کارشناسان کشتی فرنگی در ایسنا: بنا باید بماند اما با انتخابی عادلانه
کارشناسان کشتی فرنگی در ایسنا: بنا باید بماند اما با انتخابی عادلانه
چرخه انتخابی مورد نظر محمد بنا که با انتقادات زیادی روبرو شده، با حضور ۳ مربی و پیشکسوت کشتی ایران و در غیاب نماینده کادر فنی تیم ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

چرخه انتخابی مورد نظر محمد بنا که با انتقادات زیادی روبرو شده، با حضور ۳ مربی و پیشکسوت کشتی ایران و در غیاب نماینده کادر فنی تیم ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش صبح اقتصاد، تغییر تابعیت علی ارسلان فرنگی کار سابق تیم ملی، موج بی سابقه ای از انتقادات چهره های شاخص کشتی ایران و شاگردان سابق محمد بنا را از رویکرد وی در نحوه انتخاب ملی پوشان کشتی فرنگی طی سال های اخیر و تاثیر این رویکرد در بی انگیزگی کشتی گیران را به دنبال داشت.

قاسم رضایی و امید نوروزی دو طلایی المپیک لندن و سعید عبدولی دیگر عنوان دار کشتی جهان و المپیک آغازگر طرح شدیدترین انتقادات از محمد بنا بودند، انتقاداتی که کماکان نیز ادامه دارد و متاسفانه حتی با برخی بی احترامی ها و نادیده گرفتن کسوت شاگرد و مربی نیز همراه بوده است.

شاگردان سابق محمد بنا نه تنها او را هدف حملات بی سابقه خود قرار دادند، بلکه حمید سوریان نیز از انتقادات هم تیمی های سابق خود به دلیل سکوت در قبال سیاست های محمد بنا و نحوه اجرای چرخه انتخابی تیم ملی، در امان نماند.

جمشید خیرآبادی، مسعود هاشم زاده، صباح شریعتی، محمدعلی چمیانی و برخی دیگر از پیشکسوتان کشتی فرنگی ایران نیز به تبعیت از ۳ چهره شاخص کشتی جهان و المپیک، علیه محمد بنا و رویکرد او در انتخاب ملی پوشان، موضع گرفتند تا آقای خاص کشتی ایران پس از درخشش تیمش در مسابقات جهانی نروژ که با کسب ۴ مدال طلا همراه بود، مورد هجمه سنگین منتقدان قرار گیرد.

در این میان فدراسیون کشتی نیز مانند همیشه از مواضع محمد بنا حمایت کرد و علیرضا دبیر نیز با درخواست از بنا برای ارائه برنامه هایش تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس، نشان داد همچنان به تصمیمات محمد بنا اعتقاد دارد.

التهاب شدید این روزهای کشتی فرنگی ایران موجب شد، خبرگزاری ایسنا با رعایت اصل بی طرفی، میزگردی را با حضور تعدادی از مربیان و پیشکسوتان کشتی فرنگی ایران تشکیل دهد.
بر همین اساس نیز درخواست حضور نماینده ای از کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی در این میزگرد به فدراسیون کشتی ارائه شد اما فدراسیون صلاح دانست نماینده‌ای در این نشست نداشته باشد تا در نهایت میزگرد بررسی چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی و انتقادات مطرح شده به محمد بنا، با حضور علیرضا لرستانی پیشکسوت کشتی ایران و دارنده ۵ مدال طلای آسیا و نقره بازی های آسیایی ۱۹۹۰ و مربی سابق تیم های ملی، علی اشکانی سرمربی سابق تیم ملی بزرگسالان و نوجوانان ایران و دارنده مدال های نقره جهان و ۳ طلا و یک نقره آسیا و محمد فقیری، فرنگی کار سابق تیم ملی و مربی فعال در کشتی تهران، در خبرگزاری ایسنا تشکیل شود.

در ادامه مباحث مطرح شده در نشست بررسی چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی  را می‌خوانید:

* نمی توانیم بگوییم نتایج بنا بد بوده است

علیرضا لرستانی در ابتدای این نشست گفت: اگر من در اینجا حضور دارم، در حرفهایم فقط خدا را در نظر می گیرم و با کسی مشکل ندارم. به اعتقاد من بنا مدیر بسیار لایق و مربی خوبی است کما اینکه خیلی ها آمدند تیم ملی را تحویل گرفتند اما نتوانستند نتیجه لازم را کسب کنند اما وقتی ایشان آمد نتایج خوبی گرفت. ایرادات او را همیشه گفته‌ام اما نمی توانیم بگوییم بنا با کشتی فرنگی ایران نتیجه نگرفته است. با این حال، سلیقه ای برخورد کردن بدی اوست. وقتی اساسنامه ای وجود نداشته باشد طبیعتا هر کس سلیقه ای کار می‌کند و در این شرایط ایراد کار زیاد می شود.

کارشناسان کشتی فرنگی در ایسنا: بنا باید بماند اما با انتخابی عادلانه
علیرضا لرستانی

*سرمربی تیم ملی باید به همه نگاه پدرانه داشته باشد

علیرضا لرستانی با ادعای اینکه برخوردهای بنا با برخی کشتی گیران، سلیقه ای بوده، گفت: خیلی از کشتی گیران ما اگر مدال نگرفتند بخاطر این بود که بنا پدرانه با آن ها برخورد نکرد و نفرات زیادی مثل محمد فقیری پاسوز بقیه شدند. نه اینکه آنها را دوست نداشته باشد اما طبیعی است وقتی توجه زیاد روی یک نفر دیگر باشد و سلیقه ای برخورد شود، کشتی‌گیری مثل فقیری پاسوز می‌شود. پدر باید به همه بچه هایش به یک اندازه رسیدگی کند. البته یکی هم مثل اکبر فلاح که از سال ۶۲ با هم در اردو بودیم، در کشتی آزاد سال ها با سرمربی وقت مبارزه کرد تا حقش را گرفت اما یکی هم مثل من که نمی‌توانستم چنین رفتارهایی را تحمل کنم اردو را ترک می کردم. این مسائل بخاطر این است که اساسنامه‌ای نداریم تا طبق آن قانون عمل کنیم.

وی ادامه داد: طبیعی است که هیچ کدام از سرمربیان نمی آیند ۱۰۰ را رها کنند و ۹۰ را بچسبند. شاید من هم اگر سرمربی باشم همین کار را انجام بدهم اما نکته مهم در این میان این است که نحوه انتخاب ملی پوشان از سوی محمد بنا درست نیست. اگر من یک پدر مهربان و دلسوز باشم فرقی برایم نمی کند چه کسی به تیم ملی برسد. اگر دلسوزانه تصمیم بگیریم و بر اساس عدالت و شایستگی انتخاب کنیم دیگر کسی انتقاد نمی کند.

