کاخ سفید: مذاکرات با ایران به نقطه‌ تعیین‌کننده‌ای رسیده است
کاخ سفید: مذاکرات با ایران به نقطه‌ تعیین‌کننده‌ای رسیده است
سخنگوی‌ کاخ سفید در یک کنفرانس خبری به سوالی درباره پیشرفت روند مذاکرات وین پاسخ داد.

سخنگوی‌ کاخ سفید در یک کنفرانس خبری به سوالی درباره پیشرفت روند مذاکرات وین پاسخ داد.

به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه کاخ سفید، جن ساکی‌ سخنگوی کاخ سفید در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی‌ درباره پیشرفت مذاکرات وین، گفت: مذاکرت[غیر مستقیم] ما با ایران در زمینه بازگشت دوجانبه به اجرای برجام به نقطه‌ تعیین‌کننده و مهمی رسیده است. این‌ توافق که به نگرانی‌های اصلی تمامی طرفین می‌پردازد در دسترس است اما اگر ظرف چند هفته آتی انجام نشود، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران، بازگشت به برجام را برای ما غیرممکن خواهد کرد.

ساکی افزود: ما به خاطر پیشرفت‌هایی که آن‌ها [ایران] در نتیجه خروج رئیس جمهور قبلی و تیمش از توافق هسته‌ای کرده‌اند، در نقطه مهمی قرار داریم.

به گزارش صبح اقتصاد، اظهارات ساکی‌ هم‌زمان با برگزاری دور هشتم مذاکرات وین مطرح می‌شود.

این مذاکرات پس از وقفه‌ای چند روزه برای بازگشت روسای هیات‌های مذاکره کننده به پایتخت‌ها برای مشورت و اتخاذ تصمیمات سیاسی، روز سه‌شنبه در وین از سر گرفته شد.

طرفین مذاکرات ضمن اشاره به این که‌ پیشرفت‌هایی در مذاکرات انجام شده است، بر لزوم فوریت بخشیدن به روند آن تاکید کرده‌اند.

با این وجود، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در یک کنفرانس خبری، در وقفه‌ای که به آن اشاره شد، در این راستا مطرح کرد: اگر فردای بازگشت هیئت ها به وین طرف های مقابل حقوق ایران را به رسمیت بشناسند و به خواسته های به حق ایران پاسخ درست بدهند و در چارچوب برجام خواسته های خود را مطرح کنند و انتظاری بیش از آن نداشته باشند ما در فردای آن روز می توانیم به یک توافق خوب و پایداری برسیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: طرف های مقابل موارد اختلافی را به روشنی می دانند و باید تصمیمات سیاسی در مورد آن اتخاذ کنند به ویژه در واشنگتن.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه رفع تحریم ها موضوعات مهمی همچنان باقی مانده است و برخی از اختلاف ها وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه تضمین ها و راستی آزمایی ها نیز باید آمریکایی ها این تضمین را بدهند که بار دیگر به مانند چند سال پیش حقوق بین الملل را به سخره نمی گیرند. مجددا اتباع ما را به بهانه های واهی دور زدن تحریم ها گروگان نمی گیرند و این زمینه را فراهم می کنند که ایران از منافع اقتصادی برجام استفاده کند. متأسفانه عملکرد اروپایی ها و آمریکایی ها در حوزه برجام براساس عملکرد چند سال اخیرشان خوب نبوده است.