چین: تهدید آمریکا را بی‎پاسخ نمی‏‌گذاریم
چین: تهدید آمریکا را بی‎پاسخ نمی‏‌گذاریم
وزارت خارجه چین در اعتراض به اقدام آمریکا مبنی بر سلب امتیازات ویژه هنگ کنگ؛ از مقابله به مثل خبر داد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از اسپوتنیک، چین تهدید کرد تصمیم آمریکا مبنی بر لغو شرایط ویژه هنگ کنگ را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

البته «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین درباره اقدامات احتمالی پکن سخنی به میان نیاورد، اما تاکید کرد: اقدامات آمریکا برای کارشکنی در قانون امنیتی هنگ کنگ از راه اعمال تحریم؛ راه به جایی نخواهد برد.

گفتنی است آمریکا با این ادعا که قانون جدید، خودمختاری هنگ کنگ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ نه تنها امتیازات ویژه این منطقه را لغو بلکه ارسال قطعات نظامی و فناوری‌های حساس به هنگ کنگ را نیز ممنوع اعلام کرده است.

طبق قانون جدید هنگ کنگ، هرگونه اقدام در راستای جدایی‌طلبی، تروریسم و یا تبانی با بیگانگان، با تنبیه و زندان همراه خواهد بود.

این اظهارات ترامپ ساعاتی پس از آن بیان شد که یک مقام چینی اعلام کرد کنگره ملی خلق چین قصد دارد با استفاده از اختیاراتی که در قانون اساسی آمده، یک چارچوب و ساز وکار حقوقی جدیدی به منظور تضمین امنیت ملی هنگ کنگ ایجاد کند.
روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست به نقل از منابعی که نامشان منتشر نشده است، نوشت که طبق این پیشنهاد جدایی هنگ کنگ، مداخله خارجی، تروریسم و هر گونه فتنه‌انگیزی برای سرنگونی دولت مرکزی و هر گونه دخالت خارجی در امور هنگ کنگ ممنوع خواهد شد.
درحالی که تنش‌ها زوایای مختلفی از مناسبات پکن و واشنگتن را در برگرفته است، آمریکا به دنبال فروش محموله بزرگی از موشک های «تورپدو» به تایوان است.
خبر فروش محموله‌ای از این موشک‌ها پس از آن منتشر می‌شود که خانم «تسای اینگ ون» رهبر تایوان در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری خود بر این جزیره، تأکید کرد که توانایی‌های دفاعی تایوان را افزایش خواهد داد.
گزارش‌ها حاکی است که آمریکا تصمیم گرفته محموله‌ای از موشک‌های تورپدو به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار به تایوان بفروشد؛ اقدامی که خشم جدی پکن را به دنبال خواهد داشت.
ترامپ همزمان با تهدید چین، روسیه را نیز که یکی دیگر از قدرتهای جهانی است، به عدم پایبندی به معاهده آسمان‌های باز متهم کرد.

  • منبع خبر : مهر