چین دنبال ساخت پایگاه نظامی در همسایگی استرالیا است
چین دنبال ساخت پایگاه نظامی در همسایگی استرالیا است

برخی گزارش‎ها مدعی تلاش چین برای احداث پایگاه دائمی در جزیره‎ای کوچک در همسایگی استرالیا است تا به‌این‎ترتیب، موقعیت نظامی خود در پاسیفیک غربی را مستحکم کند. روزنامه استرالیایی «فرفکس» امروز سه‌شنبه مدعی شد که چین به دنبال ساخت پایگاه نظامی دائمی در جمهوری وانواتو- جزیره‌ای کوچک در جنوب اقیانوس آرام- است. این رسانه به […]

برخی گزارش‎ها مدعی تلاش چین برای احداث پایگاه دائمی در جزیره‎ای کوچک در همسایگی استرالیا است تا به‌این‎ترتیب، موقعیت نظامی خود در پاسیفیک غربی را مستحکم کند.

روزنامه استرالیایی «فرفکس» امروز سه‌شنبه مدعی شد که چین به دنبال ساخت پایگاه نظامی دائمی در جمهوری وانواتو- جزیره‌ای کوچک در جنوب اقیانوس آرام- است.

این رسانه به نقل از منابع آگاه مدعی شد اگرچه هنوز پکن درخواست رسمی دراین‌زمینه ارائه نداده است، اما رایزنی‌های مقدماتی درباره احداث پایگاه نظامی در این جزیره انجام شده است.

گفتنی است با توجه به اینکه از لحاظ بُعد مسافت، وانواتو در فاصله کمی از استرالیا (۱۷۵۰ کیلومتری) واقع شده است، کانبرا و واشنگتن با جدیت موضوع احداث پایگاه نظامی چینی در این جزیره را دنبال و پیرامون آن بحث و تبادل نظر می‌کنند.

به گفته «جولی بیشاپ» وزیر خارجه استرالیا، مقامات رسمی وانواتو به وی گفته‌اند که هیچ درخواست رسمی از سوی چین ارائه نشده حال‌آنکه وی به این موضوع که آیا چنین پیشنهادی در سطح غیررسمی مطرح شده یا خیر، جوابی نداد.

بیشاب همچنین اطمینان داد که ترجیح وانواتو تداوم شراکت راهبردی با استرالیا است.

دراین‌میان، فرفکس مدعی است رایزنی‌های مقدماتی در راستای توافق اولیه برای پهلو گرفتن کشتی‌های چینی در سواحل وانواتو برای برخورداری از خدمات تعمیر و سوخت‌رسانی و بعدها احداث پایگاه دائمی در این جزیره انجام شده است.

گفتنی است صحت این گزارش به معنای افزایش دایره نفوذ پکن به خارج از حوزه سنتی است که عمدتاً دریای چین جنوبی را شامل می‌شود.

این درحالی است که چین در آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی نیز نخستین پایگاه خارجی خود را در جیبوتی واقع در منطقه استراتژیک شاخ آفریقا احداث کرد که به گفته پکن برای خدمات لجستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موقعیت جغرافیایی جیبوتی به گونه‌ای است که با قرار گرفتن در لبه شمال غربی اقیانوس هند، احتمال تقویت اتحاد نظامی با بنگلادش، میانمار و سریلانکا را افزایش می‌دهد.