کارشناس نظامی سوریه: ترکیه در کنار تروریست‌ها علیه ارتش سوریه می‌جنگد
کارشناس نظامی سوریه: ترکیه در کنار تروریست‌ها علیه ارتش سوریه می‌جنگد
یک کارشناس نظامی سوریه اقدامات ترکیه علیه سوریه را تجاوزکارانه و نقض قوانین بین‌المللی علیه یک دولت دارای حاکمیت دانست و گفت: ترکیه در جنگ گروه‌های تروریستی در خاک سوریه مشارکت دارد.

کارشناس نظامی سوریه: ترکیه در کنار تروریست‌ها علیه ارتش سوریه می‌جنگد / نشست بی‌نتیجه اردوغان و پوتین

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، یک کارشناس نظامی سوریه اقدامات ترکیه علیه سوریه را تجاوزکارانه و نقض قوانین بین‌المللی علیه یک دولت دارای حاکمیت دانست و گفت: ترکیه در جنگ گروه‌های تروریستی در خاک سوریه مشارکت دارد.

“هیثم حسون” سرتیپ بازنشسته و کارشناس نظامی سوریه در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل تسنیم  با اشاره به عملیات ارتش سوریه در ادلب  برای مبارزه با گروههای تروریست اظهار داشت: نیروهای ارتش سوریه از زمان آغاز مرحله دوم عملیات آزادسازی ادلب واقع در شمال کشور، سخت در تلاش بوده‌اند، موازنه قدرت را که به نفع آنان در حرکت است، عامل اصلی عملیات نظامی قرار دهند و علاوه بر این قدرت و دست بزن و کاری ارتش عامل مهمی در نابودی خطوط دفاعی گروههای تروریستی باشد.

حسون ادامه داد: ارتش سوریه برای تحقق این اهداف از شیوه‌های جنگ و مبارزه معروف به مانورهای متعدد بهره برده و شیوه‌های متعددی را بر اساس موضع خود و همراهی سریع با تغییرات به کار گرفتند و مهارت و انعطاف پذیری بالایی را به نمایش گذاشتند و به سرعت به اقدامات گروههای تروریستی در هر مرحله واکنش مناسبی نشان دادند.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور ترکیه در واقع بخشی از تجاوز به سوریه به شمار می‌آید و به دلیل حمایت از جبهه النصره و گروههای تروریستی بخش اصلی تجاوز به خاک سوریه محسوب می‌شود و در مرحله کنونی به شکل مستقیم وارد مبارزه شده است.

این کارشناس نظامی سوریه در توضیح این مطلب گفت: نیروهای ترک در کنار گروههای تروریستی و تحت فرماندهی و پشتیبانی آتشبارها و کمک‌های اطلاعاتی و جاسوسی وارد جنگ در سوریه شده‌اند و در پی آن در حملات مشارکت داشته‌اند که نمونه آن را در شهر «سراقب» و برخی شهرک‌های دیگر سوریه شاهد بودیم.

وی تاکید کرد: اقدامی که امروز ترکیه در پیش گرفته است، از نظر قانون بین‌المللی اقدامی تجاوزکارانه علیه یک دولت دارای حاکمیت به شمار می‌آید و علاوه بر این ترکیه در جنگ گروه‌های تروریستی در خاک سوریه مشارکت داشته است؛ گروههایی که بر اساس سازمان‌های دولتی تروریستی به شمار می‌آیند، بنابراین اردوغان از نظر ظاهر و مفهوم با این گروههای تروریستی برابر است و ارتش خود را وارد مناطقی کرد که قبلا گروههای مانند جبهه “النصره” و “داعش” در آن حضور داشتند.

حسون در خصوص نتیجه مورد انتظار از دیدار “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه و اردوغان در خصوص ادلب اظهار داشت: به نظر من این دیدار که در چند روز آینده صورت خواهد گرفت، به چند دلیل نتیجه‌ای نخواهد داشت؛ اول اینکه ترکیه به دنبال این است که از این دیدار به عنوان دروازه برای بازگرداندن اوضاع به قبل از عملیات نظامی ارتش استفاده کند و بر این اساس نیروهای ارتش سوریه را به مناطق واقع در شرق محور ام۵ سوق داد واین چیزی است که تحقق نخواهد یافت زیرا نه دولت سوریه و نه متحدانش که در عملیات نظامی مشارکت داشتند، آن را نخواهند پذیرفت.

دلیل دیگر اینکه اردوغان دچار گرفتاری بزرگی شده است و در جنون به سر می‌برد که چه بسا او را به اقدامات حماقت آمیز زیادی سوق دهد ؛ به باورمن دوران صبر در برابر حماقت‌های ترکیه پایان یافته است.

دلیل سوم اینکه دولت روسیه و رهبری این کشور برای شکست خوردن وارد جنگ نشدند، حال آنکه اردوغان به دنبال شکست ارتش سوریه است؛ شکستی که به طور خودکار به معنی شکست مستقیم روسیه و سایر متحدانی است که برای شکست خوردن تن به جنگ ندادند، بنابراین به اردوغان اجازه نمی‌دهند پیروز شود؛ پیروزی وی یعنی شکست روسیه به اضافه شکست نیروهای مقاومت که در کنار ارتش سوریه ایستادند.

این کارشناس نظامی سوریه در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص نتیجه اعتراضات داخلی ترکیه و نیز مخالفت با اعزام سربازان ترک برای جنگی که هیچ سودی برایشان ندارد، گفت: با در نظر گرفتن تلفات انسانی در ارتش ترکیه، اعتراض‌ها حاصلی نداشته است؛ نیروهای ارتش ترکیه متجاوز هستند و مخالفان ترکیه بهتر از نظام حاکم این کشور نیستند و در مورد تلفات و اصل تجاوز به کشور سوریه دیدگاههای متفاوتی دارند.

حسون یادآور شد: زمانی که اردوغان سوریه را با حمایت از تروریست‌ها مورد تجاوز قرار داد و ترکیه را به خاستگاه و محل رفت و آمد تروریست‌ها به خاک سوریه تبدیل کرد چنین اعتراض‌هایی دیده نشد.

حسون ادامه داد: مخالفان ترکیه در مرحله قبل و در نشست‌های پارلمان این کشور با عملیات ارتش در داخل خاک سوریه موافقت کردند، بنابراین چه مخالف دولت باشند چه موافق آن در موضع بدی قرار دارند.