مناظره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی۱۴۰۰
مناظره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی۱۴۰۰
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: رقیبم علاوه بر فساد و ناکارآمدی هم وضع موجود و بد اخلاقی‌های سیاسی خواهد بود.

سیدابراهیم رییسی پیش از شروع دومین مناظره درباره اینکه آیا روش شما برای مناظره دوم تفاوتی با مناظره اول دارد؟ گفت: من در سوالی که قبلا مطرح شد و پرسیدید رقیب خود را چه کسی می دانید گفتم فساد و ناکارامدی است و الان می گویم که رقیبم را هم فساد و ناکارامدی و هم وضع موجود و بداخلاقی های سیاسی می دانم.

وی افزود: مردم انتظار دارند برنامه و کارنامه بیان شود و وضعیت اینده تغییر کند؛ ان شاءالله با اراده مردم و اقدام خدمتگذاران امید هست که وضعیت و شرایط به نفع مردم تغییر کند ، اگر رای مردم به این حقیر تعلق بگیرد.

رییسی تصریح کرد: در جلسه قبل بداخلاقی هایی شد و تهمت و افتراهایی به بنده زده شد من گفتم اگر با تهمت معیشت حل می شود اشکال ندارد، ناسزا بگویید و اگر حل شدنی بود که تاکنون حل شده بود. این سالن چند سال گذشته هم شاهد مناظرات بوده و بدون متلک گویی و ناسزا گفتن هم مشکلات حل می شود.

شکایت مجلس از روحانی به قوه قضائیه ارسال شد / نمایندگان مدعی نقض اصول ٧٧ و ١٢۵ قانون اساسی توسط دولت شدند
رییسی ادامه داد: به من ۵ دقیقه وقت داده شد اما من از این وقت استفاده نمی کنم و قضاوت را به مردم می سپارم.

وی گفت : باید آنچه انجام می شود با رعایت اخلاق و شئونات انتخاباتی باشد.

زاکانی: امیدوارم در مناظره امروز به پرسش‌های جامعه پاسخ داده شود
علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منظور شرکت در دومین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امیدوارم امروز شاهد شرایطی مطلوب در مناظره باشیم و به پرسش‌های مورد نیاز جامعه پاسخ داده شود.
علیرضا زاکانی در بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای حضور در دومین مناظره نامزد‌های انتخاباتی در جمع خبرنگاران افزود: ما فکر می‌کردیم در مناظره اول باید راجع به برنامه‌ها صحبت و موارد دقیقی را ذکر کنیم، اما متوجه شدیم که دوستان عزیز ما بنا دارند از ابتدا با حرف‌های نادرست اصل مناظره را به بیراهه سوق دهند.
وی ادامه داد: امیدوارم امروز شاهد چنین شرایطی نباشیم و به وضعیت مطلوب در بررسی موضوعات و برنامه‌ها و همچنین پاسخ به پرسش‌های مورد نیاز جامعه برسیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به محور‌های اصلی مناظره امروز نامزد‌ها تصریح کرد: به مردم عزیزمان قول می‌دهم که در سال اول دولت اقدام و اصلاح ریشه فقر مطلق را در کشور بکنم و در دو سال اول و سال‌های پس از آن نیز کسی در کشور غیر از درد بیماری، درد بی پولی نکشد.
زاکانی افزود: قول می‌دهم که مسیری را دنبال کنم که ماحصل آن تأمین یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانه حمایتی برای محرومین و زوج‌های جوان باشد و همچنین علاوه بر تکالیف امکانی را فراهم کنم که مسکن از سبد زندگی افراد به عنوان کالایی که اکثریت درآمد مردم را به خود اختصاص می‌دهد خارج و اطمینانی در کشور ایجاد شود.
وی گفت: قول می‌دهم به افراد جویای کار به ویژه کار اولی‌ها آموزش دهیم و نهایتاً در صورتی که برایشان کاری پیدا نشد ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به آن‌ها پرداخت کنیم.
زاکانی تصریح کرد: قول می‌دهم شرایط را به سمتی ببرم که ماحصل آن اطمینان خاطری در کشور باشد و از این جنگ و جدل‌ها و مشکلات و شرایط موجود پرهیز کنیم.
این نامزد ریاست جمهوری گفت: در عرصه سیاسی نیز وعده می‌دهیم که مردم را ناظر بر خود کرده و با نهادینه سازی اعتراض آن‌ها علیه پلشتی‌ها و زشتی‌ها شرایطی فراهم آورم که اصل ۸ و ۲۷ قانون اساسی محقق شود.
زاکانی افزود: وعده ما اصول ۸، ۱۰، ۲۱، ۲۷ و ۲۸، ۲۹، ۳۰ و ۴۳ قانون اساسی خواهد بود تا انشاءالله دست به دست یکدیگر دهیم و تحولی در کشور ایجاد کنیم؛ مشکل ما عدم اجرای قانون اساسی است.

