کاهش ۵۰ درصدی تولید برق ناشی از افت ذخایر آبی است
کاهش ۵۰ درصدی تولید برق ناشی از افت ذخایر آبی است

وزیر نیرو گفت: توان تولید نیروگاه‌های برق‌ آبی ما ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که این به علت افت ذخایر آب در مخازن سدهاست.  رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: توان تولید نیروگاه های برق‌آبی ما ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته […]

وزیر نیرو گفت: توان تولید نیروگاه‌های برق‌ آبی ما ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که این به علت افت ذخایر آب در مخازن سدهاست.

 رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: توان تولید نیروگاه های برق‌آبی ما ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که این به علت افت ذخایر آب در مخازن سدهاست و ما امکان تولید برق به میزانی که سال پیش تولید کردیم را از این طریق نداریم. به عنوان مثال سدهای بزرگ ما که برق تولید می کنند در سال گذشته در همین زمان ۴ میلیارد مترمکعب آب داشتند و امسال به ۲.۳ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده‌اند.

وی افزود: سال گذشته ۹ هزار و ۳۰۰ مگابایت برق از نیروگاه های آبی گرفتیم اما امسال حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مگابایت بیشتر نمی‌توانیم از این طریق برق تولید کنیم. این مقدار آبی که پشت سدها است طبیعتا باید برای تأمین آب شرب مردم نگهداری شود تا به بارش‌های آبی سال آینده برسیم.

اردکانیان با بیان اینکه گرمای پایدار مسئله دیگری است که ما با آن روبرو هستیم، گفت: اینکه در سال چند روز گرم شود طبیعی است اما امسال وضعیت متفاوت است که خاص ایران و منطقه ما نیست. این موضوع تقریبا نقاط مختلف دنیا را درگیر خود کرده است.

وزیر نیرو گفت: این گرمای پایدار باعث شده توان تولید هم تحت تأثیر قرار گیرد. افزایش یک درجه ای گرما ۱۵۰۰ مگابایت مصرف برق را بالا می‌برد.