*سرمربی اگر کسی را نخواهد می‌تواند کاری کند تا او به تیم ملی نرسد

محمد فقیری کشتی گیر سابق تیم ملی که تجربه سال ها حضور در اردوهای تیم ملی زیر نظر محمد بنا را دارد و در حال حاضر نیز در باشگاهی در تهران به مربیگری مشغول است، در آغاز صحبت های خود، اظهار کرد: من خودم وقتی از رده جوانان آمدم ۲۰ سالم بود. سرمربی تیم ملی اگر روی کسی نظر نداشت می توانست کاری کند که او به تیم ملی نرسد، مثلا یک نفر که یک بار هم در مسابقات کشوری اول نشده را به ۱۰ تورنمنت بفرستند خب معلوم است که بالاخره خوب می شود اما من فقط به ۲ تورنمنت مجارستان و ترکیه رفتم. خب معلوم است کادر فنی کسانی را که می خواهد را روی غلتک می اندازند تا خوب شوند اما با برخی دیگر مثل من را که نمی خواستند طور دیگری رفتار می کردند.

او ادامه داد: کسی که به کشتی می آید تمام زندگی خودش، خانواده اش و حتی اقوام و دوستانش درگیر کشتی می شود . مثلا خود علی آقا (اشکانی) با ما صحبت می کرد آرامش می گرفتیم اما یکی مثل آقای بنا که قلبا هم دوستش دارم و اولین جایی هم که وقتی به ایران آمد و کار می کرد باشگاه ما بود. ما با شخصیت آقای بنا کاری نداریم بلکه درباره شیوه کار فنی و عملکرد فنی او صحبت می کنیم. در اردو یا مسابقه با کسانی که آن ها را نمی خواست طوری حرف می زد که اصلا چیزی از کشتی گیر نمی ماند. مثلا به یک کشتی گیر که به لیگ آمده گفته تو مگر هنوز هم کشتی می گیری؟ خب آدم با همین یک حرف نابود می شود، یک نفر شاید دوست دارد و می تواند تا ۵۰ سالگی هم کشتی بگیرد، دیگر به کسی مربوط نیست که بگوید کشتی بگیر یا نگیر.

*بخاطر برخی رفتارها از اردوی تیم ملی فراری بودم

فقیری افزود: خداوکیلی محمد بنا عاشق کشتی است اما من شخصا در خانه کشتی بخاطر آن رفتارهایی که با من می شد از اردو فراری بودم و نمی توانستم فضای اردو را تحمل کنم، اما او ۱۵، ۱۶ سال صبح تا شب در اردوست. اگر کشتی را از او بگیرند و بگویند دیگر نمی‌توانی کار کنی از بس عاشق کشتی است، بخدا می میرد اما همان برخورد را او با برخی نفرات که عشقشان کشتی بود، انجام داد، کسانی که کشتی همه عشق و زندگی شان بود، وقتی هم این اتفاق بیفتد دیگر جمع کردن یک کشتی گیر واقعا سخت است.

کارشناسان کشتی فرنگی در ایسنا: بنا باید بماند اما با انتخابی عادلانه
محمد فقیری

*خیلی از همدوره ای های من نابود شدند و سمت اعتیاد رفتند

ملی‌پوش سابق ایران در سبک وزن ادامه داد: خیلی از دوستان و همدوره های من بخدا نابود شدند و حتی به سمت اعتیاد رفتند. کسی که وارد کشتی می شود عشق و زندگی اش کشتی می شود و صبح تا شب حتی در خواب هم به فکر کشتی است، اما یک حرف از سمت کسی که توقع نداری و از او انتظار داری، مسیر زندگی کشتی گیر را عوض می کند. خود من همین الان هم می توانم و دوست دارم کشتی بگیرم اما یک حرف حال آدم را عوض می کند و خاطره بدی در ذهنت ماندگار می شود، پس می گویم ولش کن!

* کشتی گیران نمی دانند راه رسیدن به تیم ملی چیست؟

فقیری همچنین گفت: این ها فقط مختص به من نیست خیلی ها اینطور شدند. الان در باشگاه به بچه ها می گویم چرا خوب و منظم تمرین نمی کنید؟ می گویند باشگاه بیاییم و خوب تمرین کنیم که چه؟ همه بی انگیزه شده اند چون کسی نمی داند چه کاری باید بکند و کجا باید نتیجه بگیرد که به تیم ملی برسد. یعنی مسیر و راه روشن و مشخص نیست، متاسفانه این موضوع به کل کشور سرایت کرده است و این موضوع انتخاب سلیقه ای دارد به استانها و رده های پایه هم کشیده می شود که بسیار خطرناک است و همه را بی انگیزه می کند.

*اصلا نمی‌دانستیم علم تغذیه یعنی چه؟

علیرضا لرستانی وارد بحث می شود و می گوید: تقریبا ۳۲ سال پیش غفوری فرد، صنعتکاران و ترکان آمدند بر روی کشتی و مخصوصا کشتی فرنگی و رشته های دیگر سرمایه گذاری کردند تا انقلابی را در این رشته ها بوجود بیاورند. از روسیه ورشنین و بالبوشین دو مربی ارزنده شوروی سابق را به ایران آوردند. بالبوشین قهرمان المپیک شده بود و از لحاظ وزنی هم به من نزدیک بود. با بالبوشین هم مرتب تمرین می کردیم، او حدود ۶ ماه یا نمی دانم شاید یک سال در ایران ماند. یک روز از او سوال کردم دلیل اینکه ما نمی توانیم قهرمان جهان شویم چیست؟ قبل از آن به من گفته بود تو چقدر خوبی چرا مدال نمی گیری؟ صحبت هایش هنوز در ذهنم است. او پاسخ داد شما اول اینکه اعتماد به نفس دریافت مدال را ندارید، دوم اینکه تمریناتتان هم اشتباه است. واقعا راست می گفت ما اصلا تمرین و بدنسازی درست و علمی نداشتیم. مورد سوم گفت تغذیه تان بد است که این هم کاملا درست بود. اصلا پزشک‌تغذیه و این حرفها کجا بود؟ مثلا من مسابقه فینال آسیایی داشتم که مربی یک عالم جوجه و کوبیده جلوی من گذاشت و گفتند بخور، فقط برنج و نان نخوری. فکر کنید بدون نان و برنج این ها را خوردم. بعد از ظهر هم فینال داشتم، فقط شانس آوردم زیر یک دقیقه حریفم را ضربه فنی کردم‌ وگرنه اگر بیشتر طول می کشید شک نکنید با آن حالی که داشتم شکست می خوردم.