محسن مهرعلیزاده: روش من همانند مناظره اول خواهد بود
محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منظور شرکت در دومین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در جمع خبرنگاران پیش از ورود به ساختمان معاونت سیما گفت: روش من در این مناظره همانند مناظره اول خواهد بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محسن مهر علیزاده با بیان این که روش من در این مناظره همانند دفعه قبل با رعایت همه شئون در بررسی موارد مختلف برای روشن شدن اذهان مردم است.
وی گفت: براساس شایعاتی که شنیدیم قرار است دوپینگ پنج دقیقه‌ای به یک نامزد خاص داده شود.
رضایی: ۱۴۰۰، سال گشایش برای ملت ایران خواهد بود
محسن رضایی میرقائد نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منظور شرکت در دومین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:​ سال ۱۴۰۰، سال گشایش برای ملت ایران خواهد بود.
محسن رضایی میرقائد در بدو ورود به سازمان صدا وسیما برای شرکت در دومین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با هر سختی آسانی است (ان مع العسر الیسرا) افزود:​ دوباره لبخند و دوباره برکت به سفره‌های مردم خواهد آمد و ملت ایران شاهد آغاز جدیدی در زندگی خود خواهند بود و به سمت جهش‌های بزرگ حرکت خواهند کرد.
وی اضافه کرد:​ مناظره دوم بسیار با اهمیت است، امیدوارم که بحث‌ها و درد‌های اصلی ملت ایران در آن باز و صحبت شود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد که در مناظره دوم راهکار ارائه شود و از بحث‌های حاشیه‌ای همگی نامزد‌ها پرهیز کنند.
رضایی گفت: من آمادگی دارم که به فضل پروردگار متعال از آینده خوب ملت ایران صحبت کنم و آنان را به آینده به صورت حقیقی امیدوار کنم.
وی افزود: امید گفتنی نیست بلکه امید دیدنی است.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت ما امید را به ملت ایران هدیه خواهد داد.

همتی: دنبال دولت شفافیت ملی هستم
عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منظور شرکت در دومین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دنبال دولت شفافیت ملی هستم و باید اقداماتی بکنیم که آن روستایی عزیز نیاید و بگوید که ما شما را و دولت تان و کشورتان را به خودتان واگذار می‌کنیم.
عبدالناصر همتی در بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای حضور در دومین مناظره نامزد‌های انتخابات در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره این که آیا روش شما در مناظره دوم با مناظره اول فرقی می‌کند و مهمتر این که به سهم خودتان به مردم قول می‌دهیم که شاهد بداخلاقی، تهمت و تخریب نباشند؟ افزود: بله، من که بداخلاقی را شروع نکردم در مناظره قبلی، دوستان دیگر شروع کردند، من مجبور شدم بعضی از آن‌ها را جواب بدهم و خیلی خوب است که به برنامه بپردازیم.
وی گفت: ۲۹ بار اسم من را بردند‌، تهمت و افترا زدند، اما به رقیب اصلی من جایزه دادند که پنج دقیقه اضافه صحبت کند. حتما سعی می‌کنم که برنامه ام را ارائه دهم.
همتی ادامه داد: فکر می‌کنم انتخابات امروز انتخاباتی بین انتخاب بد و بدتر یا خوب و خوب‌تر نیست، انتخاب امروز انتخابی است که در‌ها برای کنشگری شهروندان و برای نفس کشیدن باز بماند من آمده ام اجازه ندهم این در‌ها بسته بشود، آمده ام گروه‌های که چمبره انداخته اند روی اقتصاد، فرهنگ، رسانه و جامعه مشت این‌ها را باز بکنم، این‌ها با مشت بسته اعتماد اجتماعی، سرمایه اجتماعی را پایین آوردند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امیدوارم که بتوانم با مباحث و صحبت‌هایی که با مردم عزیز خواهم کرد نشان بدهم که دنبال دولت شفافیت ملی هستم و باید اقداماتی بکنیم که آن روستایی عزیز نیاید و بگوید که ما شما را و دولت تان و کشورتان را به خودتان واگذار می‌کنیم.
وی گفت: دولت و کشور مال مردم است و می‌خواهم نشان بدهم که قدرت بی قدرتان، همان آسیب پذیرترین اقشار جامعه خواهند بود انشاء الله که مردم عزیز از این روند برای نفس کشیدن بیشتر جامعه حمایت کنند.

