چین شریکی «غی رقابل چشم‌پوشی» برای ایران است
چین شریکی «غی رقابل چشم‌پوشی» برای ایران است
وزیرخارجه ایران در آستانه سفر به چین با انتشار یادداشتی به سابقه دو هزار ساله روابط دو کشور و اهمیت این روابط پرداخته است.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی که در نشریه چینی گلوبال تایمز چین منتشر شده، چشم‌انداز مشترک در مورد مسائل بین‌المللی را عامل پیوند تهران و پکن عنوان کرده است.

وزیر خارجه ایران در این یادداشت که در آستانه سفر به چین منتشر شده، با اشاره به سفرهای پیشین خود به چین و همچنین سابقه تمدنی چندین هزار ساله دو کشوربه پیشینه ۲ هزار ساله روابط میان ایران و چین و زمانی که اکتشاف‌گران و بازرگانان از طریق جاده ابریشم با یکدیگر روبرو شدند، اشاره کرده است.

به گفته ظریف، آنجا بود که دو ملت دریافتند که به عظمت تمدن یکدیگر احترام بگذارند و آن تماس‌های اولیه، زمینه را برای هزاران سال ارتباط ویژه میان دو مورد از بزرگترین، پیشرفته‌ترین و پایدارترین تمدن‌های جهان، فراهم کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این یادداشت چین را «شریکی غیرقابل چشم‌پوشی» برای ایران خوانده و نوشته است که دو کشور اکنون در جبهه‌های متعددی به «شرکای راهبردی» یکدیگر تبدیل شده‌اند.

ظریف با بیان اینکه دو کشور باید به سوی تقویت روابط دوجانبه حرکت کنند، توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست، ریشه‌کنی فقر و مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم را از چالش‌های مشترک دو کشور توصیف کرده و نوشته است: «معتقدیم که مسائل مشترک، به راهکارهای مشترک و در نتیجه همکاری، هماهنگی و ارتباط بیشتر نیاز دارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با بیان اینکه پیوندهای گذشته و روابط کنونی چارچوبی برای همکاری میان تهران و پکن ایجاد کرده، نوشته است: «اما واقعیت این است که این آینده است که ما را به هم پیوند می‌دهد. چشم‌انداز مشترک ایران و چین، دولت‌های دارای حاکمیت با سیاست خارجی مستقل در قاره آسیاست که به یکدیگر مرتبط بوده، با هم رشد کرده، ظرفیت‌های خود را تحقق بخشیده و به جایگاه حقیقی خود در جهان دست می‌یابند.»

ظریف تهران و پکن را علاقمند به «چندجانبه‌گرایی» خوانده و نوشته است که هر دو طرف خواهان روابط تجاری «منصفانه و متوازن» بوده و هر دو از سوی «خصومت تعصب‌آمیز، عوام‌فریب و یکجانبه‌گرای خارجی» تحت فشار قرار دارند.

وی سپس به نقش چین در حصول توافق هسته‌ای اشاره کرده و نوشته است که اکنون یک عضو توافق هسته‌ای به شکلی آشکار در حال نقض قوانین بین‌المللی و مفاد این توافق است. وزیر امور خارجه ایران می‌نویسد: «اینجاست که نقش ویژه کشورهای دارای اثرگذاری منطقه‌ای و بین‌المللی، نظیر چین و ایران، برای حراست از صلح و امنیت بین‌المللی برای همه، حیاتی می‌شود. مهمترین و اثرگذارترین پاسخ ما، حمایت از حاکمیت یکدیگر و بسط همکاری اقتصادی است. ما نیز باید مانند پدرانمان در اعصار کهن، از مسیر جاده ابریشم به غنای جامع فرهنگی و اقتصادی دست یابیم. ایران از گذشته تلاش برای اجرای این ایده را آغاز کرده است.»

وزیرخارجه ایران، همکاری کشورش و جمهوری خلق چین در پروژه «کمربند و جاده» را نشانگر ورود روابط دو کشور به «فازی جدید» ارزیابی کرده و نوشته است که هرگونه مشارکت موفق راهبردی، نیازمند بنیان‌های قدرمند اقتصادی است که برای هر دو طرف سودمند باشد. ظریف تأکید کرده است که ایران مصمم است که به چین در ایجاد زیرساختی پیشرو در زمینه دانش، فناوری و ابتکار، کمک کند.

حمایت ایران از موضع چین در جنگ تجاری از دیگر مباحث وزیر خارجه ایران در این یادداشت بود و در این ارتباط وی گفته است: تهران همواره از «سیاست چین واحد»، حمایت کرده، به تمجید از دستاوردهای «یک کشور، دو سیستم» پرداخته و هرگونه مداخله در امور داخلی چین را رد می‌کند.

وزیر خارجه ایران در پایان یادداشت خود همچنین از مواضع پکن به دلیل حمایت از توافق هسته‌ای با ایران تقدیر کرده و قرن بیست و یکم را قرن آسیایی دانسته و به گفته او در این شرایط، همکاری میان چین و ایران به عنوان دو کشوری که عمیقا به آسیایی شکوفا متعهدند، بسیار ضروری است.

  • منبع خبر : مهر