چرا مدت سفر بدون ویزا به مالزی برای ایرانی‌ها کم شد؟
چرا مدت سفر بدون ویزا به مالزی برای ایرانی‌ها کم شد؟
مدیرکل ترویج گردشگری در وزارت توریسم، هنر و فرهنگ مالزی گفت: کاهش مدت اعتبار ویزای مالزی برای مسافران ایرانی از سه ماه به ۱۴ روز، توافقی بین دولت‌ها بود.

مدیرکل ترویج گردشگری در وزارت توریسم، هنر و فرهنگ مالزی گفت: کاهش مدت اعتبار ویزای مالزی برای مسافران ایرانی از سه ماه به ۱۴ روز، توافقی بین دولت‌ها بود.

به گزارش صبح اقتصاد ، مالزی در سال ۲۰۱۳ اعتبار لغو ویزای ورود به این کشور را برای اتباع ایرانی به ۱۴ روز کاهش داد. تا پیش از آن، اتباع ایرانی به مدت سه ماه بدون ویزا می‌توانستند به این کشور سفر کنند. گفته می‌شد کاهش اعتبار ویزای ورود به این کشور برای کنترل انگیزه‌های مهاجرتی بوده است. اکنون که مالزی قصد کرده پس از دو سال وقفه به علت همه‌گیری کرونا، مسافران بازارهای قدیمی از جمله ایران را برگرداند، این پرسش مطرح است که آیا در سیاست‌های لغو ویزا تغییراتی ایجاد خواهد کرد؟

زین‌الدین عبدالوهاب، مدیر بخش ترویج گردشگری وزارت توریسم مالزی در پاسخ به این پرسش ایسنا گفت: این اتفاق، طی توافقی بین دولت‌های ایران و مالزی افتاده و اعتبار ویزای ورود به هر دو کشور ۱۴ روز تعیین شده است. به هر حال اگر کسی بخواهد بیشتر از ۱۴ روز در مالزی بماند شرایط تمدید ویزا به مدت ۱۴ روز دیگر فراهم شده است. این مقررات را از این جهت تعیین کرده‌ایم که نشان دهیم قصد نداریم خارج از عرف توافق بین دولت‌های ایران و مالزی رفتار کنیم. این یک توافق بین دولت‌های ایران و مالزی است که نمی‌توان تغییر داد.

او که در رأس هیأتی از سوی وزارت توریسم مالزی به ایران سفر کرده است، در حاشیه دیدار با آژانس‌های ایرانی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اقدام مالزی در ارتباط با طرح ترانزیت حجاج مالزیایی که بارها از سوی ایران پیشنهاد شده است، گفت: مالزی برای اجرای ترانزیت حجاج مالزیایی از طریق ایران و یا هر کشور دیگری از جمله ترکیه و یا لبنان آمادگی دارد این طرح را اجرا کند. ما از نظر دولتی هیچ مشکلی نداریم، ولی مسأله این است که مرزها به مدت دو سال بسته بوده و هنوز عمره و حج به وضعیت گذشته برنگشته است، اما به محض این‌که پکیج‌های عمره و حج مشخص شود، ما این آمادگی را داریم با هر کشوری، فرقی نمی‌کند ترکیه، لبنان و یا ایران، این برنامه‌ریزی را انجام دهیم.

مدیرکل ترویج گردشگری مالزی درباره این‌که آیا این موضوع از سوی ایران به عنوان کشور پیشنهاددهنده پیگیری و یا مذاکره شده است، گفت: خیر! ولی اگر این تقاضا وجود داشته باشد مالزی به محض مشخص شدن برنامه سفرهای عمره و حج آماده انجام این توافق است. مالزی در این زمینه مشکل ندارد.

عبدالوهاب در ادامه، مشکل اصلی برای اجرای برنامه ترانزیت حجاج مالزی را کم شدن تعداد پروازها به ‌ویژه پس از دوران کرونا دانست و افزود: تعداد کم پروازها روی قیمت سفر به ایران تاثیر گذاشته است، مثلاً پرواز مستقیم ماهان به مالزی که تا قبل از کرونا ۱۸۰۰ رینگیت بود، الان سه هزار رینگیت شده است. وقتی پرواز کم و مداوم نباشد نمی‌توان درباره جریان سفر با قطعیت صحبت کرد. وقتی تعداد پرواز محدود باشد انتخاب‌ها محدود می‌شود. بنابراین حتی اگر عمره هم برقرار شود با این شرایط پروازها نمی‌توان برنامه ترانزیت عمره و حج و یا تور مشترک با ایران را اجرا کرد، درحالی‌که پروازها در مسیر قطر و امارات روزانه است. مشکل اصلی ایرلاین‌ها هستند و الان درحال مذاکره با چندین شرکت هواپیمایی هستیم.

مدیرکل ترویج گردشگری مالزی همچنین درباره پیش‌بینی و هدف‌گذاری این کشور برای جذب گردشگر ایرانی، گفت: در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۰ هزار نفر از ایران به مالزی سفر کردند و الان با این وضعیت پروازها اگر ۲۵ درصد جمعیت مسافران سال ۲۰۱۹ را هم جذب کنیم راضی هستیم.