کاهش انتشار ۱۴۰ میلیون تُن آلاینده با ساخت ۲۰ نیروگاه اتمی
کاهش انتشار ۱۴۰ میلیون تُن آلاینده با ساخت ۲۰ نیروگاه اتمی

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر ۲۰ نیروگاه همانند نیروگاه اتمی بوشهر داشته باشیم می‌توانیم از انتشار ۱۴۰ میلیون تن آلاینده پیشگیری کنیم.  علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی و مرکز تحقیقات هسته‌ای کشاورزی کرج اظهار داشت: اگر زمینه های آرامش فکری اندیشمندان و دانشمندان را فراهم کنیم، می توانند […]

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر ۲۰ نیروگاه همانند نیروگاه اتمی بوشهر داشته باشیم می‌توانیم از انتشار ۱۴۰ میلیون تن آلاینده پیشگیری کنیم.

 علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی و مرکز تحقیقات هسته‌ای کشاورزی کرج اظهار داشت: اگر زمینه های آرامش فکری اندیشمندان و دانشمندان را فراهم کنیم، می توانند کارهای بسیار بزرگی انجام دهند.

وی به فعالیت ها و تحقیقات سازمان انرژی اتمی در حوزه های دانش پیچیده و دارای فناوری بالای کوانتوم پرداخت و افزود: در زمینه دانش کوانتوم با تلاش سازمان انرژی اتمی ایران نخستین دوره های کارشناسی ارشد این رشته در کشور راه اندازی شده و دوره دکترای آن هم از امسال آغاز می شود. رییس سازمان انرژی اتمی ایران در بخشی از سخنانش در حوزه کوانتوم پیشنهاد کرد حوزه کوانتوم بیولوژی گیاهی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایجاد شود.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش به زمینه های کاربرد دانش هسته ای در بخش کشاورزی به محققان پژوهشگاه توصیه کرد زمینه های علمی جدید همچون مطالعه پدیده تغییرات اقلیمی از جنبه های نوین را نیز مورد توجه قرار دهند. ریاست سازمان سپس در ارتباط با بحث نیروگاه های اتمی خاطرنشان کرد: با راه اندازی هر نیروگاه اتمی ۱۰۰۰ مگاواتی، از انتشار ۷ میلیون تن آلاینده در سال جلوگیری می شود و اگر ۲۰ نیروگاه همانند نیروگاه اتمی بوشهر داشته باشیم می توانیم از انتشار ۱۴۰ میلیون تن آلاینده پیشگیری کنیم.

وی افزود: ما احتیاج به ابتکار و نوآوری داریم. معتقدم باید به دنبال کوتاه کردن راه برای رسیدن به اهداف علمی مان بوده و این باید از جمله استراتژی های ما باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم مسیر آن‌هایی را که به صورت طبیعی رشد کردند دنبال کنیم. به عبارتی ما مانند کشورهای پیشرفته رشد طبیعی نکردیم لذا نیاز به کوتاه کردن راه و نوآوری بیشتری داریم.

معاون رئیس‌جمهور و ریاست سازمان در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت بخش کشاورزی در پیشبرد کیفی کشور پرداخت و ادامه داد: نیاز به گفتن ندارد که بحث کشاورزی بسیار مهم است. یکی از الزامات زندگی روی زمین و بشر سیر کردن انسان ها است. اگر این کار اتفاق نیفتد او نمی‌تواند بهره ای برساند. این موضوع اهمیت کار شما را می رساند.

وی ادامه داد: اگر انسان برای رفع نیاز غذایی خود محتاج دیگران باشد، این بدترین نوع احتیاج است. از این لحاظ باید تا آن جایی که می توانیم خوداتکا باشیم. این اهمیت کاری است که شما می کنید؛ این کار خداپسندانه، دوست داشتنی و بسیار زیباست.

وی به آمادگی ذهنی اندیشمندان اشاره کرد و گفت: انسان اگر مختصر علاقه ای به مسائل علمی در این حوزه داشته باشد، شب و روز نمی شناسد. کارهای علمی کشش زیادی دارد اگر ما زمینه های آرامش فکری اندیشمندان و دانشمندان‌مان را فراهم کنیم و نیازهایشان را برطرف سازیم تا دغدغه نداشته باشند، به زیبایی کار را جلو می‌برند و می‌توانند کارهای بسیار بزرگی انجام دهند. همانطور که همکاران ما در سازمان انرژی اتمی کارهای بزرگی انجام داده اند، به طوریکه «وندی شرمن» آمریکایی به نقل از دانشمندان‌شان گفت که آن‌ها حیرت زده شده‌اند.