جلیلی: امیدوارم از موضوعاتی که تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده، سوال شود
سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منظور شرکت در دومین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در سوالات رسانه‌ها موضوعاتی، چون روستائیان و زنان مغفول مانده است گفت: امیدوارم در این مناظره درباره موضوعاتی که تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده، سوال شود.
سعید جلیلی پیش از ورود به ساختمان سیما و استودیوی مناظره‌ها در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا روش شما در این مناظره در مقایسه با مناظره قبل فرق کرده یا خیر و آیا قول می‌دهید در این مناظره شاهد بداخلاقی و تخریب نباشیم؟ تصریح کرد: ان شاالله همه باید تلاش کنیم مناظرات مبتنی بر اخلاق و در یک محیط سالم و محل تلاقی نظرات مختلف درباره موضوعاتی که مورد انتظار مردم است باشد.
وی ادامه داد: من امیدوارم در این مناظره به برخی موضوعات که در این ایام پرداخته نشده است، بهتر پرداخته شود؛ مسائلی مثل جمعیت روستا. امروز ۲۵ درصد از جمعیت ما در روستا‌ها زندگی می‌کنند، اما متاسفانه در همه برنامه‌هایی که در صدا و سیما داشته ام یک سوال در این باره از من پرسیده نشده است. امیدوارم در این زمینه بتوانیم برنامه‌هایی را که هست بیان کنیم.
جلیلی با اشاره به اینکه درباره نیمی از جمعیت که زنان هستند و چگونگی برنامه‌ها در این حوزه جای صحبت هست گفت: بحث جوانان و ورزش هم همین گونه است و امیدوارم در جلسه امروز موضوعات، مسئله‌ها و پاسخ‌های معتبری که وجود دارد و چگونگی تحقق این پاسخ‌ها و تضمین آن‌ها را در یک محیط دوستانه و اخلاقی بیان و از نظرات دفاع کنیم و مردم بتوانند قضاوت کنند.

