردم وطن از طریق دست زدن به غارتگری و تعدی به دستگاه‌های امنیتی و تظاهرات کنندگان و تخریب اموال عمومی تلاش می‌کنند، برحذر باشند.

این حزب وابسته به اقلیت اهل سنت خواستار ارائه دیدگاه روشن در قبال نقشه راهی شد که راههای مشارکت موثر جامعه در مرحله آتی در خصوص تعدیل قانون اساسی و توزیع ثروت ها و فلسفه نظام سیاسی که شایسته عراق و ملت آن و بیانگر راه حل های موفقیت آمیز آتی باشد.

از سوی دیگر اسامه النجیفی رئیس اسبق پارلمان عراق در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت از رئیس جمهور می‌خواهم از پارلمان بخواهد نخست وزیر را برکنار کند.

واکنش روسیه به تحولات عراق

روسیه آمادگی خود را برای کمک به حل بحران عراق که از چند هفته پیش ادامه دارد، اعلام کرد.

بر اساس گزارش شبکه الفرات، میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد ما به عنوان کشور دوست عراق، در صورت لزوم، همواره برای کمک در راستای حل این مشکلات آماده‌ایم. ما در حال تماس با رهبران جمهوری عراق چه در بغداد یا شمال در کردستان یا در بصره و مناطق جنوبی هستیم که دامنه تظاهرات در آن شدیدتر است.

بوگدانف افزود وضعیت عراق نگران کننده است و امیدواریم که دولت عراق بتواند پاسخگویی مناسب و سریع و موثری به خواسته‌های معترضان در خصوص اقتصاد و بیکاری و فساد از خود نشان دهد.

گزارش نماینده سازمان ملل درباره اوضاع عراق به شورای امنیت

جینین پلاسخارت نماینده سازمان ملل متحد در عراق اعلام کرد به زودی شورای امنیت را در جریان  اوضاع عراق قرار خواهد داد. پلاسخارت در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت : تعداد در حال افزایش قربانیان و مجروحان به سطحی رسیده است که دیگر نمی‌توان در قبال آن کوتاهی کرد. همچنین وجود عناصر نفوذی برای خارج کردن تظاهرات از ماهیت مسالمت آمیز، عراق را در مسیر خطرناک قرار داده است.

وی افزود : سه شنبه سوم دسامبر(دوازدهم آذر)،‌شورای امنیت را در جریان آنچه در عراق جریان دارد، قرار خواهم داد.

استعفای فرمانده پلیس استان ذی قار

شبکه السومریه از استعفای فرمانده پلیس  استان ذی قار خبر داد. بر اساس این گزارش، محمد زیدان القریشی فرمانده پلیس استان ذی قار روز جمعه از مقام خود استعفا کرد. خبرنگار السومریه گزارش داد محمد زیدان القریشی(ابوالولید) به دلایل خاصی استعفا کرده است.

روز پنجشنبه نیز عادل الدخیلی استاندار ذی قار استعفا کرد و خواستار تحقیق فوری و فراگیر برای افشای تمام جزیات حوادث این استان شد که شماری قربانی به جا گذاشته است.

شبکه الفرات از افزایش آمار کشته‌ها در ناآرامی‌های استان ذی قار و به طور خاص در شهر الناصریه به ۱۵ نفر خبر داد.

«بلیغ ابو کلل» عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق از نقش مرجعیت  عالی دینی و موضع آن در خصوص بحران کنونی این کشور تقدیر کرد. ابوکلل اظهار داشت از مرجعیت عالی به عنوان پناهگاه عقلاء تشکر می‌کنیم، از تظاهرات کنندگان مسالمت جو که خواستار تغییر به سمت وضعیت بهتر هستند، هم تشکر می‌کنیم.

وی در بیانیه خود از فراکسیون‌های سیاسی خواسته است از اینکه بار دیگر دولتی که نتواند به وظیفه خود عمل کند، روی کار آید، جلوگیری کنند.

ابو جهاد الهاشمی مدیر دفتر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق استعفا کرد

معاون استانداری نجف اشرف هم در واکنش به حوادث اخیر این استان از جمله حمله اغشاشگران به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران استعفا کرد.