*ما از پایه درست بالا نیامدیم

لرستانی ادامه داد: سال ها گذشت خاک بچه ها را درست کرد. بعد بچه ها کم کم فهمیدند تمرین و تغذیه درست یعنی چه؟ من، یوسفی افشار، پازاج، کاکاحاجی،چمن گلی و جوان صالح که با ورشنین مرتب کار می کردیم خیلی چیزها یاد گرفتیم اما اگر فوندانسیون ساختمان درست نباشد به درد نمی خورد، ما هم چون از پایه درست بالا نیامده بودیم نمی توانستیم درست نتیجه بگیریم. ورشنین رفت، بچه ها دانشگاه رفتند. کسانی مثل کاکاحاجی، پازاج، چمن گلی به شهرهای خودشان رفتند و کار کردند. یوسفی افشار خیلی پیگیر تمرینات بود و به لحاظ اصول درست فنی و تغذیه خیلی پیگیر بود.

* بنا یک فرمانده شجاع است

او ادامه داد: برویم جلوتر و از سال ۲۰۰۰ به بعد. قهرمانی پازل به پازل است. یک مربی شجاع و فرمانده شجاع همیشه می تواند به سرباز خود شجاعت بدهد تا خوب مبارزه کند، بنا هم یک فرمانده شجاع است، وقتی سرباز یک فرمانده شجاع داشته باشد می رود با همه وجودش می جنگد حتی اگر تعدادشان هم کم باشد.

* بنا به کشتی گیران اعتماد به نفس می دهد

وقتی آقای بنا به ایران تشریف آوردند، آمدند تیم جوانان را گرفتند، آنوقت جوانان ما اعتماد به نفس گرفتند، به لحاظ فنی هم عالی بودند. رسیدیم به زمانی که یزدانی خرم رییس فدراسیون شد. یکی از پازل ها برای موفقیت یک مربی، حمایت شخص رییس فدراسیون است. همه شرایط مهیا بود، مربی خوب، رییس فدراسیون خوب و شرایط تمرینی مناسب. برای تغذیه دکتر امیر ساسان آمد و بچه ها مکمل های خوب مصرف می کردند. زمان ما اصلا نمی دانستیم مکمل چیست، یک ب کمپلکس می خواستیم بزنیم در را می بستیم کسی نبیند.

*شرایط گذشته اگر مثل امروز بود ما هم مدال می گرفتیم

حالا می گویند کشتی فرنگی ما در گذشته مدال نداشته و الان می‌گیرد. خب عزیزان من بیایید ببینید زمان ما چه شرایطی بود و آیا شرایط ما مشابه شرایط سال های اخیر بود؟ نوربخش مربی بدنساز بود که کارش را عالی بلد بود. البته نوربخش نمی‌تواند بگوید من کردم چون خودش تیم را گرفت و نتوانست اما با حضور امثال نوربخش و فراهم بودن مواردی مانند تغذیه، پشتیبانی فدراسیون و علم بدنسازی، این پازل ها همگی در کنار هم قرار گرفتند که منجر به نتیجه گرفتن محمد بنا شد. خود بنا هم می داند مربی بدنساز نبود. در مقاطعی هم خیرآبادی این کار را می کرد و الان هم حضرتی پور در تیم ملی کار بدنسازی را بر عهده دارد. خب همه شرایط عالی بود. طوری شده بود بنا تیم جوانان را می فرستاد روسیه اول می شدند. همه این ها نشان می داد که در کشتی فرنگی متحول شده بودیم.

*بی طرف حرف می‌زنم

لرستانی در ادامه گفت: این وسط داروهای غیرمجاز هم توسط برخی استفاده می‌شد. یکی می‌گفت دوپینگ علم است گفتم اگر علم بود خب اجازه می دادند، پس دزدی و تقلب است. این ها همه باعث شد کشتی ما رو به جلو برود. خب اگر هر جای این پازل یکی به مشکل می خورد، کشتی ما هم به مشکل می خورد. نتیجه آن تغییر و تحولات در همه بخش ها از جمله المپیک لندن شد. من نمی خواهم کسی را زیر سوال ببرم، من بی طرف حرف می زنم و خدا را در نظر می گیرم. هدفم این است که واقعیت ها را بگویم. از سال ۲۰۱۲ به بعد خادم آمد جلوی دوپینگ را با آزمایش های مرتب گرفت. این سیاست به ضرر بزرگسالان و به نفع نوجوانان بود، چون فهمیدند دیگر برای موفقیت فقط باید بروند و تمرین کنند و زحمت بکشند اما قسم می خورم قبل از آن در مسابقات همیشه سطل ها پر بود از آمپول. کشتی گیر آمد گفت پس باید تمرین کنم تا نتیجه بگیرم. این وسط بعضی ها در بزرگسالان جهانی رفته و طلا گرفته بودند اما دو ماه بعد در مسابقات چند جانبه دوپینگشان درآمد. خب این یعنی چه؟ یعنی قبلا هم استفاده می کردید. پس سیاست خادم در برخورد جدی با دوپینگ باعث شد پازل به هم خورد. بنا بخاطر هوش بالایی که دارد، هر وقت می آید کشتی گیرانی را می آورد که جوان باشند. آن ها را به مسابقات جهانی می برد اگر اوت می شدند فشاری روی او نبود و اگر هم مدال می گرفتند که می گفت من محمد بنا هستم و به جوانان میدان می دهم. خدا شاهد است غرض ورزی نمی کنم و نمی خواهم کسی را زیر سوال ببرم. او کشتی گیرانی که در رده های پایه طلا گرفته بودند را به بزرگسالان می آورد و به آن ها انگیزه می داد و مدال هم می گرفتند.

*مسئولان فقط دنبال نتیجه هستند

مسئولان همیشه دنبال کسانی هستند که مدال و نتیجه بیاورند، این دخالت های ناصواب سیاسیون هم دلیل می شود که سرمربی دچار خودمحوری شود، مردم هم که جزییات را نمی‌دانند. وقتی از والدیر ویرا سرمربی تیم ملی فوتبال ایران سوال کردند در بین دو نیمه بازی ایران و استرالیا چه شد که بچه ها این حماسه را آفریدند در پاسخ گفت، من فقط گفتم آن چیزی که خودتان بلدید و می دانید را پیاده کنید، در صورتیکه مردم فکر می کردند او چه کار بزرگی کرده و یا به لحاظ فنی چه مربی بزرگی است.

*نتیجه خودمحوری می شود انتقاد رضایی و نوروزی

لرستانی همچنین گفت: بنا هم وقتی می بیند حمایت سیاسیون، مردم و کشتی گیران خودش را دارد پس شیوه ای که خودش دوست دارد را دنبال می کند، این وسط هم یک اشتباهاتی می کند، مثلا به یکباره می گوید هر کس فینال مسابقات کشوری در زاهدان نگرفت باید مجددا برای سهمیه جام تختی کشتی بگیرد. خب این کار یعنی چه؟ شما خودتان قانون گذاشتید و به آن هم عمل نمی کنید، این موجب هرج و مرج و آنارشیست می شود. این می شود که یک نفر خودمحور می شود و می گوید من می دانم و بقیه هیچی نمی دانند. نتیجه آن می شود اعتراض رضایی، نوروزی و بقیه.