رییسی: بنای استفاده از پنج دقیقه وقت کمیته تبلیغات را ندارم
سید ابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منظور شرکت در دومین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کمیته تبلیغات پنج دقیقه برای بنده وقت گذاشته است تا از آنچه که سخنان ناروا علیه بنده مطرح شد دفاع کنم، اما بنده می‌خواهم از این پنج دقیقه استفاده نکنم.
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی در بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای حضور در دومین مناظره نامزد‌های انتخابات در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا روش شما در مناظره دوم با مناظره اول تفاوتی خواهد کرد؟ و مهمتر از آن آیا این قول را به مردم می‌دهید که دیگر شاهد بداخلاقی، افترا و تهمت و تحقیر نباشند افزود: من در سوالی که در مناظره اول مطرح شد که شما رقیب خود را چه کسی و چه چیزی می‌دانید؟ عرض کردم رقیبم فساد و ناکارآمدی خواهد بود، اما اکنون می‌گویم رقیبم هم فساد و ناکارآمدی و هم وضع موجود و بداخلاقی‌های سیاسی خواهد بود.
وی گفت: انتظار مردم از مناظره آن است که یا بیان برنامه شود یا بیان کارنامه شود و به نحوی به آن‌ها اطمینان داده شود که وضعیت اجرایی آتی به نفع مردم تغییر خواهد کرد.
رییسی افزود: آن چه که من می‌خواهم به مردم بگویم این است که انشاالله با اراده شما مردم و با اقدام این خدمتگزار این امید وجود دارد که وضعیت و شرایط به نفع مردم تغییر کند اگر رای مردم به این حقیر تعلق گرفت.
وی گفت: در جلسه مناظره قبل بداخلاقی‌هایی شد و تهمت و افترا‌هایی به بنده زده شد که بنده عرض کردم که اگر با تهمت و افترا به بنده مشکل معیشت مردم حل می‌شود اشکالی ندارد تهمت بزنید و ناسزا بگویید، اما به شرطی که مشکلات مردم حل شود.
رییسی ادامه داد: این سالنی که در آن مناظره برگزار می‌شود چند سال گذشته نیز مناظرات مشابهی در آن برگزار شده است ببینند با متلک گویی و ناسزا و ناروا گفتن به دیگران آیا مشکل مردم حل می‌شود؟ اگر حل می‌شد که وضع اکنون اینگونه نبود.
وی گفت: کمیته تبلیغات پنج دقیقه برای بنده وقت گذاشته است تا از آنچه که سخنان ناروا علیه بنده مطرح شد دفاع کنم، اما بنده می‌خواهم از این پنج دقیقه استفاده نکنم و استفاده نمی‌کنم.
رییسی افزود: پاسخ را بر عهده خود مردم عزیز می‌گذارم که تاکنون نیز بسیار خوب پاسخ دادند و بعد از این نیز خوب پاسخ خواهم داد. کما اینکه آذری‌های عزیز از آذربایجان، از زنجان، از اردبیل و از جای جای استان‌های ترک نشین عزیز کشور، بنده را بسیار مورد محبت و لطف خود قرار دادند و بسیار تماس گرفتند و پیام دادندو من از محبت و لطف شان صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم و این لطف و محبت همواره بوده و به لطف خداوند متعال همواره هست.
وی گفت: من از این پنج دقیقه بنای استفاده را ندارم و آن چه که مربوط به من است همان چیزی که انجام می‌شود با رعایت اخلاق انتخاباتی و اخلاق سیاسی و رعایت شئونات کسی که می‌خواهد در کسوت ریاست جمهوری و کسوت نامزد ریاست جمهوری ظاهرشود، باشد.

شماره صندلی کاندیداها مشخص شد
صندلی شماره یک: رضایی

صندلی شماره دو: زاکانی

صندلی شماره سه: مهرعلیزاده

صندلی شماره چهار: قاضی‌زاده

صندلی شماره پنج: جلیلی

صندلی شماره شش: رییسی

صندلی شماره هفت: همتی

 

این مناظره علاوه بر پخش به صورت زنده از شبکه‌های یک، جام جم و سلامت سیما، خبر،رادیو ایران و رادیو انتخابات، در پی انتقاد یکی از کاندیداها از پخش نشدن مناظره انتخاباتی با ترجمه ناشنوایان ، با رابط ناشنوایان از شبکه سلامت پخش خواهد شد.

مشروح مناظره اول کاندیداهای مهمترین انتخابات ۱۴۰۰ را که با موضوع اقتصادی برگزار شد می‌توانید اینجا بخوانید.

سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی هفت کاندیدای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هستند.

زمان برگزاری مناظره دوم که از ساعت ۱۷ آغاز شد، حدود ۳ ساعت اعلام شده است. در دور اول و این دوره کاندیداها پیش از ورود به ساختمان برگزاری مناظره در اظهاراتی کوتاه به سوالات خبرنگار صدا و سیما پاسخ دادند.

مناظره سوم نیز روز شنبه ۲۲ خرداد ماه انجام خواهد شد. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.

******
بخش اول
*******

رییسی:

*** ابراهیم رییسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره دوم به سوالی درباره فاصله طبقاتی پاسخ داد.

رضایی:

***محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در پاسخ به اولین سوال مناظره ۱۴۰۰ درباره جوانان پاسخ داد.

 

جلیلی:

***سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره دوم به سوالی در مورد تقویت اعتماد مردم برای دولت احتمالی خود،‌ پاسخ داد.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین