ژاپن با آمریکا و انگلیس علیه چین همکاری نمی‌کند
ژاپن با آمریکا و انگلیس علیه چین همکاری نمی‌کند
ژاپن اعلام کرده که با آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی برای محکومیت چین در ارتباط با تحولات هنگ کنگ همراهی نخواهد کرد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از رویترز، ژاپن تصمیم ندارد که با آمریکا و انگلیس و برخی دیگر از کشورهای غربی در صدور بیانیه‌ای برای محکومیت چین بر سر هنگ کنگ همراهی کند.

این خبر به نقل از مقامات دولتی ژاپن که نامشان اعلام نشده، تائید شده است.

قرار است انگلیس، آمریکا، استرالیا و کانادا با صدور بیانیه‌ای چین را به دلیل اعمال «قانون امنیت ملی در هنگ کنگ» محکوم کنند. این کشورها گفته‌اند که قانون مذکور آزادی هنگ کنگ و توافق ۱۹۸۴ میان لندن و پکن را درباره خودمختاری هنگ کنگ نقض خواهد کرد.

انگلیس حتی پا را فراتر گذاشته و چین را تهدید کرده است در صورت اجرایی شدن این قانون در هنگ کنگ، زمینه را برای پذیرش شهروندی ساکنان هنگ کنگ در انگلیس فراهم خواهد کرد.

دیگر کشورهای غربی نیز بویژه آمریکا به شدت با اعمال قانون امنیت ملی مورد نظر چین در هنگ کنگ مخالفت کرده، هرچند در مقابل مقامات پکن اجرای این قانون را در صلاحیت حاکمیت داخلی خود عنوان می‌کند.

حال برخلاف کشورهای غربی، ژاپن قرار نیست که بیانیه مشترک محکومیت چین درباره هنگ کنگ را امضا کند و این موضوع می‌تواند به نوعی مسیر و رویکرد متفاوت توکیو را در رابطه با پکن در مقایسه با کشورهای غربی نشان دهد.

آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و غربی از زمان شیوع کرونا، چین را هدف شدیدترین حملات خود قرار داده‌اند، اما به نظر می‌رسد که ژاپن چندان با غربی‌ها در این مسیر همراه نیست و ملاحظات منطقه‌ای خود را در شرایط فعلی در رابطه با چین بیشتر مورد نظر دارد.

 کشوری در اقیانوس آرام در آسیای شرقی است، که یکی از قدرت‌های اصلی اقتصادیِ جهان و سومین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است.(۵/۴۷۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به گزارش صندوق بین‌المللی پول). ژاپن یک کشور پادشاهی‌ است که برمبنای قانون اساسی ژاپن اداره می‌شود.

ژاپن کشوری کاملاً محصور شده در آب است که با مرزهای آبی با کشورهای چین، کره جنوبی، کره شمالی و روسیه همسایه‌است. این کشور در پایان جنگ جهانی دوم، تمامی متصرفات فراسوی دریایی خود، از جمله کشور کره را که در آن زمان ۴٫۵٪ درصد کل کشور را تشکیل می‌داد، از دست داد و باعث شد امروزه، وسعت کنونی ژاپن به ۳۸۷۰۰۰ کیلومتر مربع تقلیل یابد (کمتر از ایالت کالیفرنیا در آمریکا).

ژاپن با جمعیتی در حدود ۱۲۶ میلیون نفر یازدهمین کشور پرجمعیت جهان است. توکیو پایتخت ژاپن با بالغ بر ۱۳ میلیون نفر جمعیت از بزرگترین و گرانترین پایتخت‌های جهان است.

  • منبع خبر : مهر