چرا اسرائیل پس از ۱۵ سال به جنوب لبنان حمله کرد؟
چرا اسرائیل پس از ۱۵ سال به جنوب لبنان حمله کرد؟
حزب الله لبنان در روزهای اخیر پاسخی قاطع به تجاوزگری های رژیم صهیونیستی داد.

چرا اسرائیل پس از ۱۵ سال به جنوب لبنان حمله کرد؟

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه ۱۳ مرداد و روز پنجشنبه ۱۴ مرداد در واکنش به شلیک راکت‌هایی که از سمت لبنان شلیک شد، با توپخانه و نیز جنگنده چندین نوبت به جنوب لبنان حمله کرد. به گفته رسانه‌های صهیونیستی نهاد‌های امنیتی این رژیم باور داشتند حزب‌الله ارتباطی با شلیک اخیر راکت‌ها ندارد.

همین موضوع نشان می‌داد صهیونیست‌ها نه میلی به درگیری با حزب الله داشته و نه انتظار واکنش این گروه را داشتند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای اولین بار پس از جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶، پنجشنبه به مناطقی در جنوب لبنان حمله هوایی کردند، در حالی که مراکز امنیتی و نظامی این رژیم به هیچ وجه واکنش حزب الله را پیش‌بینی نمی‌کرد. اما معادلات صهیونیست‌ها به هم خورد و حزب الله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با ده‌ها راکت اراضی اطراف پایگاه‌های صهیونیستی در «مزارع شبعا» هدف گرفته شد. گفته می‌شود حداقل ۲۰ راکت به سمت این پایگاه‌ها شلیک شده است.

در این مطلب در قابل ۸ نکته به بررسی درگیر‌های اخیر حزب الله و رژیم صهیونیستی می‌پردازیم:

۱. ارزیابی آمادگی حزب‌الله:

تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علاوه بر اینکه برای تغییر قواعد درگیری‌ها در برابر مقاومت اسلامی لبنان رقم خورد، اما صهیونیست‌ها هدف دیگری نیز از این حمله داشتند که شامل ارزیابی آمادگی حزب‌الله بود. این در حالی است که حمله اخیر برای حزب الله خود را به صورت مانوری برای ارزیابی این حزب در تعامل با تحولات آینده و هماهنگی شاخه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، نظامی و رسانه‌ای جریان مقاومت نشان داد و سیگنال‌های دلخواه حزب الله را نیز در راستای تقویت معادله بازدارندگی برای رژیم صهیونیستی مخابره کرد مبنی بر اینکه موازنه وحشت در مرز‌های لبنان و سرزمین‌های اشغالی اگر قابلیت تغییر و تحول داشته باشد، این تغییر در راستای منافع حزب‌الله و کل لبنان خواهد بود.

۲. غافلگیری اسرائیل:

تنش اخیر ثابت کرد گر چه پیش‌بینی رژیم صهیونیستی مبنی بر احتمال عدم واکنش حزب‌الله لبنان به حملات این رژیم در شرایط کنونی نادرست از آب درآمد، اما پیش‌بینی محور مقاومت مبنی بر ترس و وحشت اسرائیل از موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی و عقب‌نشینی آن کاملا درست بود، چرا که اسرائیلی‌ها به خوبی می‌دانند که هرگونه تنش مجدد از سوی تل آویو در‌های جهنم را به روی آن‌ها باز خواهد کرد.”چرا اسرائیل پس از ۱۵ سال به جنوب لبنان حمله کرد؟”

۳. ضعف صهیونیست ها:

تحولات مرزی اخیر ثابت کرد رژیم صهیونیستی در حال حاضر در ضعیف‌ترین و متزلزل‌ترین شرایط داخلی موجود به سر می‌برد، و به هیچ وجه آمادگی رویارویی با هیچ کدام از دشمنان خود را ندارد. این در حالی است که گروه مقابل در بهترین حالت اتحاد و آمادگی قرار دارد و ایجاد جبهه مشترک توسط آن‌ها ضد اسرائیل می‌تواند به کابوس تل‌آویو تبدیل شود.

در همین رابطه معتز ابوریدة کارشناس و تحلیلگر مسائل فلسطین اشغالی نوشت اشغالگران در ضعیف‌ترین شرایط خود به سر می‌برند و در برابر آن‌ها جبهه‌های متحدی قرار دارد. به همین علت بود که سایت صهیونیستی کان به نقل از بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نوشت: ارزیابی مواضع مربوط به لبنان بسیار نگران‌کننده است و ما در برابر چالش‌های قرار داریم که بی‌سابقه است و این چالش‌ها در آینده نیز با ما همراه خواهد بود؛ لذا باید این موضوع را در برابر محافل بین‌المللی مطرح کنیم.

۴. شکست اطلاعاتی:

روزنامه صهیونیستی «ها آرتص» در واکنش به حمله راکتی حزب الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی اذعان کرد این حمله یک شکست اطلاعاتی برای تل آویو بود. بر اساس این گزارش، روزنامه هاآرتص در این زمینه نوشت: از آنجایی که اسرائیل پیش از آغاز حمله راکتی نتوانست از آن اطلاع یابد، می‌توانیم بگوییم که چنین چیزی یک شکست اطلاعاتی برای تل آویو محسوب می‌شود.

