پیش بینی کاهش ۴ میلیون بشکه ای تولید نفت غیر اوپک
پیش بینی کاهش ۴ میلیون بشکه ای تولید نفت غیر اوپک
قیمت پایین نفت به تولید کنندگان غیر عضو اوپک فشار می آورد و انتظار می رود کاهش تولید نفت غیر اوپک به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز برسد.

پیش بینی کاهش ۴ میلیون بشکه ای تولید نفت غیر اوپک

قیمت پایین نفت به تولید کنندگان غیر عضو اوپک فشار می آورد و انتظار می رود کاهش تولید نفت غیر اوپک به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، به نقل از فوربز، قرارداد تاریخی اوپک و متحدانش در هفته گذشته شرایط بازار نفت را در کوتاه مدت تغییر داد. ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش تولید از ماه مه بسیار زیاد و معادل ۱۰ درصد عرضه جهانی نفت است. این کاهش تولید ضروری است. کاهش تولید ضربه‌ای را که تعطیلی های ناشی از شیوع ویروس کرونا به تقاضای نفت زده تا حدی جبران می کند.

مهندسین اصلی این کاهش تولید یعنی عربستان و روسیه یک جنگ قیمت را در ماه مارس آغاز کردند. هر دوی آنها یک استراتژی بلند مدت برای توقف سرمایه گذاری های گران در تولید غیر اوپک و افزایش سهم بازار برای خودشان داشتند.

قبل از اجلاس اوپک و متحدانش، تخمین زده می‌شد عرضه نفت غیر اوپک  ۳٫۵ میلیون بشکه در روز به خاطرکاهش سرمایه گذاری  تا پایان ۲۰۲۱ پایین بیاید. حدود یک میلیون بشکه در روز از این کاهش تولید مربوط به نفت گران قیمت تر خارج از آمریکا مثل کانادا (۰٫۳ میلیون بشکه در روز و ماسه نفت دار)، آمریکای لاتین (۰٫۲ میلیون بشکه در روز نفت کلمبیا و مکزیک و نفت آرژانتین) و آسیا (۰٫۲ میلیون بشکه در روز نفت هند، مالزی، اندونزی و چین) می شود.

بیشتر کاهش تولیدی که انتظار می رود از ۴۸ ایالت پایینی آمریکا خواهد بود یعنی جایی که تولید واکنش تند تری نسبت به تغییر قیمت دارد. پیش بینی می شود تولید در ۴۸ ایالت پایینی آمریکا ۲٫۶ میلیون بشکه در روز کمتر از حدی باشد که قبل از سقوط قیمت تا پایان ۲۰۲۱ پیش بینی می شد، ۲٫۱ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی و ۰٫۵ میلیون بشکه در روز مایعات گاز طبیعی. تحلیلگران عقیده دارند اپراتور ها در پاسخ به کاهش قیمت نفت، بیش از ۱۰۰ چاه را در حوزه پرمین تا پایان ماه مه می‌بندند و این تعداد تا پایان ژوئن به بیش از ۲۰۰ چاه می رسد یعنی حدود ۲۵ درصد.

واقعیت از این هم دردناک تر است. اپراتورها بودجه های سرمایه ای را در این ۴۸ ایالت آمریکا ۵۰ درصد کم کرده اند. چاه های نفت بسیار سریع تر از ۲۰۱۵ تعطیل می‌شوند. تعداد چاههای حوزه پرمین ۹۰ حلقه کم شده است و این تعداد روزانه بیشتر می‌شود. به این ترتیب، عرضه نفت از این ایالت ها بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی پایین می آید. اگر تعداد چاه های حوضه پرمین ۵۰% تا جولای کم شود، ۳٫۵ میلیون بشکه از مایعات نفتی تا پایان ۲۰۲۱ کاهش خواهد یافت. بنابراین کاهش تولید نفت غیر اوپک بیش از ۴ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

قیمت نفت یکی از عواملی است که آینده نفت آمریکا را تعیین می کند، عامل بعدی شرایط مالی شرکت های نفت است. در حال حاضر اولویت همه آنها فقط بقاست که بسیاری از آنها نمی توانند.