چهار درخواست بخش خصوصی از دولت برای سال۹۸
چهار درخواست بخش خصوصی از دولت برای سال۹۸
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: بخش خصوصی از دولت می خواهد در مورد تک نرخی کردن ارز، قیمت گذاری حامل های انرژی، ادغام بانک ها و کمک به خودروسازان شفاف سازی کند.

به گزارش ایرنا، مسعود خوانساری روز سه شنبه در چهل و هشتمین و آخرین جلسه هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق تهران با اشاره به این مطلب، ادامه داد: از دولت می خواهیم ارز تک نرخی شودزیرا معتقدیم انواع قیمت گذاری ارز مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز نیمایی، ارز سنا و بازار آزاد ایجاد رانت می کند.

وی با بیان اینکه خواسته ما از دولت و بانک مرکزی این است که هر چه سریعتر ارز تک نرخی شود، افزود: با وجود اینکه حجم بالایی از دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرد، شاهد توم بالای ۳۵ درصد در برخی از کالاها هستیم و این کالاها با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نمی رسد.

خوانساری تاکید کرد: در مورد حامل های انرژی به ویژه بنزین نیز باید تصمیم گیری شود تا جلوی هدر رفت بیشتر را بگیریم.

وی به موصوع ادغام ۵ بانک در بانک سپه اشاره کرد و گفت: این شبه وجود دارد که این بانکها زیانده هستند و اگر قرار است دولت ضرر و زیان این بانک ها را جبران کند، محل تامین اعتبار آن از کجا خواهد بود و آیا شرایطی مانند موسسات اعتباری اتفاق می افتد.

رئیس هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق تهران ادامه داد: قرار است دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان به خودروسازان کمک کند تا یک میلیون خودروی ارزان تولید کنند اما محل تامین این اعتبار مشخص نشده است.

وی سال ۹۷ را سال سختی از نظر اقتصادی دانست و افزود: در ۶ ماه اول سال، شاهد بحران های ارزی و بخشنامه های متفاوت در این زمینه بودیم.

در ادامه این جلسه، پدرام سلطانی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، به لزوم توجه به گفتمان اصلاح حکمرانی اقتصادی و عمومی در کشور اشاره کرد و گفت: شرایط کنونی اقتصاد بهترین فرصت برای یک گفتمان عمومی در کشور است بنابراین از نگفتن مشکلات و پنهان کردن آن سودی نمی بریم و همگی باید بیانگر باشیم.

سلطانی افزود: تعامل در دوره هشتم اتاق بازرگانی تهران ممتاز بوده و اگر این فرهنگ را در سطح جامعه تعمیم دهیم، مدل مدیریت ما اصلاح پذیری بیشتری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در بیان نقد طی سال های اخیر رشد کرده ایم، ادامه داد: مدارای بیشتری در رابطه با نقد در جامعه به وجود آمده اما هنوز به مرحله نقدپذیری نرسیدیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: از همین رو می توانیم مدلی از اصلاحات را به جامعه معرفی کنیم تا ضعف های بزرگتر اصلاح شود.

به گفته سلطانی، رشد اقتصادی، بالندگی بخش خصوصی و بزرگتر شدن کیک اقتصاد تنها با تعامل با دنیا محقق می شود بنابراین با حفظ مواضع خود باید با دنیا کار کنیم. وی افزود: نباید اجازه دهیم فشار تخاصم گونه جهانی ایران را محدود کرده و یا با تحریم روبرو کند.

  • منبع خبر : ایرنا