چرا «آتش‌بس» نه! «وقفه بشردوستانه» آری!
چرا «آتش‌بس» نه! «وقفه بشردوستانه» آری!
در حالی که نتانیاهو به طور علنی مراکز بهداشتی و درمانی و آموزشی و به طور کلی مراکز غیرنظامی را بمباران می‌کند، کشورهای قدرتمند بر روی این جنایات چشم بسته و از اینکه او برای ایجاد «وقفه بشردوستانه» اعلام آمادگی کرده، ابراز خرسندی می‌کنند. در چنین شرایطی باید گفت که این کشورها نیز در جنایات این رژیم نسبت به هزاران غیرنظامی شریک هستند.

در حالی که نتانیاهو به طور علنی مراکز بهداشتی و درمانی و آموزشی و به طور کلی مراکز غیرنظامی را بمباران می‌کند، کشورهای قدرتمند بر روی این جنایات چشم بسته و از اینکه او برای ایجاد «وقفه بشردوستانه» اعلام آمادگی کرده، ابراز خرسندی می‌کنند. در چنین شرایطی باید گفت که این کشورها نیز در جنایات این رژیم نسبت به هزاران غیرنظامی شریک هستند.

وزیران خارجه گروه هفت (آمریکا، کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، فرانسه و انگلیس) پس از اتمام این نشست‌ در توکیو، بر اتخاذ اقدامات فوری برای حل بحران انسانی در غزه و حمایت از «وقفه بشردوستانه» درگیری‌ها و ایجاد کریدور بشردوستانه در غزه تاکید کردند.

وزیران خارجه هفت کشور فوق در حالی خواستار وقفه بشردوستانه در درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت حماس در غزه شدند که به گفته تمامی مراجع و مقامات و رسانه‌های بین‌المللی یک کشتار دسته جمعی در غزه در حال وقوع است.

«اشرف القدری» سخنگوی وزارت بهداشت غزه، در نشست خبری خود در هفته گذشته در مقابل بیمارستان شفا اعلام کرد: تعداد کشته‌شدگان حملات اسرائیل به غزه از هفتم اکتبر تاکنون به ۱۰ هزار و ۳۲۸ نفر رسید.

القدری گفت: ۴ هزار و ۲۳۷ نفر از جان‌باختگان کودک، ۲ هزار و ۷۱۹ نفر زن و ۶۳۱ تن نیز سالمند هستند. شمار مجروحان هم به بیش از ۲۵ هزار نفر افزایش یافته است.

او تصریح کرد: ۱۹۲ پرسنل پزشکی نیز در حملات اسرائیل جان خود را از دست دادند و ۴۰ آمبولانس نیز هدف حملات اسرائیل قرار گرفته‌اند.

القدری با اشاره به اینکه اسرائیل عمداً بیش از ۱۲۰ مؤسسه بهداشتی را هدف قرار داد، اظهار کرد که ۱۸ بیمارستان و ۴۰ مرکز مراقبت های بهداشتی به دلیل حملات و کاهش سوخت مصرفی غیرقابل استفاده شده‌اند.

با این حال، مسائلی حیاتی و مهمی مثل حقوق‌بشر، حقوق غیرنظامیان در جنگ‌ها و سایر قوانین و مقررات بین‌المللی از سوی کشورهای قدرتمند به خاطر نفوذ تل‌آویو در میان آن‌ها نادیده گرفته می‌شود. این کشورها سعی دارند هم‌چنان جنگ و کشتار یک طرفه از سوی اسرائیل تا رسیدن این رژیم به نقطه‌ای که برای حفظ ظاهر هم شده اعلام پیروزی کند، ادامه یابد.

چرا «آتش‌بس» نه! «وقفه بشردوستانه» آری!

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاکید آمریکا و کشورهای دیگر بر سر برقراری وقفه بشردوستانه نه آتش‌بس گفت: قاطبه کشورهای دنیا معتقد به آتش‌بس کامل هستند که تاکنون اتفاق نیفتاده است. یک جریان دیگر وجود دارد که مقامات اسرائیل و شخص نتانیاهو است که معتقد به پاک‌سازی غزه از حماس و آزادی گروگان هاست تا بعد از آن توقف جنگ شکل بگیرد و یک طرح هم آمریکا دنبال می‌کند که در نشست گروه هفت هم مطرح شد و آن «توقف بشردوستانه» است.

