چرایی اذعان واشنگتن به نقش مخرب صهیونیست‌ها علیه «حشد شعبی»
چرایی اذعان واشنگتن به نقش مخرب صهیونیست‌ها علیه «حشد شعبی»
اذعان آمریکایی ها به نقش مخرب رژیم صهیونیستی علیه «حشد شعبی» که توسط نماینده پارلمان عراق عنوان شد، حاکی از آن است که واشنگتن قصد دارد بر نقش غیرقابل انکار خود در این زمینه سرپوش بگذارد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد ایالات متحده آمریکا به تازگی به نقش مخرب رژیم صهیونیستی علیه «حشد شعبی» در عراق اذعان کرده است. البته پیشتر نیز مقامات مختلف عراقی به این قطعیت رسیده بودند که رژیم صهیونیستی در پشت پرده اقدامات تخریبی اخیر به ویژه علیه مواضع حشد شعبی در نقاط مختلف، قرار دارد.

با این حال، ایالات متحده آمریکا در تحولی جدید، خود صراحتا به نقش آفرینیِ تخریبی صهیونیستها در عراق اذعان کرده اند. درهمین راستا، «عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق خبر داد: «واشنگتن به دولت عراق اطلاع داده است که طرفی که اقدام به بمباران مقرهای حشد شعبی کرده، رژیم اسرائیل است». العزاوی اخیرا در بیانیه ای با اشاره به پایان یافتن تحقیقات دولت در خصوص تجاوزهای اخیر هوایی به چند مرکز و انبار سلاح و مهمات سازمان بسیج مردمی عراق گفت که در همین چارچوب، آمریکایی ها اذعان کرده اند که این حملات کار رژیم صهیونیستی بوده است.

از سوی دیگر، وی گفت: «بررسی های کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نشان می دهد که تعداد این حملات هوایی تاکنون به ۱۲ مورد رسیده و از سوی پهپاد انجام شده است». العزاوی افزود: «آمریکا که مسئولیت تامین و رصد حریم هوایی عراق را در چارچوب ائتلاف مدعی مبارزه با داعش بر عهده دارد به طرف عراقی گفته است که این حملات از سوی پهپادهای تل آویو انجام شده است».

در واقع، علت این اذعانِ ایالات متحده آمریکا به نقش مخرب تل آویو در عراق به ترس و وحشت واشنگتن از روی‌گردانی بغداد از این کشور باز می گردد؛ به ویژه اینکه به تازگی اخبار و گزارش های متعددی مبنی بر عزم بغداد برای پایان بخشیدن به روابط و مناسبات نظامی خود با آمریکایی‌ها منتشر شده است.

برهمین اساس، ایالات متحده آمریکا با اذعان به مسئولیت صهیونیست ها در انجام حملات تجاوزکارانه در خاک عراق تلاش می کنند تا ضمن اعلام برائت خود از حملات تجاوزکارانه مذکور این پیام را به مقامات بغداد برسانند که پیامدهای چنین حملاتی نباید متوجه طرف آمریکایی باشد؛ پیامی که البته بغداد به آن توجهی نداشته و ندارد، زیرا به خوبی می داند که آمریکایی ها ـ ولو به صورت غیر مستقیم ـ در حملات انجام شده در خاک عراق نقش داشته اند.

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا نیک می داند که در حال حاضر تلاش هایی از سوی برخی نمایندگان پارلمان عراق برای آماده سازی طرح «اخراج نظامیان آمریکایی» از این کشور، آغاز شده است. از همین روی، مقامات کاخ سفید بر این باورند که متحمل شدن مسئولیتِ اقدامات تجاوزکارانه علیه حشد شعبی توسط آمریکا می تواند روند فعلی برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق توسط نمایندگان پارلمان را تسریع کند.

در همین حال، آمریکایی ها خود به خوبی می دانند که صهیونیستها از رهگذر عملیات های تجاوزکارانه نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند. در واقع، صهیونیست ها با ورود مستقیم به عرصه میدانی عراق و تجاوزگری در خاک این کشور تلاش کردند تا توازن میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده در عراق را دستخوش تغییر قرار داده و به زعم خود از گسترش نفوذ روزافزون تهران در عراق ممانعت به عمل آورند.