*انتقادها از بنا باید همراه با احترام باشد

لرستانی در ادامه در واکنش به این موضوع که بسیاری معتقدند برخی انتقادها از بنا توام با بی احترامی بوده است، گفت: بله. همیشه باید حرمت ها حفظ شود. من هیچ وقت به خودم اجازه ندادم بگویم جای او بیایم. فقیری درست گفت چه کسی زن و بچه خودش را رها می کند و صبح تا شب در اردوی تیم ملی می ماند. ما این ها را قبول داریم اما بنا باید در کارش اصلاحات داشته باشد.

* بنا در پذیرش انتقادات لجبازی می‌کند

لرستانی در پاسخ به این سوال که چرا معتقد است بنا اشتباهاتش را قبول نمی کند؟ می‌گوید: بنا متاسفانه اصلاحات در کار و تصمیماتش را قبول ندارد و لجبازی می کند. چون حمایت ویژه مردم و مسئولان را دارد و اکثرا هم نتیجه گرفته، پس خودمحور می‌شود، در حالی که همه باید در یک چارچوب حرکت کنند اما در شرایط فعلی شرح وظایف مشخص نیست، مشاور تعیین می کنند، یا مثل زمان خادم کمیته فنی می گذارند اما شرح وظایف و اختیارات اصلا مشخص نیست. مدیر فنی اصلا شرح وظایفش مشخص نیست و اصلا معلوم نیست چه کمکی به مجموعه فدراسیون و بنا می کند؟ اکثر فدراسیون های دنیا را ۳ یا ۴ نفر می چرخانند اما اینجا بالای صد نفر.

* نمی توان مثل کره شمالی حرف حرف خودمان باشد!

بنا عاشقانه کار می کند اما ایراد ها را باید برطرف کند. چه اشکالی دارد او هر چند ماه یکبار منتقدان که همه دوست او هستند را در فدراسیون جمع کند و حرف آنها را بشنود. نمی شود مثل کره شمالی با هیچ کشوری ارتباط نداشته باشد و حرف حرف خودش باشد!

*چرخه بنا حساب و کتاب ندارد

در ادامه این نشست، محمد فقیری نیز با انتقاد از چرخه انتخابی محمد بنا، گفت: چرخه ای که اعلام شد اصلا هیچ حساب و کتابی ندارد. باز در کشتی آزاد آن چیزی که آقای یوسفی افشار نوشت تا ۷۰ درصد پیاده شد اما در کشتی فرنگی شرایط فرقی نداشته و مثل سال های قبل، انتخاب کشتی گیران در آخر کار دست سرمربی است و دستش باز است هر کاری که خواهد بکند. در چرخه کشتی آزاد همه حتی عوام می فهمند چرا فلان کشتی‌گیر برای مسابقات جهانی انتخاب می شود، بنابراین هیچ کس نمی تواند بگوید حقم پایمال شده است.

* نام چرخه انتخابی یوسفی افشار “خدا محور” است!

اسم کتاب یوسفی افشار برای چرخه انتخابی تیم ملی خدا محور است و هیچکس نتوانست ایرادی از آن دربیاورد. یوسفی افشار نمی تواند جایی کار کند که صفر تا صد دستش نباشد. برنامه های او اگر اجرا شود خداوکیلی کشتی را گلستان می کند.

* کشتی گیر تا خودش نخواهد به مدال نمی رسد

علیرضا لرستانی نیز در واکنش به صحبت های محمد فقیری، خاطرنشان کرد: محمد جان می گویی برنامه های یوسفی افشار کشتی را گلستان می کند، اما این حرف ایراد دارد چرا که کشتی گیر تا خودش نخواهد اگر تمام دنیا هم بسیج شوند هیچ چیز نمی شود. بنا می گوید من کردم. المپیک لندن ۳ طلا گرفتیم.حالا آیا بنا با اخلاقی و باباجان زاده که مدال نگرفتند مشکل داشت؟ طبیعتا خودشان به مدال نرسیدند. اگر خود کشتی گیر نخواهد هیچ کس کاری نمی تواند بکند.

محمد فقیری، سپس ادامه داد: با سند و مدرک می گویم اگر در این چند سال هر کشتی گیری در مسابقات جهانی یا المپیک به مدال رسیده، بخاطر توانایی های خودش بوده. علی اشکانی اگر نقره جهان گرفته خودش گرفته نه اینکه کسی به او چیزی یاد داده باشد. ما در جهانی نروژ و المپیک توکیو در شرایط مساوی به حریفان باخته‌ایم و کشتی‌گیری بهتر از خود را نبردیم.

* جوابی به انتقادات داده نشد

علی اشکانی سرمربی سابق تیم های ملی کشتی فرنگی نوجوانان و بزرگسالان که دیرتر از سایرین به جمع ملحق شد، در واکنش به انتقادات شدید قهرمانان المپیک از محمد بنا، گفت: انتقادات و بحث ها شدید بود اما توهین نبود. آن ها نقدهایی را مطرح کردند که قابل پاسخگویی و پیگیری است اما متاسفانه جوابی به آن ها داده نشد. این بچه ها اهل فن هستند و کشتی مال آن هاست اما آن کس که باید پاسخ بدهد جوابی نداده است. ما به این ها نقد منصفانه می گوییم و آن را توهین نمی دانیم.

* نتوانسته‌ایم نتیجه و عدالت را با هم داشته باشیم

این بچه ها همه سرمایه ورزش کشور و ارزشمند هستند. این مسائل از سال های قبل هم بوده است. بحث انتخابی برای هر سرمربی دارای تنش و حاشیه بوده است. ما باید در کنار اهمیت به نتیجه، عدالت را هم رعایت کنیم اما هیچ وقت نتوانستیم آن ها را با هم رعایت کنیم و هر دو را کنار هم داشته باشیم تا همه از تصمیماتمان راضی باشند.

کارشناسان کشتی فرنگی در ایسنا: بنا باید بماند اما با انتخابی عادلانه
علی اشکانی

*این چرخه، چرخ ندارد!

اشکانی ادامه داد: به اعتقاد من این چرخه، چرخه بدون چرخ است. مسابقات قهرمانی کشوری در هر کشوری بزرگترین رویداد محسوب می شود و همه قهرمانان در آن شرکت می کنند تا ارزیابی دقیقی از کشتی گیرانشان داشته باشند اما در مسابقات کشوری زاهدان در عمرم انقدر مسابقه بی کیفیت ندیده بودم. بعد این را داخل چرخه هم آورده اند، بعد گفتند آن هایی که فینال کشتی نگرفتند باید باز هم برای سهمیه جام تختی کشتی بگیرند.

