چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟
چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟
این روزها که پای انواع و اقسام خودرو به بورس کالا باز شده و خودروها در بستر بورس کالا عرضه می‌شوند، چگونگی خرید خودرو از بورس مطرح است و اولین و مهم‌ترین نکته این است که کد بورس کالا با کد بورسی متفاوت است.

این روزها که پای انواع و اقسام خودرو به بورس کالا باز شده و خودروها در بستر بورس کالا عرضه می‌شوند، چگونگی خرید خودرو از بورس مطرح است و اولین و مهم‌ترین نکته این است که کد بورس کالا با کد بورسی متفاوت است.

به گزارش صبح اقتصاد ، طی حدود سه ماه گذشته خودروهای مختلفی از جمله هایما، ۲۰۷، شاهین، کارا، لاماری ایما و… در بستر بورس کالا عرضه و عمدتا زیر قیمت بازار معامله شده‌اند. به همین دلیل نحوه ورود به بورس کالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرایندی که طی شش قدم انجام می‌شود و در گام هفتم فرد می‌تواند خودروی خود را از یکی از نمایندگی‌ها تحویل بگیرد.

در این راستا، متقاضیان در قدم نخست باید سجامی شوند؛ اگر افراد در بازار سهام فعال هستند و سهام شرکت‌ها را در بورس تهران یا فرابورس معامله می‌کنند، قبلا در سامانه سجام احراز هویت شده‌اند، در غیراین صورت باید با مراجعه به سامانه WWW.SEJAM.IR نسبت به احراز هویت خود اقدام کنند.

در قدم دوم متقاضی باید نسبت دریافت کد آنلاین بورس کالا اقدام کرده و یکی از کارگزاری‌های متصل به سامانه را انتخاب کند.

پس از تکمیل مشخصات فردی و دریافت کد پیامکی در انتهای ثبت نام در این سامانه، فرم حساب وکالتی بورس کالا قابل مشاهده و دریافت است.

در قدم سوم نیز متقاضی باید برای گشایش حساب وکالتی به یکی از بانک‌های عامل برای واریز وجوه پیش‌پرداخت مراجعه کند.

قدم چهارم به خودرویی که قرار است در بورس کالا عرضه شود بستگی دارد. درواقع خودروها با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شوند و میزان پیش‌پرداخت هرکدام نیز متفاوت است.

بر این اساس، میزان پیش‌پرداختی که در اطلاعیه‌های عرضه تعیین شده است تا روز قبل از عرضه باید در حساب متقاضی موجود باشد.

قدم پنجم در روز عرضه خودرو برداشته می‌شود. متقاضی می‌تواند سفارش خود را در همان سامانه صدور کد آنلاین بورس کالا، با انتخاب ردیف عرضه خودروی مورد نظر، قیمت مورد نظر خود که حاضر به رقابت تا آن سطح است را وارد کند؛ البته در این بخش امکان انتخاب گزینه “قیمت باز” وجود دارد تا کارگزار این مجوز را از خریدار بگیرد تا به هر میزان که رقابت صورت گرفت، ثبت سفارش و خرید انجام شود.

قدم ششم زمانی برداشته می‌شود که فرآیند ثبت سفارش در روز عرضه انجام شده باشد. در این قدم متقاضی باید مابقی وجه معامله را تا سه روز کاری (بدون جریمه) و سه روز کاری (با جریمه) واریز کند. واریز مالیات و هزینه‌های جانبی همزمان با انجام امور تسویه الزامی است.

در قدم هفتم متقاضی می‌تواند برای تحویل گرفتن خودرو یکی از نمایندگی‌ها را در سامانه خرید انلاین انتخاب کند و در تاریخی که توسط شرکت تعیین شده برای تحویل خودرو مراجعه کند.

برای تحویل خودرو به اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار، مدارک احراز محل سکونت که باید مطابق با بخشنامه راهور ناجا باشد و ارائه شماره شبا با تاییدیه بانک مربوطه نیاز است.

البته در صورتی‌که در پایان روز عرضه خرید خودرو انجام نشود، مبلغ آن از حالت بلوکه خارج می‌شود.

باید توجه کرد که مبلغ پیش پرداخت در حساب فرد بلوکه می‌شود و هیچ وجهی به حساب بورس یا شرکت خودروسازی واریز نمی‌شود، پس اگر فرد موفق به خرید نشد مبلغ بلوکه شده در حساب آزاد می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا