چه بدی ها که موجب خیرند
چه بدی ها که موجب خیرند

قرآن مجید در سوره بقره آیه ۲۱۶ میفرماید : کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ وَ عَسی‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسی‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ جنگ بر شما واجب شده است با این که آن براى شما دشوار و […]

قرآن مجید در سوره بقره آیه ۲۱۶ میفرماید :

کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ وَ عَسی‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسی‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ

جنگ بر شما واجب شده است با این که آن براى شما دشوار و ناخوشایند است. شاید چیزى را ناخوشایند بدانید در حالى که آن براى شما نیکوست، و شاید چیزى را دوست بدارید در حالى که آن براى شما شرّ است. خداوند مى داند و شما نمى دانید.

بطور کلی در بسیاری از فرهنگها جنگ و حتی سیل و یا زلزله رابرای هر ملتی بلا بر میشمارند و خسارت دیدگان این بلایا را واجد ترحم و کمک رسانی ولاکن در مبحث بلایای طبیعی میتوان نگاه متفاوتی هم همانند قرآن کریم داشت . نظر به بحث زلزله غرب کشور بنظرم بهتر است این ایه را در این خصوص تحلیل کنیم که

من باب مثال میتوان پرسید که آیا زلزله داری فوایدی هم هست؟ یا یک بلای طبیعی و کاملا خانمانسوز و زیانباراست؟

موسسات تحقیقاتی بسیاری در جهان وجود دارند که در زمینه زلزله و عواقب و مضرات و شاید حتی فواید آن مطالعات فراوانی انجام داده  و میدهند.

اخیرا یک موسسه تحقیقاتی نتیجه جالبی از تحقیقات خود را از نتایج وقوع  ۴۵۰  زلزله در سراسر دنیا منتشر کرده است.

این موسسه چند ملیتی فواید زلزله را برای کشورها در ۲۹مورد بیان داشته که  به چند مورد آن می پردازم.

۱- زلزله سال ۱۸۳۴ میلادی در شیلی: این زلزله سبب شد صخره های ساحلی ۱۳متر نشست کنند و‌ این موضوع باعث هجوم میلیونها ماهی برای تخم گذاری و صید هزاران تن ماهی در خلیج فنتاگواس در کشور شیلی گردید.

۲- زلزله سال ۱۸۹۳میلادی در کلمبیا: این زلزله سبب شد که رودخانه اروادگیا تغییر مسیر داده و با نفوذ به منطقه مادکیا ۱۳معدن جدید قابلیت شناسایی پیدا کنند.

۳- زلزله سال ۱۹۶۹ میلادی در الاسکا: این زلزله بعد از وقوع سبب شد مسیر رودخانه به معدن طلای زیر زمینی هدایت و طلای شستشو شده با رودخانه در سطح زمین جاری گردیده و در اثر این تغییر از آن سال الاسکا به مرکز کشف طلا در دنیا مبدل گشت.

۴- زلزله سال ۱۹۹۰ میلادی در ژاپن: این زلزله سبب شد جزیره فکودیمو ظاهر و بخشی از آب های گرم اقیانوسی بسمت جزایر ژاپن آمد و رونق بسیارماهیگیری راسبب گردید.

۵- زلزله سال ۱۹۹۰ میلادی در رودبار و ۲۰۰۳ میلادی درشهربم در جنوب کرمان در ایران : سبب شد ۳۴۰ معدن  با ارزش زیر زمینی در ایران توسط ماهواره ها ردیابی و ۸ حوزه بزرگ نفتی و ۱۲ حوزه وسیع گازی نیز بر اثر جابجایی سطوح زیرین زمین قابل بهر برداری شوند. این‌موسسه معتقد است با این دو زلزله منابع آب زیر زمینی به سمت سطح و با شیب ملایم بسمت کویر مرکزی حرکت کند. یعنی افزایش منبعی در خشک ترین منطقه ایران.

۶- زلزله سال ۱۹۹۲ میلادی در چین: به علت وقوع این زلزله شیب زمین به سمت دشت خشک تینهان برگشت و سیلاب رودخانه مجاور خاک غنی و شستشو شده کوهها را در دشتی وسیع ته نشین مینمود و در اثر این اتفاق در حال حاضرکل آن منطقه جزو زمینهای بسیار حاصلخیز دنیاست.

۷-زلزله سال ۱۹۹۳ میلادی در کشور پهناور هند: این زلزله سبب شد ۱۲غار زیبای آهکی نمایان و دو‌ معدن بسیاربزرگ در هند کشف گردد.

۸- زلزله سال ۱۹۹۴ میلادی در مغولستان : این زلزله سبب شد دشت خشک مغولستان صاحب تغییر سفره های آب زیر زمینی و جهت مسیر در زیر گسل شود و عمق دست یابی به ۷ متر کاهش یابد.

۹- زلزله سال ۱۹۹۴میلادی در نیو زلاند: این زلزله سبب شد که ارتفاع سطح کوه والیلاندر این کشور ۲۰سانتی متر کاهش و سبب عبور مه اقیانوسی و ایجاد جزیره مه با ظرفیت پذیرش سالانه ۶ میلیون گردشگر در این کشور شود.

۱۰-زلزله سال ۱۹۹۵ میلادی  در افریقا کشور چاد: این زلزله سبب شد هجوم ۳۸میلیون ملخ در صحرای افریقا و تخریب هکتارها زمین کشاورزی در شمال افریقا پایان یابد با این زلزله ملخ ها با امواج فراصوتی زمینگیر شدند  و قادر به ‌پرواز نبودند و به سبب گرسنگی هم‌خواری کرده و در آن منطقه ریشه کن گردیدند.

واضح و مبرهن است که زلزله یکی از قوانین طبیعی طبیعت است که با رعایت نکردن اصول پیشگیری تبدیل به مصیب و فاجعه می گردد.

این موسسه  بر اساس اطلاعات و مطالعاتی که منتشر نموده است، معتقد است زلزله ها در ایران گرچه تلفات و‌خسارات بسیار داشته (که آن هم مقصر ایرانی ها هستند) ولی باعث شده است که ایرانی ها بتوانند از انرژی گرمایی زمین بر اثر جابجایی گسل ها انرژی پاک بدست آورند (مانند مشکین شهر)

اما نیوزلند توانسته روشنایی ۵۰ شهر را تامین کند ولی ایرانی ها هیچ استفاده گسترده ای از آن نتوانسته اند بکنند.

زلزله بسیار دامنه دار غرب کشور در کرمانشاه و شهر ها و روستاهای اقماری اگر چه تلفات تکان دهنده و دلخراشی به دامن ملت ایران تحمیل نمود لاکن در شرایطی که دولت با ناتوانی زاید الوصفی رکود اقتصادی را به اقتصاد ایران تحمیل نمود میتواند محل تغییر شرایط کار و سازندگی و نجات از بیکاری واقع شود و درد ناشی از آلام ملت در منطقه و کل ایران در دراز مدت موجب سازندگی و تغییر شرایط برای کار و تلاش و بهاوری منطقه ای و اگر دولت تدبیر واقعا به تدبیر اعتقاد بیابد به هژمونی اقتصادی در کل ایران بیانجامد چرا که کافیست دولت تسهیلات منطقی در اختیار مردم قرار داده و مردم به ایجاد شرایط جدید زندگی چه در استاندار ها و چه در ملاکهای تولیدی و معیشتی دست یازند. انشا الله ۰

حمیدرضا نقاشیان

والسلام