*جواب دغدغه قهرمانان را بدهند

هنوز جواب انتقاد و دغدغه های قهرمانان را نداده‌اند.  این چرخه قهرمانی کشور را زیر سوال برده و بی کیفیت کرده است. خود من‌کشتی گیر بودم. می گویند مربی آمده زن و بچه اش را رها کرده و در اردوی تیم ملی است، خب کارش همین است و بابت آن حقوق و پاداش می گیرد پس باید هم وقت بگذارد.

*حمایت چشم بسته به ساختار فدراسیون ضربه می زند

اشکانی در ادامه صحبت هایش درباره حمایت تمام قد فدراسیون کشتی از تصمیمات محمد بنا، گفت: در جاهایی خب طبیعی است باید از سرمربی خود حمایت کنند اما وقتی انتقادات را کلا نادیده بگیرند به ساختار فدراسیون ضربه می زند. خب الان چه کسی باید جوابگو باشد؟ کشتی گیری که در قهرمانی کشور اول شده اگر در جام تختی هم اول شود و به آسیایی برود و آنجا هم قهرمان شود، تازه اگر تشخیص بدهند او را به تورنمنت می فرستند. بنابراین باز هم تصمیم خودشان را می توانند بگیرند و پایان آن مشخص نیست. سال گذشته گفتند زمان نداریم اما الان که زمان زیادی داریم پس چرا درست عمل نمی شود؟

محمد فقیری هم در واکنش به اشکانی گفت: ۳۰ سال است که زمان برای امثال ما ندارند!

*خیلی ها زحمت می کشند تا کشتی گیر مثل لقمه آماده به تیم ملی برسد

علی اشکانی ادامه داد: دادمرز، نجاتی، دلخانی، ساروی، یوسفی و میرزازاده از بچگی با من در تیم ملی کار کردند. همه کار می کنند و زحمت می کشند تا یک کشتی گیر مثل لقمه آماده به تیم ملی می رسد. باید به ورزشکار بها بدهند و آن ها بدانند یک سیستم مشخص و تعریف شده و شفاف برای انتخاب کشتی گیران داریم.

*کشتی گیر خارجی بگیر یعنی چه؟

محمد فقیری نیز با طرح یک سوال، گفت: می گویند فلان کشتی گیر خارجی بگیر است. من می خواهم معنی این را بدانم آیا تشک ها در ایران و خارج فرق می کند که بر اساس این تحلیل کشتی گیر انتخاب می کنند؟

علیرضا لرستانی نیز اینگونه واکنش نشان داد: کشتی گیر داشتیم در ۶۸ آزاد همه را داخل ایران می برد اما در جهانی می باخت.

* با برنامه های یوسفی افشار کشتی گلستان می شود

فقیری در واکنش به لرستانی، گفت: خب درود به شرفت، پس این وسط نقش سرمربی چیست؟ باز هم می گویم اگر یوسفی افشار برنامه هایش پیاده شود کشتی ما گلستان می شود و همه عشق می کنند در کشتی حضور دارند. در طرح او حتی آبدارچی هم با طرح و برنامه انتخاب می شود نه اینکه مثل الان هر کس خواست مربی یا سرمربی بشود.

* کل آلمان به اندازه شمالغرب تهران کشتی گیر ندارد

الان در باشگاه ها حتی با تمرینات اشتباه قهرمان بیرون می دهند که همه اینها به توانایی و دلاوری کشتی‌گیران ما برمی‌گردد. من چند ماه در آلمان به استابلر تمرین می دادم. کل آلمان به اندازه شمال غرب تهران کشتی گیر ندارد. آن ها یکی دو تورنمنت می روند و خیلی کمتر هزینه می‌کنند اما ما به هر تورنمنتی کشتی گیر می فرستیم، چطور می شود با این شرایط و جمعیت کشتی گیر آن ها هم دو مدال در المپیک می گیرند و ما هم با این دبدبه و کبکبه دو مدال گرفتیم؟

* در مسابقات جهانی کدام خوب دنیا را بردیم؟

فقیری همچنین گفت: قبلا هم گفتم کسب ۴ طلا در مسابقات جهانی نروژ برای کشور ما راضی کننده نیست. زمانی که مثلا علی اشکانی کشتی می گرفت، در هر وزن ۲۰ نفر خوب بودند اما الان از قبل می توانی بگویی چه کسانی فینال می آیند. در ۱۳۰ کیلوگرم اگر کایالپ و لوپز بودند ما در نروژ قهرمان می شدیم؟ وقتی ما به الکسانیان از کار افتاده می بازیم، یک‌ ۹۷ کیلوگرم خوب دیگر را می توانید در جهانی نروژ معرفی کنید؟ رومن ولاسوف که الان درجه ۲ روسیه است نفر درجه یک ما را ۱۰ بر صفر شکست می دهد. یکی جواب من را بدهد ما در مسابقات جهانی کدام خوب دنیا را بردیم؟ در همه وزن ها همین بود. سطح مسابقات جهانی امسال خیلی پایین بود. همه بچه های ما در خاک کنده می‌شوند، پس ۱۰ ماه در اردوها چکار می کنند؟

*انگیزه کم تیلور پس از طلای المپیک باعث شکستش مقابل یزدانی شد

علیرضا لرستانی در واکنش به صحبت های فقیری، گفت: من این صحبت را قبول ندارم. آقای فقیری شما کشتی گیر با تجربه ای هستی و صحبت هایت باید مطابق با این تجربه باشد. انگیزه حرف اول را می زند. دیوید تیلور در المپیک یزدانی را برد اما در جهانی باخت. پتریاشویلی هم در المپیک زارع را برد اما در جهانی به او باخت. پس انگیزه برای کسب نتیجه حرف اول را می زند . انگیزه کشتی گیر برای المپیک خیلی بیشتر است و خیلی سخت است که یک ماه بعد المپیک با همان انگیزه باز هم به موفقیت برسد. اما کشتی گیران ما برای یک‌ تورنمنت هم اگر نتیجه نگیرند پدرشان را درمی آورند و باید همیشه نتیجه بگیرند.

*می خواهند همه چیز به نام خودشان تمام شود

چرا نباید امثال اشکانی و فقیری که فنی هستند در اردوها باشند و مشکل فنی کشتی گیران را برطرف کنند؟ مدام می گویند با این مشکل داریم با آن مشکل داریم، پس با چه کسی مشکل ندارید؟ فقط می خواهند خودشان باشند و همه چیز به نام خودشان تمام شود.