وی ادامه داد: هر کدام دلایلی دارند، آمریکا می‌گوید از زیر بار فشار افکار عمومی در آمریکا و دنیا با اجرای توقف بشردوستانه خارج می‌شود؛ جنگ میان حماس و اسرائیل در غزه به هر حال ناعادلانه است و حمایت آمریکا از این وضعیت ناعادلانه‌تر است. کمتر اتفاق افتاده که در جنگی میان فلسطین و اسرائیل این همه آثار منفی آن بر افکار عمومی داخلی آمریکا و نیز در دیگر کشورهای جهان تاثیر داشته باشد. البته به هر شکل، مسیر تحولات در مسیر خواست اسرائیل خواهد بود و وقفه‌ای هم اگر اتفاق افتد، مشکلی از مشکلات غزه حل نمی‌کند اما آمریکایی‌ها با ایجاد این وقفه از فشار افکار عمومی داخلی کمی رها می‌شوند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: بدون آتش‌بس کماکان جنایت علیه بشریت در غزه ادامه پیدا می‌کند. تفاوت زیادی بین راه‌حل نتانیاهو و آمریکا نیست و حتی اگر وقفه هم شکل گیرد، خواهیم دید که نظامیان صهیونیست این مسیر را طوری پیش می‌برند که در خدمت فشار بیشتر و تنگ‌تر کردن محاصره غزه باشد.

او با تاکید بر این که جامعه جهانی باید تلاش کند آتش‌بس در غزه اعلام شود، گفت: این وقفه‌های بشردوستانه در کنوانسیون‌ ژنو آمده است؛ به عنوان مثال در جایی که محاصره است، وقفه ای شکل می‌گیرد تا قربانیان از میدان خارج شود یا کمک اضطراری برای مجروحان و آسیب‌دیدگان ارسال شود. اما معتقدم این عبارت و این بخش از کنوانسیون در خدمت سیاست خارجی آمریکا و منافع راهبردی نتانیاهو دارد تعریف می‌شود. حتی دالان امنی که اسرائیل باز کرد، اهداف تبلیغاتی اسرائیل را در پی داشت.

فلاحت‌پیشه درباره ابعاد آنچه وقفه بشردوستانه گفته می‌شود، اظهار کرد: به نظر یک وقفه سه روزه است، و بشردوستانه هم نیست بلکه یک آتش‌بس موقت دو جانبه است. در چارچوب آن قرار است بخشی از اسرا آزاد شوند و یک لیست صلیب سرخی از آن‌ها داده شود تا بر اساس آن سازمان ملل و آمریکا بر روند کار نظارت کنند. البته بر روی این اقدام عنوان بشردوستانه نمی‌توان اطلاق کرد بلکه یک کار دوجانبه و متقابل بین اسرائیل و حماس است. این چیزی نیست که جدید یا کار خاصی باشد و اگر هم اتفاق افتد مطمئن باشید که اسرائیل برای تحمیل گرسنگی و فشار بیشتر به حماس و مردم در غزه این کار را به نحوی انجام می‌دهد.

او در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید با توجه به مواضع سخت دو طرف اسرائیل و حماس امکان اعلام و اجرای وقفه بشردوستانه باشد، گفت: فکر می‌کنم امکان شکل‌گیری‌اش وجود دارد چون عملا صهیونیست‌ها حلقه محاصره را مدیریت شده تنگ کرده‌اند و هم‌زمان با آن اهداف نظامی خود را پیش می‌برد و به این دلیل امکان شکل‌گیری‌اش با توجه به فشارهای داخلی آمریکا وجود دارد.

فلاحت پیشه تاکید کرد که مخالفان جنگ باید فشار بیاورند تا اسرائیل به سمت آتش‌بس کامل پیش رود.

چرا «آتش‌بس» نه! «وقفه بشردوستانه» آری!

به گزارش ایسنا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، در مواضع اخیر خود وضعیت نوار غزه را «بحران بشریت» عنوان کرده است. او خواستار یک آتش بس بشر دوستانه و آزادی فوری گروگان‌ه ای اسرائیلی شد که بهغزه برده شده اند. گوترش به خبرنگاران در نیویورک گفته بود: «غزه به قبرستان کودکان مبدل می شود.»

با این وجود کشورهای قدرتمند و پیشرفته که بعضا داعیه دموکراسی و حقوق بشر دارند مجامع و قوانین بین‌المللی را در اختیار سیاست‌ها و مواضع شخصی و منطقه ای خود کرده‌اند.

کنوانسیون ژنو درخصوص حفاظت از اشخاص غیرنظامی در زمان جنگ یا کنوانسیون چهارم ژنو (به انگلیسی: Fourth Geneva Convention) یکی از کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو است. این کنوانسیون در اوت ۱۹۴۹ تصویب و در اکتبر ۱۹۵۰ لازم‌الاجرا شد. سه کنوانسیون ژنو که ابتدا تصویب شده بودند مربوط به رزمندگان جنگ بودند اما کنوانسیون چهارم اولین معاهده‌ای بود که به حفاظت بشردوستانه از غیرنظامیان در مناطق جنگی توجه می‌کرد.

با وجود قوانین آشکار برای جلوگیری از آسیب و صدمه به غیرنظامیان اما مقامات اسرائیلی بدون هیچ نگرانی از تنبیه و توبیخ بین‌آلمللی به جنایات خود علیه مردم بی‌گناه غزه ادامه می‌دهند و جهانیان و به ویژه‌ کشورهای قدرتمند در این رابطه سکوت کرده‌اند.