درهمین ارتباط، روزنامه عرب‌زبان «الدستور» نوشت: «با ورود اسرائیل به عراق تحولات عراق و بمباران مواضع حشد شعبی، حتی دوستانِ ایالات متحده آمریکا در عراق نیز تحت فشار شدیدی برای موضع گیری در قبال این حملات قرار گرفتند». این روزنامه در ادامه می افزاید: «بنابراین، بخشی از دوستانِ آمریکایی ها چاره‌ای جز موضع گیری علیه واشنگتن در مقابل خود ندیدند. در آینده نیز ممکن است گروهی دیگر از کسانی که همواره با سیاست های آمریکا همراه بوده اند، علیه سیاست های این کشور در عراق موضع گیری کنند».

روزنامه الدستور همچنین در ادامه نوشته است: «در طرف مقابل، موضع دوستان و هم‌پیمانان ایران در عراق در قبال حملات پهپادی به داخل خاک این کشور نیز مشخص است و جملگی در زمره محکومیت این حملات قرار می گیرند. بنابراین، حملات رژیم صهیونیستی به عراق برخلاف تصور مقامات تل آویو، توازنِ میان ایران و آمریکا در این کشور را به نفع تهران تغییر داده است».

این بدان معناست که آمریکایی ها و صهیونیست ها با تقسیم مسئولیت میان یکدیگر به دنبال تبدیل کردن عراق به صحنه درگیری های منطقه ای هستند و از رهگذر این سیاست تمام تلاش خود را برای ایجاد محدودیت در مسیر رشد نفوذ ایران در منطقه و عراق، به کار بسته اند.

این درحالی است که مقامات عراقی بارها و در مناسبت های مختلف بر سیاست ثابت خود مبنی بر لزوم عدم تبدیل عراق به صحنه درگیری های خارجی تأکید کرده اند؛ با این حال مقامات واشنگتن هیچگاه به این سیاست بغداد واکنش مثبت نشان ندادند. درهمین راستا، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق و «برهم صالح» رئیس جمهور این کشور بارها صراحتا تأکید کردند که عراق صحنه ای برای درگیری های خارجی نیست و بغداد از هرگونه تلاش برای تبدیل این کشور به عرصه ای برای انتقام جویی های سیاسی، جلوگیری می کند. با تمامی این ها ایالات متحده آمریکا همواره این موضع قاطعانه بغداد را نادیده انگاشته و کوچکترین اهتمامی بدان نداشته است.

آنچه که واضح به نظر می رسد، این است که صهیونیست ها مسیر ایجاد چالش توازن قدرت در عراق را در دستور کار خود قرار داده اند تا بدین ترتیب منافع و مصالح ایالات متحده آمریکا را در این کشور تأمین سازند. این درحالی است که در طرف مقابل نیز بغداد سیاست های تلافی جویانه را در برابر تل آویو و واشنگتن در پیش گرفته است. ازجمله این سیاست ها می توان به آغاز رایزنی های گسترده بغداد برای قطع روابط نظامی با واشنگتن اشاره کرد.

مقامات بغداد در صدد هستند تا از طریق تجهیز خود به سلاح های پیشرفته از طریق کشورهایی به جز ایالات متحده، از میزان نقش آفرینی های مخرب واشنگتن و متحدانش در این کشور بکاهند. این درحالی است پارلمان عراق نیز به صورت تدریجی درحال حرکت به همین سمت و سوی است. درهمین ارتباط، «حنین قدو» نماینده پارلمان عراق ضمن زیانبار توصیف کردن حضور آمریکا در عراق اعلام کرد: «زمان آن رسیده است که توافق امنیتی میان دو کشور لغو شود زیرا سبب تضعیف عراق شده است».

وی افزود: «حملات اخیر اسرائیل به مواضع حشد شعبی بیانگر هماهنگی میان واشنگتن و رژیم صهیونیستی برای نابودی توان نظامی عراق است. فشل وناکارآمدی توافق امنیتی میان آمریکا و عراق هنگام ورود داعش به عراق نمایان شد. زمان آن فرا رسیده است که پارلمان عراق به شکل جدی در راستای پایان دادن به توافق امنیتی میان واشنگتن و بغداد حرکت کند».

  • منبع خبر : مهرنیوز