کاظم پور اردبیلی از شهدای زنده هفتم تیر بود
کاظم پور اردبیلی از شهدای زنده هفتم تیر بود
وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در پیامی درگذشت «حسین کاظم پور اردبیلی» را تسلیت گفت.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد “کاظم پور اردبیلی از شهدای زنده هفتم تیر بود”در متن  پیام تسلیت علی اکبر ولایتی  آمده است :

«بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت جناب آقای حسین کاظم پور اردبیلی از دیپلمات های برجسته کشورمان که تمام‌ روزهای پس از پیروزی انقلاب را در عرصه‌های مختلف و از جمله در وزارت بازرگانی، مسئولیت معاونت اقتصادی و بین الملل وزارت خارجه و نفت فعالیت اثرگذار داشته، موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

وی از شهدای زنده هفتم تیر و دارای شخصیتی انقلابی، متعهد، متخصص، متواضع و همراه نظام، انقلاب و رهبری بود که خدمات فراوان و ماندگاری در عرصه های مختلف از خود بر جای گذارد و از جمله همکاران و همراهان اینجانب در سال های طولانی وزارت امور خارجه و پس از آن، در مسئولیت های مختلف بود.

این ضایعه و مصیبت را به خانواده داغدار و همکاران در وزارت امور خارجه و وزارت نفت، تسلیت عرض نموده، از خداوند رحمان، تعالی درجات و غفران الهی برای آن مرحوم  و صبر و اجر برای بازماندگان مسئلت می‌ نمایم.»

حسین کاظم پور اردبیلی دیپلمات باسابقه و برجسته که چندی پیش به دلیل خونریزی مغزی در بیمارستانی در تهران به کما رفت، ساعتی پیش درگذشت.

وی پر سابقه ترین مقام ایرانی در اوپک و معروف به آقای اوپک ایران بود.

حسین کاظم پور اردبیلی متولد ۱۳۳۱ و از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۳۶۰ بود.

کاظم‌پور اردبیلی در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ در کابینه محمدعلی رجایی، وزیر بازرگانی بود، از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در جایگاه معاونت اقتصادی وزیر امور خارجه فعالیت می‌کرد و از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹ نیز معاونت امور بین‌الملل وزیر نفت و عضویت هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران را برعهده داشت.

وی در فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۴ سفیر ایران در ژاپن بود و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۷ نیز نمایندگی ایران در سازمان اوپک را برعهده داشت و در اردیبهشت ماه ۸۷، از سمت خود کنار گذاشته و بازنشسته شد.

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، کاظم‌پور در سال ۱۳۹۲ با وجود دوری مدت‌دار و تمرکز بر فعالیت در بخش خصوصی، با حکم بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم، از سپتامبر ۲۰۱۳ بار دیگر به عنوان نماینده ایران در هیات عامل اوپک منصوب شد.

  • منبع خبر : ایسنا