طهماسبی قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در این مراسم با اشاره به اهمیت فراوان تأمین امنیت غذایی کشور به ویژه در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم های ظالمانه گفت: سیاست ما استفاده از همه تکنولوژی های برتر دنیا است که بخشی را از خارج کسب کرده و بخشی را دانشمندان ما باید خلق کنند.

طهماسبی سپس حوزه تحقیقات کشاورزی را حوزه ای توانمند برشمرد که بزرگترین مجموعه در خاورمیانه است و حدود ۲۰ هزار هیات علمی، محقق و پرسنل دارد و افزود: استفاده از فناوری های نوین برای حل معضلات کشاورزی به ما کمک می کند تا راه رسیدن به ابزار لازم برای امنیت غذایی را کوتاه‌تر کنیم.

وی سیاست های حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی را تمرکز تحقیقات روی محصولاتی دانست که مستقیماً غذای انسان نیستند و افزود: در استفاده از فناوری های بیوتکنولوژی باید به نژادهای بومی توجه بیشتری داشته باشیم تا ذخایر ژنتیکی کشور حفظ شود.

قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص واردات محصولات کشاورزی به کشور گفت: کمیته ای را در وزارتخانه ایجاد کردیم تا واردات محصولات در چارچوب قانون و آیین نامه انجام شود. ما محصولاتی را وارد می کنیم که در کشور مبداً استفاده شود.

در این مراسم نیراعظم خوش خلق سیما رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز به تاریخچه فعالیت ها و نوآوری های پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی پرداخت.

خوش خلق سیما با اشاره به بازار جهانی بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: بذر محصولات کشاورزی در دنیا حدود ۲۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و این در حالی است که ما توانایی تولید اینها را داریم.

این پژوهشگر در بخشی از سخنانش به دو مسأله شوری خاک و خشکی اقلیم اشاره کرد و به عنوان راه حلی برای مقابله با شوری خاک و بهبود کشاورزی کشور به کشت گیاهی با نام سالیکورنیا پرداخت که توسط محققان این پژوهشگاه تولید شده و با موفقیت در مزارع نمونه در گرگان، دریاچه ارومیه، چابهار و قم کشت شده است.

وی با اشاره به تقسیم بندی جهانی کشورها با توجه به مسائلی نظیر زمین، کم آبی و گرما و برنامه این مرکز تحقیقاتی برای گیاهان زراعی جدید، گفت: با توجه به این موضوعات کشور ما در وضعیت خاکستری است. مأموریت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، حل مسایل کشاورزی و صنایع مرتبط با استفاده از فناوری های نوین است که در این رابطه، هزینه های تولید، کمیت و کیفیت تولید، تنش های محیطی و آلودگی محیط زیست از جمله چالش های امنیت غذایی و کشاورزی پایدار محسوب می شود.

در ادامه بازدید ریاست سازمان با حضور در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از بخش های تحقیقاتی پژوهشگاه شامل کشت بافت و سلول، مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی، بیوتکنولوژی میکروبی، نانوتکنولوژی کشاورزی، زیست شناسی سامانه ها و فیزیولوژی مولکولی دیدن کرد. در این بازدید رؤسای بخش های تحقیقاتی و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه درباره اقدامات و دستاوردهای هر بخش توضیحاتی ارائه کردند.

در بخش دیگری از سفر صالحی به کرج، ریاست سازمان و جمعی از مسئولان و مدیران سازمان و پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای از مرکز تحقیقات کشاورزی هسته ای کرج بازدید کرد.

صالحی و هیأت همراه پس از استماع گزارشی مبسوط از فعالیت ها و پروژه های در دست انجام این مرکز که توسط رئیس مرکز کرج ارائه شد، از آزمایشگاه های کشت بافت گیاهی، تحقیقات شیلات و آبزیان، بالن های پرورش ماهیان سردابی و خاویاری، پرتوتابی دزیمتری، شمارش ردیاب های رادیو اکتیو گاما سلینگ، و ردیابی ایزوتوپ های پایدار مرکز تحقیقات کشاورزی هسته ای کرج نیز دیدن کرد.

در این بازدید رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن کسب اطلاع دقیق از مراحل مختلف پروژه ها به ارائه رهنمود و تبادل نظر با مدیران و محققان مرکز پرداخت.