کاراته رسما از المپیک ۲۰۲۴ کنار گذاشته شد
کاراته رسما از المپیک ۲۰۲۴ کنار گذاشته شد
پس از تصمیم سال گذشته کمیته اجرایی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، جدول رشته‌های حاضر در این رقابت‌ها منتشر شد و با وجود تلاش فدراسیون جهانی کاراته، رشته کاراته از المپیک پاریس کنار گذاشته شد.

به گزارش واحد ورزشی خبرگزاری صبح اقتصاد کمیته اجرایی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاربس، اوایل سال گذشته پس از برگزاری جلسه اعلام کرد رشته رزمی کاراته از جمله رشته‌هایی است که در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ حضور نخواهد داشت.”کاراته رسما از المپیک ۲۰۲۴ کنار گذاشته شد”

هر چند فرانسه از قدرت‌های کاراته‌جهان محسوب می‌شود و فدراسیون جهانی کاراته نیز به این تصمیم معترض شد اما اعتراضات در نهایت راه به جایی نبرد و با اعلام رسمی رشته‌های حاضر در المپیک پاریس مشخص شد کاراته‌جایی در این رقابت‌ها نخواهد داشت.

کاراته‌برای نخستین بار قرار است در المپیک توکیو حضور داشته باشد اما کمیته اجرایی المپیک پاریس حاضر نشد این رشته برای دومین مرتبه در المپیک ۲۰۲۴ حاضر شود.

ایران نیز یکی از قدرت‌های کاراته‌جهان محسوب می‌شود و از شانس‌های کسب مدال برای ورزش ایران در المپیک توکیو خواهد بود.

کاراته دارای قدمتی دو هزار ساله‌است و یکی از استادان اولیه و مبتکران این فن «بودیدهاراما» است که حدود ۵۲۵ سال قبل از میلاد مسیح می‌زیسته‌است. وی که از پیشوایان مذهبی بودایی بود، به تنهایی از هند به راه افتاد و پس از راهپیمایی چند هزار کیلومتری خود و با پشت سر گذاشتن موانع طبیعی بسیار مشکل موجود در آن زمان به چین رسید و در ایالت هون نان و معبد شائولین اقامت گزید. تعالیم بودیدهاراما شامل تمرینات شدید انضباطی و رعایت پرهیزکاری بود. وی ۹ سال رنج و ریاضت همراه با تفکر و برای این که شاگردانش نیز بتوانند در مقابل ساعت‌های طولانی تفکر و اندیشه تاب مقاومت بیاورند و نیز با زورگویانی که تعالیم مذهبی و مردان دین را سد راه خود می‌دیدند به مبارزه و مقابله برخیزند ۱۸ حرکت تمرینی را ابداع نمود که در حقیقت زیر بنای حرکات کاراته امروزی است.”کاراته رسما از المپیک ۲۰۲۴ کنار گذاشته شد”

کاراته امروزی شکل تکامل یافته‌ای از کمپوی چینی (بوکس چینی) که نوعی رشته سنتی در ووشو می‌باشد که در ابتدا اوکیناواته نامیده می‌شد. از هنگامی که حکومت‌های استبدادی در چین سلسله کینک ۱۶۴۴ سلسله ساتسوما در اوکیناوا به منظور جلوگیری از ورزیده شدن مخالفان و نیز تحت کنترل درآوردن مردم قانون منع استفاده از شمشیر را به مورد اجرا گذاشتند و به جمع‌آوری سلاح‌های رزمی اقدام نمودند مردم به سوی آموزش هنر مبارزه با دست خالی روی آوردند که همین امر باعث شکوفایی هرچه بیشتر کاراته شد.

  • منبع خبر : ایسنا