پیگیری از مجلس برای بازگشت بیمه رانندگان تاکسی
پیگیری از مجلس برای بازگشت بیمه رانندگان تاکسی

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: تاکسی‌های فرسوده‌ای که در سامانه نوسازی تاکسی ثبت نام کرده اند در صورتی که نتوانند برگه معاینه فنی بگیرند از جریمه معاف می شوند. به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد مرتضی ضامنی در خصوص حذف بیمه رانندگان تاکسی و رایزنی هایی که تاکنون برای بازگشت این اعتبارات انجام شده، […]

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: تاکسی‌های فرسوده‌ای که در سامانه نوسازی تاکسی ثبت نام کرده اند در صورتی که نتوانند برگه معاینه فنی بگیرند از جریمه معاف می شوند.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد مرتضی ضامنی در خصوص حذف بیمه رانندگان تاکسی و رایزنی هایی که تاکنون برای بازگشت این اعتبارات انجام شده، گفت: از ۱۵ روز پیش که موضوع حذف اعتبارات بیمه رانندگان تاکسی مطرح شد پیگیری های فشرده ای را از نمایندگان مجلس انجام دادیم زیرا در حال حاضر تنها حوزه ای که می تواند این مشکل را حل کند نمایندگان مجلس هستند؛ بیمه رانندگان تاکسی کمترین خدمتی است که برای حوزه حمل و نقل عمومی شهری انجام شده است.

وی ادامه داد: در سال ۸۹ به واسطه یکی از سرفصل های هدفمندی یارانه ها بیمه رانندگان تاکسی در دستور کار قرار گرفت که گاهی پرداخت این بیمه از سوی دولت با تعلل رو به رو می شد سال گذشته طرحی به تصویب رسید که بودجه ای اختصاصی برای بیمه تامین اجتماعی رانندگان از محل قانون هدفمندی یارانه ها پیش بینی شود و این بودجه اختصاصی در سال ۹۸ نیز تمدید شود که در یک اقدام غیرمنتظره شاهد بودیم سازمان برنامه و بودجه این اعتبارات را در بودجه سال ۹۸ حذف کرد. طی این مدت پیگیری های لازم را توسط نمایندگان انجام دادیم امیدواریم با حمایت مجلس از این قشر زحمتکش این اعتبارات در بودجه ۹۸ تثبیت شود.

ضامنی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص توقف روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: طرحی در سال ۹۵ در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی کلید خورد که بر اساس آن ۶۵ هزار تاکسی نوسازی شدند، در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که به خاطر شرایط کلی کشور تولیدکنندگان خودرو با آن مواجه اند روند نوسازی متوقف شده و از ابتدای امسال تا کنون تنها ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است این در حالی است که تا پایان امسال حدود ۱۵۰ هزار تاکسی معادل ۴۵ درصد ناوگان تاکسیرانی شهری کشور به سن فرسودگی می رسد که گفتگوهایی برای از سر گرفتن روند نوسازی با وزارت صنعت و معدن انجام شده تا تولیدکنندگان سهمیه مشخصی برای تولید تاکسی اختصاص دهند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص جریمه شدن تاکسی های فرسودهای که امکان تمدید برگه معاینه فنی خودروی خود را ندارند، گفت: تاکسی ها دو کد جریمه دارند که یکی مربوط به ناوگان فرسوده ای است که به سن فرسودگی رسیده اما اقدام به نوسازی نکرده است و دیگری تاکسی هایی است که معاینه فنی ندارند، ما به واسطه توقف فرآیند نوسازی مصوبه ای را در دولت داشته ایم که کد جریمه تاکسی هایی که برای نوسازی ثبت نام کرده اند به دلیل فرسودگی  امکان دریافت معاینه فنی ندارند، جریمه نشوند.

وی تاکید کرد: تاکسی هایی معاف از این جریمه هستند که در سایت نوسازی اعلام  آمادگی کرده باشند و این لیست در اختیار پلیس قرار گرفته تا مشمول جریمه نشوند.

ضامنی همچنین از بررسی راهکارهای دیگر برای حل مشکل فرسودگی ناوگان تاکسیرانی خبر داد و گفت: اولویت اصلی ما نوسازی تاکسی با خودروهای داخلی است اما در حال حاضر که ما با مشکل انباشت فرسودگی در تاکسیرانی مواجهیم طرح های جایگزین دیگری به شورای عالی ترافیک کشور ارائه کرده ایم که یکی از آنها این است که اگر مالک تاکسی های فرسوده بتوانند خودرویی که شاخص مورد نظر برای تاکسی را دارد معرفی کند تا پلاک زرد تاکسی فرسوده به این خودروها منتقل شود در حال حاضر این پیشنهاد به شورای ترافیک ارائه شده اما امیدواریم نوسازی در سال جدید از سر گرفته شود.