پیشنهاد ویژه به مجلسی‌ها: شورای عالی بانک‌ها را احیا کنید
پیشنهاد ویژه به مجلسی‌ها: شورای عالی بانک‌ها را احیا کنید
یکی از ایرادات طرح بانکداری ایجاد کانون‌های مختلف برای نظارت بر بانک‌هاست ولی بانکی‌ها میگوند: چرا ۱۲سال پیش شورای عالی بانک‌ها را منحل کردید که حالا مجبور نباشید بیشتر از ۱۰کانون برای نهادهای تحت نظارت ایجاد کنید؟

پیشنهاد ویژه به مجلسی‌ها: شورای عالی بانک‌ها را احیا کنید

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، یکی از ایرادات طرح بانکداری ایجاد کانون‌های مختلف برای نظارت بر بانک‌هاست ولی بانکی‌ها میگوند: چرا ۱۲سال پیش شورای عالی بانک‌ها را منحل کردید که حالا مجبور نباشید بیشتر از ۱۰کانون برای نهادهای تحت نظارت ایجاد کنید؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه‌شنبه، ۲۶ آذرماه با ۱۳۲ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی موافقت کردند.

طرح بانکداری جمهوری اسلامی در سه قسمت، ۲۰ فصل و ۲۱۴ ماده تدوین شده و کلیات آن به‌تصویب صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسیده است که حوزه‌های بانکداری بدون ربا، بانکداری، بانک مرکزی و بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران را در بر می‌گیرد.

نمایندگان مجلس درحالی به کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی رأی دادند که برخی کارشناسان اقتصادی و بانکی معتقدند این طرح براساس مبانی نظری طراحی نشده و دارای ایرادات اساسی است.

به‌گفته کارشناسان بانکی، نمایندگان مجلس در بدترین زمان ممکن، کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردند که ساختار، اهداف و فرایندهای بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور را دستخوش تغییرات گسترده خواهد کرد.

از مهمترین ایرادات وارده به طرح بانکداری جمهوری اسلامی،‌ تضعیف استقلال بانک مرکزی، ایجاد بانک توسعه و تأثیر آن بر افزایش پایه پولی و تورم، ضعف سیاست‌های پولی و ارزی، تبدیل بانک مرکزی به بانک دولت به‌جای بانک مردم، قوانین دست‌وپاگیر برای سیاست‌گذار پولی و موارد بسیار دیگری است.

در ماده ۲۱۱طرح جدید بانکداری آمده است: به منظور کمک به پیشرفت حرفه بانکداری و ارتقا دانش حرفه ای مدیران و کارکنان موسسات اعتباری، تهیه برنامه های لازم به منظور التزام اعضای کانون به رعایت قوانین و مقررات، برقراری سیستم های کنترل داخلی، احترام به اخلاق حرفه ای و تاکید بر ارائه گزارش های شفاف و منصفانه و اعلام موارد عملکرد غیر حرفه ای اعضا به بانک مرکزی و تدوین ضوابط و استانداردهای حرفه ای و انضباطی در چارچوب قوانین و مقررات بانک مرکزی و بررسی اختلافات اعضا کانون موسسات اعتباری تشکیل می شود و عضویت تمامی موسسات اعتباری در آن الزامی است.

در اینکه تدوین استانداردهای حرفه ای وظیفه بخش پر طمطراق نظارت است و اختلاف اعضا هم می تواند در هیات انتظامی رسیدگی شود به کنار اما سوال اینجاست که اگر هماهنگی بیشتر بانک‌ها و همه اشخاص تحت نظارت خوب است که هست، چرا ۱۲سال پیش شورای عالی بانک‌ها را منحل کردید که حالا مجبور نباشید بیشتر از ۱۰کانون برای نهادهای تحت نظارت ایجاد کنید؟

کارشناسان بانکی معتقدند شورای عالی بانک‌ها در صورت احیا با همان ساختار می تواند باری از دوش بخش نظارت بانک مرکزی بردارد.