کارشناسان کشتی فرنگی در ایسنا: بنا باید بماند اما با انتخابی عادلانه

* بیرون از کشتی بنا را قلبا دوست دارم

محمد فقیری در واکنش به این بحث که آیا او نیز معتقد است کادر فنی بر اساس رفاقت انتخاب می شود و نه صلاحیت فنی، گفت: چند ایراد برای جهانی از آن ها گرفتم و مفتی یک چیزهایی را یاد دادم و باید از من تشکر کنند. خداوکیلی بیرون از کشتی بنا را قلبا دوست دارم اما در جهانی نروژ بنا یک‌چایی دستش است، کاپشن هم پوشیده، به پشتام قبل از مبارزه با حریف ترک، کنده بالاسر یاد می داد. ده دقیقه بعد وقتی پشتام رفت روی تشک کنده بالاسر خورد و نوش جانش شد! یا مثلا جزینی برای گزینشی المپیک به حسین نوری مقابل یک کشتی گیر درجه سه چینی که باخت فقط می گفت برو برو. آخر این چه کوچ کردنی است؟ نوری رفت و در ثانیه های آخر در حالی که از حریف جلو بود، فن خورد. پس اخباری و اخلاقی در اردوها چکار می کردند که کشتی گیر خوب ما مقابل چین می بازد و سهمیه المپیک نمی گیریم.

*نقش کادر فنی در ناکامی حسین نوری چه بود؟

علی اشکانی نیز با ورود به بحث، خاطرنشان کرد: مربی باید برای هر مبارزه طرح و برنامه داشته باشد. کوچ این نیست که آقا برو جلو هول بده. نتیجه این می شود کشتی گیر ۸۷ کیلوگرم ما که امید اصلی مدال ما بوده و باید مدال المپیک بگیرد، در گزینشی به چین می بازد و سهمیه هم نمی گیرد. پس باید بپرسیم که نقش کادر فنی چه بوده است؟ پس برآیند و نتیجه اردوی ۱۰۰ روزه چیست؟

* اگر اردوی ۱۰۰ روزه فایده ای ندارد چرا می گذارید؟

باید اردو بر اساس برنامه باشد. وقتی اردوی ۱۰۰ روزه می گذاریم جواب نمی دهد و ایرادات فنی هم برطرف نمی‌شود پس چرا می گذارید؟

*سمت شیخ فضل الله که می رسیدم ضربان قلبم می رفت روی دویست!

محمد فقیری نیز در اینباره، خاطرنشان کرد: اصلا نباید اردوی طولانی بگذاریم. اگر کشتی‌گیران در شهرهای خود تمرین کنند و روز پرواز بگویند بیایید بروید مسابقه، اگر نتیجه نگرفتیم هرچه خواستید به من بگویید. چون فقط خود بچه ها هستند نتیجه می گیرند. زمانی که می خواستم به اردوی تیم ملی بروم، وقتی از یادگار امام می رفتم سمت شیخ فصل الله، ضربان قلبم روی دویست می رفت، بخاطر اینکه از اردو متنفر بودم. چون برخوردهای بدی با من می‌شد.

*در چه صورتی کشتی گیر عاشق اردو می شود؟

اگر بگویند ۶ ماه دیگر جهانی قرار است کشتی بگیری، بله در آنصورت کشتی گیر عاشق اردو می شود چرا که هدف دارد. اما وقتی تا روز آخر معلوم نیست چه خبر است اردو عذاب آور می شود. بچه های ما اکثرا شهامت حرف زدن ندارند و حقایق را نمی گویند، مخصوصا اگر عضو تیم ملی باشند. من خودم همیشه بدون ترس حرف زدم. من از چهره بچه ها در مسابقات می‌دیدم عین گل پژمرده هستند. کشتی گیران دیگر کشورها با عشق و شاداب کشتی می گرفتند اما ما فقط دنبال این بودیم که زودتر از آن شرایط خارج شویم، حال با مدال یا بی مدال.

در ادامه این میزگرد این سوال مطرح شد که چرا اتفاقی مانند کرونای امین میرزازاده باید سبب اعزام علی اکبر یوسفی به رقابت های قهرمانی جهان و کسب مدال طلای جهان شود یا قاسم رضایی که جایی در برنامه های بنا نداشت بخاطر برخی اتفاقات و دوپینگ دو کشتی‌گیر، مرد شماره یک تیم ملی شد و به مدال طلای المپیک لندن رسید؟

*قاسم رضایی را از اردو بیرون کردند چون قبولش نداشتند!

محمد فقیری، در پاسخ به این موضوع، گفت: یادم می آید سال قبل از المپیک لندن قاسم رضایی را از اردو بیرون می کردند و اصلا او را قبول نداشتند. حتی در مسابقات کشور آذربایجان شرکت کرد تا در المپیک لندن برای آنها کشتی بگیرد. قاسم خودش قهرمان المپیک شده یا امید نوروزی مگر جوانان نبود هیچ جا او را نمی بردند. خدا خواست او بازی های آسیایی طلا گرفت وگرنه جانشینش را هم مشخص کرده بودند. او دلاور بود و توانایی خوش بود که قهرمان المپیک شد یا رضایی خودش دلاوری کرد و مدال طلا گرفت.

*مربی شجاع نتیجه می‌گیرد نه مربی بزدل

علیرضا لرستانی در واکنش به این اظهارات گفت: وقتی یک مربی ترسو و بزدل بالای سر تیم باشد نتیجه می گیریم یا یک فرمانده شجاع داشته باشد؟

*غیرت کن، دلاور و نان آور که کوچ کردن نیست!

محمد فقیری بار دیگر به مشکل کوچ کردن مربیان تیم ملی در کنار تشک مبارزه اشاره کرد و گفت: ما صداهای ضبط شده مربیان در کنار تشک را داریم. کوچ یعنی صدم ثانیه با گفتن اینکه پای چپ یا راست را گذاشتن و یا یک دست درآوردن، به کشتی گیر کمک کند. آقای سیم خواه بزرگ ماست، اما در مسابقات جهانی ۲۰۰۳ همین آقای اشکانی اوت شد. آقای سیم خواه آن موقع به قوانین آگاه نبود. در جهانی آقای سیم خواه در کمر تو کمر به علی اشکانی می گفت بگیر اشکانی می گفت چی رو بگیرم؟ داور تذکر می داد بعد آقای سیم خواه می‌گفت نگیر. تو مسابقات جهانی و با آن ضربان قلب نمی دانستند چه کسی باید در کمرتوکمر بگیرد. اصلا یک وضعی بود. این کوچکترین چیز است اما در این نسل هم هزار ایراد وجود دارد. گوش کنید ببینید در کوچ چه می‌گویند. می‌گویند غیرت کن، سفت بشین. آفرین، دلاور، نان آوری! کوچ کردن این ها نیست. کوچ کردن این است از قبل در اردو بارها برای هر مسابقه و با هر حریف در مورد تکنیک و تاکتیک و روش مبارزه، با کشتی‌گیر کار کرده باشند. وقتی کشتی گیر دارد روان کشتی می گیرد باید چیزی نگویی تا کشتی خودش را بگیرد اما وقتی به بن بست خورد، کوچ باید در صدم ثانیه گره را باز کند. آن هم در شرایطی که از قبل با هم کار کرده باشند و کاملا هماهنگ باشند. حتی کشتی گیر باید با اصلاحات خاص کوچ هم کاملا آشنا باشد. کشتی‌گیر باید از قبل بداند با دست غیر گارد شروع کن یعنی چه. استاد به کسی می‌گویند که چیزی یاد داده باشد اما وقتی مربی چیزی یاد ندهد مربی من نیست. شخصیت همه افراد بیرون کار قابل احترام است اما در کار شوخی نباید داشته باشیم. در کار باید ببینیم چه کسی کار را بلد است. وقتی به کسی می گوییم مربی یعنی کار یاد بدهد وقتی نه دفاع در خاک نه گارد و نه هیچ چیز دیگر از او یاد نگرفتیم چطور به او بگوییم مربی؟