۵. تثبیت معادله بازدارندگی:

حزب الله لبنان با عملیات غافلگیرکننده خود علیه رژیم صهیونیستی یک بار دیگر دست به تثبیت معادله نبرد با این رژیم زد. در واقع، حزب الله باز هم به صورت عملی معادله «موشک در برابر موشک» را اجرایی ساخت تا این پیام را به صهیونیست‌ها مخابره کند که هیچ تجاوزی بدون پاسخ باقی نخواهد ماند. این همان معادله بازدارندگی است که مقاومت لبنان از سال‌ها پیش تاکنون آن را به تثبیت رسانده است.

اگر حملات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها به مناطق مرزی لبنان بی پاسخ می‌ماند، بدون شک، مقامات تل‌آویو حملات مذکور را تشدید می‌کردند. از همین روی، واکنش غافلگیر کننده و قدرتمندانه حزب الله نقش بازدارندگی داشت و قطع به یقین موجب خواهد شد تا صهیونیست‌ها در آینده پیش از هرگونه تجاوز نظامی به فکر عواقب و پیامد‌های آن باشند.

۶. ناکارآمدی گنبد آهنین:

نکته قابل تأمل در خصوص حملات موشکی حزب الله به مواضع رژیم صهیونیستی، آشکار شدن مجدد ضعف و ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین بود. علیرغم تبلیغات فراوان رژیم صهیونیستی در خصوص قدرت این سامانه موشکی، اما گنبد آهنین قادر به رهگیری موشک‌های حزب الله نبود.”چرا اسرائیل پس از ۱۵ سال به جنوب لبنان حمله کرد؟”

۷. کشاندن حزب الله به جنگ:

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی با هدف حاکم ساختن آشوب و هرج و مرج، مرز‌های جنوبی لبنان را هدف تجاوز نظامی توپخانه‌ای و هوایی قرار داد. صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند که لبنان در حال حاضر مرحله تشکیل دولت جدید را سپری می‌کند و از همین روی تلاش می‌کنند تا پیش از برقراری ثبات سیاسی کامل در این کشور، هرج و مرج را در آنجا حاکم سازند.

این در حالی است که تل‌آویو پیشتر به وسیله مُهره‌های داخلی خود تلاش کرده بود لبنان را به آشوب بکشاند. صهیونیست‌ها پس از آنکه در کشاندن حزب الله به یک جنگ داخلی در جریان حوادث خلده ناامید شدند، سناریوی تجاوز نظامی مستقیم را در پیش گرفتند. مقامات رژیم صهیونیستی خود نیک می‌دانند که سناریوی ایجاد خلأ سیاسی در لبنان با شکست مواجه شده است. درست به همین دلیل است که آن‌ها اکنون سناریوی ایجاد خلأ و شکاف امنیتی و نظامی در لبنان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

۸. تثبیت اتحاد منطقه ای:

اما دیگر پیامی که صهیونیست‌ها از واکنش‌ها به ماجراجویی اخیر متوجه آن شدند و موجب شد تا تل آویو به فکر جلوگیری از تنش آفرینی بیفتد، حمایت فوری و قاطع دیگر اضلاع محور مقاومت در منطقه از حزب الله و لبنان بود. علاوه بر انصارالله یمن و مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، جنبش النجباء در عراق نیز حمایت کامل خود را از پاسخ موشکی حزب الله به تجاوز صهیونیست‌ها و آمادگی نبرد در کنار برادران لبنانی در جبهه‌ای واحد در برابر رژیم متجاوز و جنایتکار صهیونیستی را اعلام داشتند.

جنبش مقاومت اسلامی النجباء پاسخ حزب الله به رژیم صهیونیستی را حساب شده خواند و بر آمادگی این جنبش برای ورود به معادله بازدارندگی اعلام شده توسط دبیر کل حزب الله تاکید کرد. تجربه جنگ اخیر ۱۱ روزه به صهیونیست‌ها نشان داد که رویارویی با یک بخش از محور مقاومت تا چه اندازه قادر است ثبات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی را به هم بریزد حال آنکه شکلگیری یک جبهه از دشمنان عواقب نامعلومی برای تل آویو خواهد داشت.”چرا اسرائیل پس از ۱۵ سال به جنوب لبنان حمله کرد؟”

نتیجه گیری

اسرائیل تلاش داشت تا با استفاده از مشکلات و چالش‌های داخلی در لبنان بتواند حزب الله لبنان را به چالش بکشاند بدون آنکه این جنبش واکنشی نشان دهد. اما واکنش قاطع حزب الله صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد. حجم حملات اخیر صهیونیست‌ها در ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده و به نوشته الجزیره از سال ۲۰۱۴ تاکنون اساسا رژیم اسراییل از حمله هوایی به خاک لبنان خودداری کرده بود.

اسرائیل با حمله به مناطق روستایی جنوب لبنان، قطعنامه ۱۷۰۱ سال ۲۰۰۶ شورای امنیت را که بر پایان هر نوع حمله علیه لبنان تاکید دارد، نقض کرده است. در همین راستا نیز لبنان هم به شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل شکایت کرد و هم اینکه «حسن دیاب» نخست وزیر پیشبرد امور این کشور، با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: “این تجاوز جدید و خطرناک، تهدیدی بزرگ برای آرامش در مرز‌های جنوبی لبنان است که بعد از سلسله تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت لبنان و استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله به سوریه انجام می‌گیرد. “

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان