پیش‌نویس قرارداد تجارت آزاد ایران و پاکستان اردیبهشت نهایی می‌شود
پیش‌نویس قرارداد تجارت آزاد ایران و پاکستان اردیبهشت نهایی می‌شود
پاکستان و ایران احتمالا پیش‌نویس قرارداد تجارت آزاد را طی مذاکراتی دو روزه در ۲۲ و ۲۳ آوریل(دوم و سوم اردیبهشت) در اسلام‌آباد نهایی می کنند .

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اینترنشنال نیوز، پاکستان و ایران احتمالا پیش‌نویس قرارداد تجارت آزاد را طی مذاکراتی دو روزه در ۲۲ و ۲۳ آوریل در اسلام‌آباد نهایی می کنند .
تیم های فنی از هر دو کشور مذاکراتی حساس برگزار می‌کنند و به احتمال زیاد پیش‌نویس این قرارداد تایید می شود .
به گفته یک مقام ارشد وزارت بازرگانی پاکستان، هر دو طرف سخت بر روی پیش‌نویس قرارداد تجارت آزاد کار کرده اند و حالا تمایل دارند چراغ سبزی به معاملات آزاد تجاری نشان دهند .
در حال حاضر تجارت بین این دو کشور همسایه تحت قرارداد تجارت ترجیحی بر قرار است. این قرارداد در ۲۰۰۶ امضا و در ۲۰۰۷ اجرائی شد. در سال مالی ۹_۲۰۰۸ تجارت بین دو کشور به ۱٫۳۲ میلیارد دلار افزایش یافت ولی پس از تحریم های آمریکا و سازمان ملل، معاملات بین ایران و پاکستان کاهش یافت و حالا به تقریبا ۳۱۸ میلیون دلار رسیده است. از این مقدار ۲۸۰ میلیون دلار مربوط به واردات از ایران می شود و فقط ۳۵ میلیون دلار به صادرات اختصاص دارد .
صادرات پاکستان در ۲۰۱۸ از ۳۵۰ میلیون دلار به ۳۵ میلیون دلار کاهش یافت. وضع دوباره تحریم های سخت دولت ترامپ دلیل اصلی تجارت پایین بین این دو کشور است. قرارداد تجارت ترجیحی دیگر کاربردی نیست ولی واردات از این ایران روی حدود ۲۸۰ میلیون دلار مانده است .
« در حالی که ایران همسایه هم مرز با پاکستان است، با وجود تحریم‌های آمریکا ۱۸ میلیارد دلار تجارت با هند دارد. جای تأسف است که پاکستان نتوانسته تجارت با ایران را در سطحی منطقی حفظ کند. بیشتر تجارت بین هند و ایران بر اساس سیستم پایاپای صورت می‌گیرد که این مدل در مورد پاکستان صدق نمی کند ».
از آنجایی که تجارت دو جانبه بین پاکستان و ایران مدنظر است، تهران با بالا بردن عوارض یکجانبه بر محصولات پاکستان ، قرارداد تجارت ترجیحی را زیر پا گذاشت و باعث کاهش صادرات پاکستان به پایین ترین حد ۳۱۸ میلیون دلار در ۱۶_۲۰۱۵ نسبت به ۱٫۳۲ میلیارد دلار ۹_۲۰۰۸ شد .
بانکهای پاکستان هنوز نتوانسته اند با بانک‌های ایران معامله کنند . نبود کانال های بانکی بزرگ‌ترین مانع گسترش تجارت بین دو کشور است .

  • منبع خبر : اینترنشنال نیوز