سید مهدی فرشادان نماینده ی مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات در غرفه ی صبح اقتصاد حضور یافت و ضمن بازدید از غرفه پاسخگوی سوالات خبرنگار اقتصادی صبح اقتصاد شد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نظر شما درباره ی برنامه ی ششم توسعه […]

 

سید مهدی فرشادان نماینده ی مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات در غرفه ی صبح اقتصاد حضور یافت و ضمن بازدید از غرفه پاسخگوی سوالات خبرنگار اقتصادی صبح اقتصاد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نظر شما درباره ی برنامه ی ششم توسعه چیست و تاثیر اقتصادمقاومتی برآن تا چه میزان است گفتند : ” برنامه ششم توسعه که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است بحث های زیادی را ایجاد کرد نهایتا این نتیجه حاصل شد که دولت نمیخواهد برنامه ی خاصی ارایه دهد و این مجلس است که باید دست به کار شود و برنامه ی کاملی را آماده کند و دوستان کمیسیون تلفیق این برنامه را تکمیل میکنند . نقص هایی در این برنامه وجود دارد که بسیار اساسی میباشد و اصلا به آنها پرداخته نشده است . شما تصور کنید که در کل لایحه ی برنامه ی ششم یک جمله از ایثارگران وجود ندارد یک جمله از آسیب های اجتماعی وجود ندارد . البته دوستان به قوانین دایمی اشاره میکنند اما ما اعتقاد داریم که وقتی برنامه ای برای ۵ ساله ی آینده ی کشور نوشته میشود همه ی مسایل باید در نظر گرفته شوند. انشالله که یک برنامه ی کامل و جامعی در مورد برنامه ی ۵ ساله ی ششم کشور آماده و مورد استفاده واقع شود .”

در ادامه درباره ی میزان موفقیت دولت در اقتصاد و همچنین کاهش و کنترل تورم اضافه کردند : ” ما در یک وضعیت رکود هستیم و اقتصاد ما روند رو به رشدی ندارد ، ما میگوییم تورم را کاهش داده ایم اما این کاهش تورم وقتی رکود وجود دارد دردی از ما دوا نمیکند ما باید کاری کنیم که رونق اقتصادی ایجاد شود و این رونق است که به کشور کمک میکند ، برای مثال ما کشوری به نام ویتنام را باید ببینیم که سالانه ۱۸۰ میلیارد دلار صادرات دارد ولی ایران فقط ۵۰ میلیارد دلار در آمد از صادرات غیر نفتی کسب میکند . ما باید خود را از وابستگی به نفت برهانیم ، الان اینگونه است که تا نفت ارزان میشود کشور دچار مشکل شده و آسیب میبیند . باید بتوانیم صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم تا رونق اقتصادی ایجاد شود .”

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در جواب این که دولت میگوید عده ای مانع میشوند که ما کار کنیم افزودند : ما همیشه در حال کمک به دولت بوده ایم . ما برای کمک به دولت برای خروج از رکود برای مثال اصلاح لایحه ی بودجه ی ۹۵ را انجام دادیم که چیزی حدود ۹۳۰۰۰ میلیارد تومان بود . و همینطور برنامه های دیگری که به مجلس می آید ما سعی میکنیم در جهت کمک به دولت و کمک به معیشت مردم باشد تا از این وضعیت خارج شویم ، این حرف درستی نیست که نمیگذارند کار کنیم ، مجلس تمام تلاش خود را به کار بسته که دولت با آرامش به وضعیت معیشت مردم برسد . شما وضعیت بیمه سلامت را توجه کنید که چقدر مشکل داشت ما تصویب کردیم و ۸۰۰۰ میلیارد تومان کمک کردیم ، ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای آسیب دیدگان کشاورزی از حوادثی مانند سیل تصویب شد و همچنین مبلغ خوبی که برای آزادی بدهکاران بانکی زیر ۱۰۰ میلیون که در زندان هستند در نظر گرفته شد که بتوانند فقط با پرداخت اصل بدهیشان آزاد شوند و سود وامشان را از این منبع ما پرداخت کنیم . از طرفی به دولت اجازه دادیم کمک کند تا تولیدی هایی که از تولید بازمانده اند و فعالیت نمیکنند دوباره به تولید برگردند و ثروت زا باشند برای کشور . و انشالله اثرات اینها در زندگی مردم نمایان شوند . ما در مورد انتخاب وزرای جدید هم دولت را یاری کردیم وگرنه احتمال خیلی زیاد یکی از وزرا رای نمی آورد .”

در باب سیاست دولت در مورد تک نرخی کردن ارز و نظر مجلس در این باره فرمودند : ” این موضوعی است که جای بحث بسیار دارد برای مثال موافقان میگویند که این تک نرخی شدن از فساد های ناشی از وجود دو نرخ جلوگیری میکند و برخی هم نظر بر این دارند که با تک نرخی شدن صادرات آسیب میبیند و در بازارهای جهانی رقابت غیرممکن میشود و این موضوعات نیاز به بررسی تخصصی تر دارد و در مجلس سیاست واحدی در این موضوع وجود ندارد . “

فرشادان در مورد سیاست دولت مبنی بر این که سرمایه در گردش داشته باشیم و همچنین جذب سرمایه گذار خارجی گفتند : ” یکی از راه های برون رفت از این وضعیت رکود جذب سرمایه گذار خارجی است که نیاز به یک سری الزامات دارد که ما موفق به تامین آنها نشده ایم برای مثال ما تضمینی برای سرمایه گذارخارجی نداریم به همین دلیل در برنامه ی ششم توسعه یکی از لوایحی که مجلس به لایحه ی دولت علی رقم میل باطنی بانک مرکزی اضافه میکند این است که بانک مرکزی باید به بانک های عامل تضمین لازم را بدهد که سرمایه گذار خارجی بتواند توسط بانک های عامل به نوعی بیمه شود و مطمین باشد که سرمایه اش باز میگردد و این تضمین باید به دلار باشد تا تغییر نرخ ارز یا تحریم یا هرچیز دیگری که اتفاق بیفتد اصل پول سرمایه گذار تضمین شده باشد . “

و در آخر در جواب اینکه آیا میشود در نظام بانکی ما بیمه ای فراهم کرد که سرمایه گذار خارجی با پرداخت مبلغی پولش را بیمه کند پاسخ دادند که این پیشنهاد بسیار خوبیست که باید کار کارشناسی روی آن انجام شود و ببینیم آیا منابع مالی دولت پاسخگوی این امر هستند یا خیر و حتما باید روی آن فکر شود .