نفت کمتر از ۶۸ دلار شد
نفت کمتر از ۶۸ دلار شد

پس از انتشار آمارهای قوی از بازار کار آمریکا در اواخر هفته گذشته که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در آمریکا را بالا برد، قیمت طلا امروز با کاهش مواجه بود.  قیمت هر اونس طلا امروز با ۰٫۲ درصد کاهش به ۱۳۳۰ دلار و ۶۰ سنت رسید. قیمت فلز زرد روز جمعه ۱٫۲ درصد کاهش […]

پس از انتشار آمارهای قوی از بازار کار آمریکا در اواخر هفته گذشته که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در آمریکا را بالا برد، قیمت طلا امروز با کاهش مواجه بود.

 قیمت هر اونس طلا امروز با ۰٫۲ درصد کاهش به ۱۳۳۰ دلار و ۶۰ سنت رسید. قیمت فلز زرد روز جمعه ۱٫۲ درصد کاهش داشت که بیشترین افت یک روزه از ۷ دسامبر تاکنون بود. قیمت طلا همچنین در طول هفته گذشته بیشترین افت هفتگی از هفته منتهی به ۸ دسامبر را تجربه کرد.قیمت طلای آمریکا نیز امروز با ۰٫۳ درصد کاهش به ۱۳۳۳ دلار و ۳۰ سنت رسید.

بر اساس گزارش وزارت کار آمریکا، میزان فرصت های شغلی ایجاد شده در بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه ژانویه به ۲۰۰ هزار مورد رسید که بیش از پیش بینی ۱۸۰ هزار موردی تحلیلگران بود و بالاترین میزان افزایش سالانه در طی بیش از ۸ سال و نیم گذشته بود. متوسط دستمزد ساعتی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲٫۹ درصد رشد داشت که بالاترین افزایش دستمزد از ژوئن ۲۰۰۹ تاکنون بود.

بارناباس گان، تحلیلگر او سی بی سی در این باره گفت: «چشم انداز ما نسبت به قیمت طلا کاهشی است… جو افزایش نرخ بهره به افزایش اشتهای ریسک پذیری سرمایه گذاران کمک خواهد کرد و این برای بازار طلا خوب نیست.»

فدرال رزرو آمریکا در نشست هفته گذشته خود نرخ بهره را تغییر نداد، اما چشم انداز خود از نرخ تورم را بالا برد.

افزایش نرخ بهره ضمن بالا بردن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار فلز زرد، موجب کاهش جذابیت بازار طلا برای سرمایه گذاران می شود.

نفت کمتر از ۶۸ دلار شد
قیمت هر بشکه نفت برنت نیز بعد از کاهش ۱.۵ درصدی در روز جمعه امروز هم ۶۸ سنت معادل یک درصد افت داشت و به رقم ۶۷ دلار و ۹۱ سنت رسید.
به دنبال تقویت ارزش دلار، قیمت نفت کاهش های پایان هفته گذشته را امروز هم تداوم بخشید و قیمت نفت برنت به پایین ترین رقم در طی نزدیک به یک ماه گذشته رسید.

انتشار آمار بازار کار آمریکا در روز جمعه که نشان داد سرعت رشد دستمزدها به بالاترین میزان در بیش از ۸ سال و نیم گذشته رسیده موجب تشدید انتظارات تورمی شده و این سبب نگرانی سرمایه گذاران و افت شاخص ها در بازارهای مختلف شده است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت بعد از کاهش ۱٫۵ درصدی در روز جمعه و ۲٫۷۵ درصدی در کل هفته گذشته، امروز هم ۶۸ سنت معادل یک درصد افت داشت و به رقم ۶۷ دلار و ۹۱ سنت رسید.

قیمت نفت خام آمریکا نیز که در جلسه قبل نیم درصد و در هفته گذشته یک درصد افت کرده بود، امروز با ۷۲ سنت کاهش به ۶۴ دلار و ۷۳ سنت رسید.

ارزش سهام های آسیایی امروز بیشترین کاهش را در طی بیش از یک سال گذشته تجربه کرد. ارزش شاخص ها در بورس وال استریت طی هفته گذشته به دلیل ترس از شتاب گرفتن سیاست های انقباضی بانک های مرکزی جهان با افت شدیدی مواجه بود.

افزایش تولید نفت آمریکا نیز دیگر عاملی بوده که با تضعیف تلاش های اوپک و روسیه در زمینه کاهش تولید، موجب کاهش قیمت نفت شده است.

آمارهای دولت آمریکا در هفته گذشته نشان داد که میزان تولید نفت این کشور در ماه نوامبر برای اولین بار از سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون به بالای ۱۰ میلیون بشکه رسیده است.

ریک اسپونر تحلیلگر بازار نفت گفت: «در طی چند هفته آینده یکی از عوامل کلیدی در بازار نفت آمارهای تولید نفت آمریکا خواهد بود و اینکه آِا افزایش سکوهای حفاری نفت شیل افزایش می یابد یا نه.»