چرا اپل واچ ۵ قابلیت ردگیری خواب ندارد؟
چرا اپل واچ ۵ قابلیت ردگیری خواب ندارد؟
اپل‌واچ ۵ معرفی شد و با وجود انواع قابلیت‌ها و امکانات، هنوز به قابلیت ردگیری خواب مجهز نیست.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد اپل‌واچ ۵ هفته‌ی گذشته به‌همراه آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس معرفی شد. کوپرتینویی‌ها در گجت پوشیدنی جدید خود امکاناتی همچون نمایشگر رتینا همواره‌روشن، اپلیکیشن داخلی قطب‌نما، ردگیری چرخه‌ی قاعدگی زنان و وضعیت فعالیت‌های ورزشی را به کاربر عرضه می‌کنند. در این‌ میان، جای خالی یک قابلیت هنوز در ساعت هوشمند اپل به‌چشم می‌خورد: ردگیری خواب.

برای توجیه اضافه‌نکردن قابلیت ردگیری خواب به اپل‌واچ جدید، یک پاسخ سریع وجود دارد. عمر باتری و شارژدهی دستگاه هنوز مشکل اساسی اپل‌واچ محسوب می‌شود؛ به‌ همین دلیل، شاید اضافه کردن قابلیت ردگیری خواب، منطقی به‌نظر نرسد. هرچند کوپرتینویی‌ها نمایشگر ساعت هوشمند جدید را از نوع LTPO با مصرف پایین انتخاب کرده‌اند، این گجت هنوز شارژدهی حداکثری ۱۸ ساعته دارد که با نسل‌های قبلی برابر است. در میان دلایل اضافه نشدن ردگیری خواب، طراحی هم نقش مهمی دارد. اپل‌واچ ۵ پوشیدنی هوشمندی با طراحی زیبا و خاص است؛ اما برای استفاده در زمان خواب مناسب به‌نظر نمی‌رسد.

اپل در رویداد هفته‌ی گذشته، نشان داد قابلیت‌های مبتنی‌بر سلامت قلب را به‌عنوان نقطه‌ی تمرکز اپل‌واچ ۵ در نظر گرفته است. معرفی اپل‌واچ جدید در آن رویداد با ویدئویی از کاربران نسخه‌ی قبلی گجت هوشمند شرکت شروع شد. در ویدئو مذکور، کاربران اپل‌واچ ۴ از مزایای قابلیت‌های ECG و نمایشگر ضربان قلب در اعلام هشدارهای جدی سلامت قلب به خود و اطرافیان‌شان صحبت می‌کردند.

همه‌ی کارشناسان سلامت بر این عقیده هستند که کیفیت خواب تأثیر بسزایی بر سلامت افراد، به‌ویژه سلامت قلب و عروق می‌گذارد. در این‌ میان، اپل بدون اضافه‌کردن چنین قابلیتی در ساعت هوشمند خود، نمی‌تواند ادعای دستگاهی کاملا متمرکز بر سلامت داشته باشد. مطالعه‌های متعدد سلامت نشان می‌دهد بزرگ‌سالان با خواب شبانه‌ی کمتر از هفت ساعت، بیش از دیگران درمعرض مشکلات قلبی، سکته، فشارخون زیاد، دیابت نوع دو و چاقی قرار دارند. اگرچه اپل‌واچ توانایی تشخیص آپنه‌ی خواب را دارد، باید مشکلات سلامتی دیگر هم در آن در نظر گرفته می‌شد.

خواب را می‌توان عاملی مؤثر و مهم در کارایی افراد هم در نظر گرفت. در مطالعه‌ای که انجمن American Academy of Sleep Medicine در سال ۲۰۰۹ انجام داد، دانشجویان حاضر در تیم تنیس دانشگاه استنفورد برای مطالعه‌ی تأثیر خواب بر کارایی انتخاب شده بودند. نتایج تحقیقات نشان داد دانشجویان با خواب بیشتر، دقت و سرعت بیشتری در بازی خواهند داشت.

اپل‌واچ محصولی متمرکز بر ورزش‌کاران نیست؛ اما ورزش‌کاران زیادی از آن استفاده می‌کنند و ردگیری خواب می‌تواند باعث بهبود عملکرد روزانه‌ی آن‌ها نیز شود. حتی اطلاعات کلی همچون زمان خواب یا طول دوره‌ی بیداری می‌تواند به کاربران در انتخاب‌های دقیق‌تر رویکردهای سلامتی و تناسب‌اندام کمک کند.

وقتی برای ردگیری خواب از حسگر شتاب‌سنج، ضربان قلب و میکروفن روی مچ برای اندازه‌گیری کیفیت خواب استفاده شود، قطعا باید انتظار خطای احتمالی را هم داشت. آزمایش‌ با دستگاه‌های سلامتی دیگر نیز همین خطاها را تأیید می‌کنند. به‌عنوان مثال، نویسنده‌ی مقاله‌ی اصلی با استفاده Huawei Watch GT آزمایشی برای ردگیری خواب انجام داد. گجت مذکور زمان نشستن روی تخت و کارکردن با گوشی را برای او به‌عنوان خواب سبک ضبط کرده بود.

آزمایش گجت‌های هوشمند شرکت‌های دیگر مانند Fitbit Versa هم نشان‌دهنده‌ی دقت نسبی و نه‌چندان کامل در ردگیری خواب هستند. البته برخی دستگاه‌ها آمار دقیقی از زمان شروع و پایان خواب دارند؛ ولی بدون حسگرهای حرفه‌ای‌تر همان EEG (برای اندازه‌گیری فعالیت مغز در زمان خواب) نمی‌توان به آمار مراحل خواب آن‌ها اعتماد کرد.

در میان تولیدکننده‌های گجت پوشیدنی، Fitbit تلاش فراوانی برای بهبود قابلیت‌های ردگیری خواب می‌کند. آن‌ها ماه گذشته، اپلیکیشن اختصاصی Sleep Score را همراه‌با ساعت Versa 2 معرفی کردند که با استفاده از حسگر ضربان قلب و SPO2، زمان خواب را به‌همراه حالت‌های آن (سبک و سنگین و حرکت تند چشم در خواب) ردگیری و امتیازی بین یک تا ۱۰۰ در پروفایل کاربر ثبت می‌کند. اپلیکیشن مذکور به‌مدت یک سال در مرحله‌ی آزمایشی بود و با ردگیری ناشناس اطلاعات خواب بیش از ۱۰ هزار کاربر، قابلیت‌های ردگیری آن بهینه‌سازی و اصلاح شد؛ درنتیجه سرویس فیت‌بیت امروز توانایی بهتری در تشخیص کیفیت خواب و اختلال در خواب و علائم احتمالی بیماری دارد.

اپل با وجود تمام مزایای سیستم‌‌های ردگیری خواب، هنوز برنامه‌ای برای اضافه‌کردن قابلیت‌های آن به گجت‌‌های پوشیدنی خود ندارد. در این‌ میان، شاید دلایل آن‌ها همچون مصرف باتری معقول به‌نظر برسد؛ اما به‌هرحال کاربران حرفه‌ای گجت‌‌های سلامتی، برای افزایش بهره‌وری دستگاه خود، به چنین قابلیتی نیاز دارند.

  • منبع خبر : زومجی