موضوع مدیریت اطلاعات بلایا و کاهش خطرات بلایای طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است
موضوع مدیریت اطلاعات بلایا و کاهش خطرات بلایای طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان اینکه موضوع مدیریت اطلاعات بلایا و کاهش خطرات بلایای طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: این موضوع به ویژه در آسیا اهمیت بیشتری دارد چراکه بر اساس آمار این منطقه پرمخاطره‌ترین منطقه از نظر بلایای طبیعی است. شمشاد اختر امروز در در جریان امضای توافقنامه تاسیس […]

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان اینکه موضوع مدیریت اطلاعات بلایا و کاهش خطرات بلایای طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: این موضوع به ویژه در آسیا اهمیت بیشتری دارد چراکه بر اساس آمار این منطقه پرمخاطره‌ترین منطقه از نظر بلایای طبیعی است.

شمشاد اختر امروز در در جریان امضای توافقنامه تاسیس مرکز اپدیم به عنوان مرکز منطقه‌ای برای مدیریت بلایای طبیعی  اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در این نشست در جمهوری اسلامی ایران حضور دارم؛ در طی سال‌های گذشته برای استقرار تاسیس مرکز اپدیم تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفت و این مرکز قرار است در راستای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا فعالیت داشته باشد.

وی با بیان این که مرکز اپدیم به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و پس از فاجعه بم شکل گرفته است، ادامه داد: در پی تلاش‌های مضاعف و مستمر و همکاری و حمایت دبیرخانه اسکاپ و کشورهای عضو که بالغ بر ۶۰ کشور هستند، امروز این تلاش به بار نشسته است.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: موضوع مدیریت اطلاعات بلایا و کاهش خطرات بلایای طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ این موضوع به ویژه در آسیا اهمیت بیشتری دارد چراکه بر اساس آمار این منطقه پرمخاطره‌ترین منطقه از نظر بلایای طبیعی در دنیا شناخته شده و زلزله، سیل، ریزگردها، خشکسالی و … در این منطقه بسیار دیده می‌شود.

اختر با اشاره به اهمیت داده‌ها و اطلاعات در زمینه پیشگیری از بلایا گفت: دو نکته در اینجا حائز اهمیت است یکی اینکه  چطور بتوانیم از پیشرفتهای علمی مان در خصوص هشدار پیش از وقوع بلایا استفاده کنیم و این موضوع به ویژه در کشورهای آسیب پذیر منطقه بسیار مهم است و نکته دوم موضوع تاب آوری و مقاوم سازی است چراکه تاب آوری در مقابل با بلایا می‌تواند باعث کاهش تلفات انسانی و خسارات اقتصادی شود.

وی افزود: مسئله بلایای طبیعی تنها به یک کشور منحصر نیست و همکاریهای ملی، منطقه ای و فرامنطقه‌ای را طلب می‌کند؛ باید به دقت همه جوانب کار بررسی و طراحی شده و در اجرای آن قدمهای محکمی برداشته شود.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار کرد: مسئله طوفانهای گردوخاک به تازگی بسیار مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است؛ در نقاطی از منطقه شاهد روزافزون این مشکل هستیم که باید در مورد آن چاره جویی جدی صورت گیرد.

اختر تصریح کرد: این موضوع در مدت زمان کوتاه به وجود نیامده است که انتظار داشته باشیم در مدت زمانی کوتاه حل شود؛ حل این مشکل نیازمند همکاریهای منطقه‌ای و فرا منطقه ای است؛ ما به اتفاق کشورهای عضو و زیر چتر حمایتی سازمان ملل تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا به این موضوع رسیدگی شود و مطمئناً آینده‌ای مثبت را در این خصوص در چشم انداز خود ترسیم می‌کنیم.

استقرار مقر اپدیم در ایران به ثبات منافع ملی کمک زیادی می‌کند

محمد باقر نوبخت نیز امروز اختر امروز در  حاشیه مراسم امضای توافقنامه تاسیس مرکز اپدیم به عنوان مرکز منطقه‌ای برای مدیریت بلایای طبیعی  اظهار کرد: استقرار این مرکز فرصت مناسبی برای دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی برای کاهش بلایا و رفع کانون‌های ریزگرد در منطقه است.

وی افزود: استقرار مراکز بین المللی در کشورها می‌تواند فرصت مناسبی برای ثبات منافع ملی و همچنین استقرار صلح در منطقه و جهان شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به نقش فعال ایران دراسکاپ (کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه ) اشاره کرد و افزود:  تجارب ارزنده‌ای ایران در مدیریت بلایای طبیعی می‌توانند به دیگر کشورها از جمله کشورهای منطقه شود.

نوبخت با اشاره به مشکلات آبهای مرزی و  گرد و غبار در برخی از مناطق غرب و جنوب کشور گفت: بسیاری از کانونهای این ریزگردها در خارج از کشور قرار دارد که هم اکنون ما می‌توانیم با استقرار این مرکز در ایران  به انجام اقدامات ی برای کاهش  این کانون‌های ریزگرد نیز کمک کنیم.

وی اضافه کرد:  استقرار این مرکز در ایران می‌تواند ظرفیت مناسبی برای ایران و کشورهای همسایه به منظور کاهش بلایای طبیعی ایجاد کند.

اپدیم یک مرکز وابسته به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) است که به پیشنهاد جمهوری سلامی ایران و به طور  اخص سازمان برنامه و بودجه کشور با گذشت بیشتر از  یک دهه پیگیری مداوم، رایزنی و مذاکره با طرف‌های مرتبط داخلی و خارجی  در تهران افتتاح  شد.

این مرکز با هدف خدمت‌رسانی در زمینه اطلاعات بلایا به ویژه زلزله برای کشورهای عضو اسکاپ راه‌اندازی شده و تلاش دارد مدیریت دانش، ظریف‌سازی، انتقال دانش فنی و تجارب موفق سایر کشورها در قالب همکاری‌های جنوب-جنوب در راستای افزایش تاب‌آوری در زمینه بلایا و کاهش خطرات انجام وظیفه کند.