چرا گوشت گوساله گران شد؟
چرا گوشت گوساله گران شد؟
حدود چند هفته ای می‌شود که قیمت گوشت گوساله افزایش یافته و از حدود ۱۴۰ هزار تومان در تیرماه به حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان در مردادماه رسیده است. افزایش قیمتی که فعالان عرصه دامپروری علت آن را افزایش هزینه‌های تولید و حضور دلالان در بازار می‌دانند.

احمد مقدسی در گفت‌وگو  با ایسنا، در این باره اظهار کرد: هر کیلو گوساله زنده به طور میانگین در بازار با قیمت ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود،  در حالی که قیمت تمام شده دام برای تولید کننده حدود ۷۵ هزار تومان است.”چرا گوشت گوساله گران شد؟

وی ادامه داد: قیمت تمام شده برای تولیدکننده بالا رفته زیرا هزینه‌های تولید هم بالا است. از طرفی به بخش پرواربندی نهاده دولتی تعلق نمی‌گیرد و همه آنها از بازار آزاد نهاده‌های مورد نیاز خود را تهیه می کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران اضافه کرد: ۶۰ درصد خوراک گاو یونجه، کاه و ذرت و علوفه‌ای است که همه این اقلام از ابتدای سال ۲۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و سوال اینجاست که دامدار باید با این افزایش قیمت‌ها چه کند؟

وی در پایان گفت: یک ماه گذشته قیمت گوساله زنده حدود ۴۰ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۵۷ تا ۶۰ هزارتومان رسیده است. بدیهی است که این افزایش قیمت در بازار نیز اثرات خود را بگذارد.

فرهاد اکبری- رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری دامداران ایران نیز در پاسخ به این سوال که چرا قیمت گوشت گوساله افزایش حدود ۲۰ هزارتومانی در بازار داشته است، گفت:  هر کیلو دام زنده در بازار با قیمت ۵۲ تا ۵۵ هزارتومان خرید و فروش می شود که طبیعتا بایستی گوشت با قیمت ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد اما اینکه گوشت با قیمت های بالا به دست مصرف کننده می رسد به دلیل حضور دلالان و واسطه ها در بازار است.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در دام زنده نداریم، افزود: هزینه‌های تولید بالا رفته است. ولی این افزایش هزینه‌ها یعنی اینکه بایستی دامدار دامش را گرانتر بفروشد که اینگونه نیست. این دلال‌ها و واسطه‌ها هستند که بر بازار تسلط داشته و  قیمت ها را افزایش می دهند.

  • منبع خبر : ایسنا