کامبوزیا پرتوی درگذشت
کامبوزیا پرتوی درگذشت
کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلم نامه نویس سینمای ایران درگذشت.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد همسر این کارگردان تایید کرد که کامبوزیا پرتوی صبح امروز ۴ آذر ماه در بیمارستان “دی” از دنیا رفته است.

کامبوزیا پرتوی که به دلیل عمل قلب به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان، درگذشت.

این کارگردان سینما که متولد ۱۳۳۴ است، کارگردانی فیلم‌هایی چون «ماهی،» «گلنار»، «بازی بزرگان»، «کافه ترانزیت»، «محمد رسول الله» و «کامیون» را برعهده داشته است. تازه‌ترین ساخته او فیلم «کامیون» است که هنوز به نمایش عمومی در نیامده است.

چندی پیش این هنرمند در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تقدیر شد. او تاکنون چند جایزه داخلی و بین‌المللی را دریافت کرده است.

او فعالیت هنری خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه در سینمای آزاد دماوند آغاز نمود، بعد از مدتی نخستین فیلم بلند داستانی اش را با نام عینک برای شبکه دوم تلویزیون ساخت و کارگردانی در سینمای حرفه‌ای را با فیلم ماهی تجربه کرد. از آثار مطرح او در زمینه کارگردانی می‌توان به فیلم‌های ماهی، گلنار، بازی بزرگان، کافه ترانزیت، پرده و کامیون اشاره کرد.

کامبوزیا پرتوی در فیلم‌هایی مثل آدم (رضا کاهانی)، شبانه‌روز و پنج ستاره مشاور کارگردان و در فیلم‌هایی مثل شب یلدا (کیومرث پوراحمد)، یک شب، سه زن (منیژه حکمت) و سوت پایان (نیکی کریمی) مشاور فیلمنامه بوده‌است. وی همچنین نویسندگی فیلمنامه فیلم‌های دیگری همچون شیرک (داریوش مهرجویی)، دایره (جعفر پناهی)، شب و خیابانهای آرام را بر عهده داشته‌است. پرتوی در ساخت خانه دوست کجاست با عباس کیارستمی همکاری داشت و فیلمنامه ایستگاه متروک را بر اساس طرحی از او نوشت.

  • منبع خبر : ایسنا