کاخ سفید: باج افزار WannaCry هدیه کره شمالی به جهانیان بود!
کاخ سفید: باج افزار WannaCry هدیه کره شمالی به جهانیان بود!

احتمالاً به خوبی باج گیر (باج افزار) WannaCry را به یاد دارید که یک شبه جهان را در شوک فرو برد. این بدافزار حتی در کشورمان نیز خساراتی به بار آورد، حالا دولت ایالات متحده آمریکا رسماً کره شمالی را به عنوان مسئول انتشار WannaCry معرفی کرده است. طبق برآوردها WannaCry  بیش از ۳۰۰ هزار […]

احتمالاً به خوبی باج گیر (باج افزار) WannaCry را به یاد دارید که یک شبه جهان را در شوک فرو برد. این بدافزار حتی در کشورمان نیز خساراتی به بار آورد، حالا دولت ایالات متحده آمریکا رسماً کره شمالی را به عنوان مسئول انتشار WannaCry معرفی کرده است.

طبق برآوردها WannaCry  بیش از ۳۰۰ هزار کامپیوتر در ۱۵۰ کشور را آلوده کرد که حتی در برخی کشورها چون بریتانیا باعث توقف ارائه خدمات پزشکی در برخی بیمارستان‌ها شد. WannaCry پس از نفوذ به سیستم، فایل‌ها را رمزنگاری می‌کند و در ازای بازگردانی آنها طلب باج می‌کند.WannaCry از یک آسیب پذیری موجود در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت (موسوم به EternalBlue) استفاده می کند که پیش تر توسط آژانس امنیتی ملی آمریکا (موسوم به NSA) برای نفوذ به کامیپوترهای ویندوزی مورد استفاده قرار می گرفت.

توماس باسرت، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امنیت ملی، برای اولین بار کره شمالی را به دست داشتن در انتشار باج گیر WannaCry متهم کرد. به گفته این مشاور امنیت ملی آقای ترامپ، این اتهام متکی بر شواهد است و گمانه زنی نیست. پیش‌تر نیز دولت بریتانیا اعلام کرده بود به احتمال قریب به یقین کره شمالی پشت این حملات بوده است.

 پیش تر نیز یک پژوهشگر امنیتی گوگل سرنخ هایی در کُد WannaCry یافته بود که نشان می داد با تیم Lazarus مرتبط است. گروه Lazarus به حکومت کره شمالی نسبت داده می شود.

اخیراً کره شمالی به سرقت میلیون‌ها دلار بیت کوین متهم شده است.