*راهکار لرستانی برای انتخابی عادلانه

در ادامه علیرضا لرستانی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری درباره حل مشکل انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی دارد، خاطرنشان کرد: راهکار من این است فدراسیون یک مسابقه اوپن بگذارد و همه بیایند بگیرند. اینکه صد شرط بگذاریم اصلا خوب نیست. یک اوپن بگذارند و بعد یک‌ مرحله آخر انتخابی، مثلا با حضور نهایتا ۱۰ نفر در هر وزن و تمام. حال اگر در وزنی دچار شبهه بودند آنوقت به تورنمنت بفرستند یا بصورت دو از سه فینال را برگزار کنند. اینطوری حرف و حدیث پیش نمی آید، همه به حقشان می‌رسند و حتی نفرات درجه دو و سه در شهرستان هم انگیزه می‌گیرند. در اینصورت همه به حقشان می رسند. بنابراین انتقادها از این شیوه را قبول دارم.

کارشناسان کشتی فرنگی در ایسنا: بنا باید بماند اما با انتخابی عادلانه
علیرضا لرستانی

* این چرخه قانونی نیست

علی اشکانی نیز در اینباره، اظهار کرد: این انتقادات منطقی و حرف جامعه کشتی است. کشتی مال این بچه هاست. انتخابی خوب بگذاریم و کار را قانونی جلو ببریم. این چرخه فعلی قانونی نیست. چرخه از ابتدا تا انتهایش باید دارای ساختار باشد. در بعضی اوزان شاید ۵ نفر اما در بیشتر وزن ها ۳ نفر خوب بیشتر نداریم. قبل از اعزام به المپیک توکیو، در مورد علی گرایی یا نجاتی همه می گفتند حتما مدال می گیرند اما وقتی کسی که شانسی نداشت مدال طلا می گیرد سوال برانگیز است. بنابراین خوب کار نشده که تحلیل ها درست از آب در نمی‌آید. داشتن انتخابی خوب ضرری ندارد و به نفع کشتی است. در توکیو آن ها که شانس نداشتند مدال المپیک گرفتند و آن ها که شانس داشتند ناکام بودند.

*در المپیک شانسی طلا گرفتیم!

محمد فقیری نیز گفت: در المپیک اوکیو کاملا شانسی مدال طلا گرفتیم. می‌گویند جمعیت کشتی ایران کم شده اما دنیا که در کشتی شوت شوت است و اصلا جمعیتی ندارد. من قبل المپیک به  آقای بنا گفتم شانس دو سه مدال داریم. به نظر من شانس طلا اصلا نداشتیم و اگر انگشت استابلر آلمانی به دوبنده محمدرضا گرایی گیر نمی کرد، نتیجه چیز دیگری می ‌شد. اما باید ۵ نقره و برنز می گرفتیم. در لندن هم باید ۵ مدال می گرفتیم و وقتی این حرف را می‌زدم همه می‌خندیدند در حالی که عبدولی و باباجان زاده هم باید برنز می‌گرفتند که اتفاقی برای باباجانزاده افتاد که خیلی‌ها نمی‌دانند و من هم نمی خواهم درباره‌اش بگویم. اگر  مدعی هستید کار اصولی می کنید قبل المپیک بگویید چند مدال می گیرید. ممکن است ۵ تا مدال پیش بینی شما بشود ۴ تا یا ۳ تا اما دیگر صفر یا یکی که نمی‌شود.

* اردوها نقشی در برطرف کردن ضعف های فنی نداشته است

اشکانی نیز تصریح کرد: اردو باشد یا نباشد ضعف های فنی هست و این نشان می دهد ما برای اردوها نیاز به برنامه ریزی دقیق داریم. آقای فقیری خیلی خوب گفت توانایی بچه ها نقش اصلی را در کسب این مدال ها دارد و ما کمتر می‌بینیم مربیان تیم ملی نقشی را که باید برای مبارزه های بزرگ داشته باشند، ایفا کنند و در حالت های ۵۰ – ۵۰ به کشتی‌گیران کمک کنند و از قبل روی کشتی‌ها کار کرده باشند. نه اینکه کار نکرده باشند بلکه باید توجه شود چقدر کار آنها در مسابقه می‌تواند موثر باشد و به کشتی‌گیر کمک کند.

*موافق رفتن بنا نیستم اما مربیگری در ۶۰ سالگی سخت است

در ادامه این میزگرد، علی اشکانی گفت: موافق رفتن کسی نیستم اما ما باید مربیان خبره و باسواد را به عنوان جانشین داشته باشیم و برای آینده پرورش دهیم. در سال ۲۰۱۷ به یکباره همه قهرمانان کشتی فرنگی از تیم ملی رفتند. در آن سال علی گرایی و حسین نوری اصلا تجربه جهانی نداشتند. عبدولی هم خسته و کوفته اصلا حس و حال حضور در اردو را نداشت. خود ما هم به عنوان مربی کم تجربه بودیم در حالی که ما باید نفراتی داشته باشیم که در چنین شرایطی جانشین شوند. بنا هم در آستانه بازنشستگی است و سرمربیگری تیم ملی در سن ۶۰ سالگی واقعا سخت و تحمل استرس ها خیلی دشوار است. بالاخره باید مربی پرورش دهیم تا روزی جانشینی برای بنا داشته باشیم.

*باید پاسخ قهرمانان داده شود

اشکانی در پایان صحبت هایش،با بیان اینکه باید به مربیان جوان بها بدهیم، اظهار کرد: مثل کشتی گیران که باید روزی خداحافطی کنند و بروند، برای مربیان هم باید جانشین خوب داشته باشیم. ما نمی خواهیم جای کسی را بگیریم و دلسوز کشتی هستیم. قهرمانان ما هم اخلاق مدار هستند و این انتظار وجود دارد که به آن ها پاسخ داده شود. امیدوارم کشتی ما عاقبت به خیر شود.

