چرا مسعود نیلی را میکوبند؟
چرا مسعود نیلی را میکوبند؟

تیم اطراف حسن روحانی در دوره اول ریاست جمهوری او زمینه حضور مسعود نیلی را در ارائه سیاستهای اقتصادی فراهم کردند و اما بعد از حدود پنج سال استراتژی روحانی کاملا مغایر با خط مشی مشاورتی مسعود نیلی مطرح میشود و با خروج او از تیم روحانی شایعاتی که تمام معضلات را بگردن وی می […]

تیم اطراف حسن روحانی در دوره اول ریاست جمهوری او زمینه حضور مسعود نیلی را در ارائه سیاستهای اقتصادی فراهم کردند و اما بعد از حدود پنج سال استراتژی روحانی کاملا مغایر با خط مشی مشاورتی مسعود نیلی مطرح میشود و با خروج او از تیم روحانی شایعاتی که تمام معضلات را بگردن وی می اندازد مطرح است. خبر استعفای مسعود نیلی در ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۷ رسانه ای شد. مسعود نیلی تقریبا ۴ سال تمام سمت مشاور اقتصادی حسن روحانی را بعهده داشته است .

اگر چه رئیس سابق اتاق بازرگانی در توئیتی در همان حوالی زمانی نوشت: «امروز به‌واسطه یکی از دوستان دولت باخبر شدم دکتر مسعود نیلی بیش از ۱۰ ماه است که استعفا کرده و از ابتدای امسال در هیچ نشست دولتی شرکت نکرده است.» این توئیت در حالی منتشر شد که بسیاری از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند مسعود نیلی در تمام جلسات دولت از ابتدای سال تاکنون حضور داشته است و همچنان همپای رئیس‌جمهور به فعالیت خود ادامه می‌دهد. با وجود این مسعود نیلی که به‌نظر می‌رسد مدت‌ها پیش سودای رفتن را در سر می‌پرورانده است بالاخره در پایان خرداد ۹۷ از سمت دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقتصادی استعفا داده و استعفای وی با موافقت حسن روحانی و تقدیر و تشکر وی از زحمات ارزنده نیلی همراه بوده است.

البته باید توجه داشت که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند اظهارنظرها و مشاوره‌های مسعود نیلی تاثیر مستقیمی بر بازار ارز داشته و حتی در اتفاقات اخیر بازار ارز، وی نقش پررنگی ایفا نموده بوده است. نیلی معتقد بوده که  دلار در ایران باید به بالاترین نرخ خود برسد. بدیهی است که این نظریه می‌تواند موید نقش او در نوسانات بی‌سابقه نرخ ارز در کشور باشد. طرفداران افزایش قیمت دلار بر این باورند که دولت باید اجازه جهش نرخ ارز همراه با واقعیت‌های اقتصادی را فراهم کند تا صادرات در یک فضای رقابتی قرار گیرد و این امر باعث افزایش صادرات و کاهش واردات شود. اقتصاددانان لیبرال علت دیگر لزوم افزایش نرخ ارز را رونق تولید می‌دانند؛ مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری نتیجه سازوکار تثبیت نرخ ارز را به‌صرفه نبودن فعالیت تولیدی در کشور می‌داند.

شکست تفکرات نیلی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور با نگاهی به بازار ارز و اتفاقات بی‌سابقه‌ای که در مدت اخیر در این بازار رخ داد، به‌خوبی مشهود است. حال که  بیش از پنج سال از فعالیت مسعود نیلی و همفکران لیبرال و معتقد به اقتصاد بازار  در دولت‌های یازدهم و دوازدهم می‌گذرد و به‌رغم انتقادهای بسیار زیادی که در طول این سال‌ها بر عملکرد دولت و همکاران وی وارد آمده است، او همانند عباس آخوندی اشتباهات خود را نپذیرفته است و معتقد است این رویه که مسیر اقتصادی علمی ای را آغاز میکنیم و در یک مقطع از این سیاست عقب نشینی میکنیم در دوران هاشمی رفسنجانی هم که سیاست تعدیل را در پیش گرفته بود تجربه شده و رفتار بدون اتخاذ یک سیاست علمی اقتصادی پذیرفته شده و نداشتن مشی اقتصادی در کشور اقتصاد را به رفتار پاندولی مبدل نموده و بر دیدگاه خود مصر است. و اما دوستان و همکاران دیگر رئیس جمهور اعتقاد دارند کاهش محبوبیت رئیس جمهور در اثر اتخاذ سیاستهای ناشی از تفکر مسعود نیلی اتفاق افتاده و این امر ضربه مهلکی به بقای خط تفکر دولت وارد آورده است آنها معتقدند که شاید اگر رئیس‌جمهور تا این اندازه به نظریات و ایده‌های نیلی اتکا نمی‌کرد، فضای اقتصادی کشور امروز کمی آرام‌تر از این بود که دولت مجبور باشد باتعریف بسته های حمایتی و دادن مسکن ، به طبقات آسیب دیده به شرایط لرزان خود سامانی موقت بدهد. والسلام

حمید رضا نقاشیان