چین و روسیه جای آمریکا در منطقه
چین و روسیه جای آمریکا در منطقه
مهمترین اتفاقی که بعد از خروج سربازان امریکایی از سوریه در حال شکل گرفتن است حضور چشمگیر چین و روسیه در یک تفاهم هماهنگ و متکی به توافق با ایران است.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد اینکه امریکا با سیاستهای اقتصادی داخل امریکا و با دکترین افزایش رشد اقتصادی بجای پرداختن به هزینه سیاسی در تدارک خروج از منطقه و تمرکز قدرت در داخل امریکا برای ایجاد یک رقابت هژمونیک اقتصادی با شرق آسیا خصوصا چین  زمینه را برای ایجاد فضای مناسب در میدان دادن به چین و روسیه باز کرده خود یک فرصت بی نظیر سیاسی اجتماعی فرهنگی است که در میان مدت خواهد توانست بستر تغییرات استراتژیک در کشورهای غرب اسیا را فراهم آورد و این همان چیزی است که اروپا و امریکا بعنوان متحدین ناتو از بروز آن واهمه داشته اند. در همین ارتباط  تیری میثم، روزنامه نگار مجله الوطن سوریه تحلیل کرد: شکست سیاست های آمریکا در خاورمیانه و شکل گیری ائتلاف جدیدی با پدید آمدن ائتلاف روسی – چینی و اضمحلال قدرت آمریکا را یکی از نتایج قدرت آزمایی به شکست انجامیده آمریکا در سوریه دانست.  میثم  در این تحلیل با اشاره به اینکه امریکا اعلام نمود نیروهای خود را از خاک سوریه خارج می کند و در این میان تعدادی از کشورها نیز از تصمیم بازگشایی سفارتخانه هایشان در دمشق خبر دادند، می نویسد جنگ در سوریه به روزهای آخر خود نزدیک شده است. این روزنامه نگار مجله الوطن سوریه افزود: امریکا سه سال پیش مقام برتری و تسلط خود را در عرصه اقتصاد جهانی از دست داد و جای خود را به چین سپرد. سپس در برابر روسیه، به عنوان قدرت اول جهانی جنگ های متعارف، عرصه را واگذار کرد. حال به تازگی در برابر سلاح های قدرتمند روس مقام اول قدرت هسته ای جهان را نیز از دست داده است و برای جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا بی شک پایان ائتلاف علیه داعش که ۷۳ کشور را به این بهانه دور امریکا جمع کرده بود، می تواند مقدمه ای برای انحلال ناتو نیز تلقی شود ، اگر چه امریکا نمی تواند ریسک از دست دادن همپیمانان اروپایی  خود را تحمل کند.

تیری میثم با اشاره به اینکه دنیا در حال تحول از یک سیستم تک قطبی به سمت یک سیستم چند قطبی است، خاطرنشان کرد:باید پذیرفت که در این دوره سیاسی از تاریخ خاورمیانه هژمونی غرب متحد  به شکل سابق وجود ندارد و در سوی دیگری از جهان یک ائتلاف اروپایی – آسیایی روسی چینی  در حال تولد و در برخی مصادیق هم شکل گرفته است. در این شرایط هر یک از کشورهای عضو ناتو به شدت خود را با نوعی استقلال  و در عین حال عدم همراهی دیگران مواجه می بیند و امکان دارد دست به یک سری اقدامات خودسرانه بزند.

پاشیدگی ناتو در غرب زمینه شک گیری فرایند های قدرت در کشورهای مختلف را فراهم آورده و بستر ایجاد کشورهای جدید در پاشیدگی کشورها از یکدیگر را فراهم می آورد. یکی از کشورهایی که شدیدا مستعد این نوع پاشیدگی است خود امریکاست که کوس اعتراض آن را در ایجاد یم فدراتیو اجباری بیش از پنجاه سال است می شنویم. غرب متحد بیست سال بیش در تدارک ایجاد نظم نوین جهانی هزینه های بسیاری را پرداخت نمود که امروز در تغییر های راهبردی سیاست امریکا بیشتر این سرمایه گزاریها به بی اثری و غیرقابل تداوم بودن کشیده شده اند و با چنین تغییراتی جهان ۲۰۳۰ بدون شک جهان بسیار متفاوت تری از امروز خواهد بود. والسلام

حمیدرضا نقاشیان