*هزار راه وجود دارد که کشتی گیر مدنظر خودشان را انتخاب کنند

علیرضا لرستانی نیز خاطرنشان کرد: ما مربی تربیت نکردیم، هر وقت توانستیم مربی تربیت کنیم می‌توانیم ادعا داشته باشیم. برخی کسانی که انتقاد می کنند خودشان مربی بوده اند و خودشان هم همین کارها را کرده‌اند.

لرستانی نیز در پایان صحبت های خود، گفت: برای انتخاب سلیقه ای نفرات تیم ملی، یک نفر را می توانند تورنمنت سطح پایین بفرستند تا اول شود و یک نفر را به تورنمنت سطح بالا بفرستند تا در نهایت فرد مورد نظر خودشان را انتخاب کنند. هزار راه وجود دارد. دوست دارم تعامل و قانونمندی باشد و خودمحوری و کج سلیقگی حاکم نباشد. قانونمندی باشد، مربیان را دعوت کنند، همفکری باشد و کمک فکری بگیرند، چه اشکالی دارد؟ هدف همه این است تیم ایران سربلند شود و کشتی گیر ما قهرمان باشد. من هم با همین هدف به این نشست آمدم. نه می‌خواهم محمد بنا را تخریب کنم و نه فدراسیون آقای دبیر را زیر سوال ببرم بلکه می‌خواهیم راهکار دهیم. باید ببینیم چرا امثال قاسم رضایی و امید نوروزی با وجود اینکه تیم نتیجه گرفتند، اعتراض می کنند و پاسخ آن را بدهیم و اشکالات برطرف شود.

* نحوه انتخابی ها خیلی ها را از کشتی راند

محمد فقیری هم در اینباره، گفت: این تیم بهترین تیمی است که می توانیم داشته باشیم اما نحوه انتخاب است که خیلی ها را از کشتی رانده است و از لحاظ روحی به هم ریخته است. شک‌ نکنید با این شیوه دستمان خالی می شود. در المپیک پاریس چند مدال می‌گیریم اما طلا واقعا سخت است. در ۱۳۰ اگر کایالپ و لوپز نباشند یا در ۹۷ روس نباشد طلا می گیریم.

*سرمربی و رییس فدراسیون در ایران برای گرفتن نتیجه زیر فشار هستند

او ادامه داد: سرمربی هم خداوکیلی در ایران تحت فشار است چون زیر فشار نتیجه هستند اما این سیستم باید درست شود و بگویند اگر هم نفر اول انتخابی اعزام شد و باخت ایراد ندارد. خود رییس فدراسیون هم بنده خدا استرس نتیجه نگرفتن را دارد. باید انتخابی رو در رو بگذاریم.

* با این روش ریشه کشتی می خشکد

فقیری همچنین گفت: در کشتی آزاد بهترین کار را کردند نمی دانم علی آقا(دبیر) ورود کرده یا نه اما چرخه شان خیلی بهتر از فرنگی است و می بینید که چه انگیزه ای به کشتی گیران می دهد اما در فرنگی اصلا چنین چیزی را نداریم. نباید کسی دلشکسته از کشتی برود. اینکه در استان ها هم انتصابی شده باید فاتحه کشتی را بخوانیم. ریشه کشتی با این روش خشکیده می شود و هیچ انگیزه ای برای مربی و کشتی گیر نمی ماند. هیچ کس تکلیف خودش را نمی داند. هیچ کس نمی داند می بازد یا می برد تکلیفش چیست. مگر کشتی گیر در یک رده چند سال می تواند کشتی بگیرد؟ در نوجوانان و جوانان هم این شکل انتخابی فاجعه است. انتخاب باید پایه و اساس داشته باشد.

کارشناسان کشتی فرنگی در ایسنا: بنا باید بماند اما با انتخابی عادلانه
محمد فقیری

*برای مربیگری تیم ملی آزمون بگیرند

سبک وزن سابق تیم ملی ادامه داد:‌جریان داشتن واقعی کشتی یعنی اینکه بچه ای که به باشگاه می آید انگیزه داشته باشد تا به تیم ملی برسد. وقتی سیستم درستی نیست اصلا دوست ندارم در چنین شرایطی کار کنم. من مربی هم شاید چیزی ندانم و باید آزمون بدهم تا ببینند چیزی می دانم یا نه. باید برای همه آزمون باشد. چرا در روسیه بزرگان و عنوان دارانشان سرمربی نمی شوند چون حساب و کتاب دارد. با این انتخابی کشتی نابود می شود و جمعیت کشتی از این هم کمتر می شود.

وقتی بچه ها از فضای مجازی این چیزها را می بینند بخدا از کشتی زده می شوند. در باشگاه خیلی کم داریم انگیزه داشته باشند و سفت و سخت به کار بچسبند. چون می گویند ما شانسی نداریم و نفرات از قبل انتخاب شده اند. دبیر دنبال افزایش جمعیت کشتی گیر است اما با این شیوه نه تنها افزایش پیدا نمی کند، بلکه کمتر هم می شود.

*بدن بچه ها در مسابقات جهانی آماده نبود

فقیری به مسابقات جهانی نروژ اشاره کرد و افزود: از لحاظ بدنی بیشتر بچه ها در مسابقات جهانی در همان دور اول بریدند، یوسفی را ببینید. از لحاظ بدنی آماده‌سازی اصولی انجام ندادیم. دور اول اگر با حریف درجه یک روبرو می شدند به مشکل می خوردند. بدنی اصلا خوب نبودند. فاکتورهای انعطاف، سرعت و… به آمادگی جسمانی مرتبط است. آمادگی جسمانی که روز مسابقه به درد کشتی گیر نخورد فایده ای ندارد. آماده سازی اصولی یعنی از وزن اول تا آخر همه سرحال باشند و اگر می بینیم یکی مثل اخلاقی یا نوروزی یا عبدولی بهتر هستند یعنی بر اساس توانایی خودشان است.

*سوریان دنبال پست و مقام نیست

محمد فقیری در پایان این میزگرد درباره انتقاد رضایی، نوروزی و عبدولی از حمید سوریان و سکوت وی، گفت: این هایی که انتقاد کرده اند همه از قهرمانان بزرگ کشتی ایران هستند. خود سوریان هم افتخار ورزش ایران است مثل رضایی، نوروزی و عبدولی. می گویند سوریان همه کاره کشتی فرنگی است و از او انتقاد می کنند، اینکه او پاسخ نمی دهد بخاطر این است که ماخوذ به حیا است. سوریان شخصیتی دارد که هیچ چیزی نمی خواهد و دنبال چیزی نیست چرا که خدا همه چیز به او داده است. نه دنبال پست و ریاست است و نه دنبال پول. او اگر دنبال جایگاه بود برای اتحادیه جهانی دست و پا می زد.