کاهش ۶۰۰ میلیون دلاری ارزبری دارو
کاهش ۶۰۰ میلیون دلاری ارزبری دارو
وزیر بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه از ۳۸۰ هزار مرگی که در سال رخ می‌دهد، ۳۱۳ هزار مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون و دیابت، بیماری‌های قلب و عروق و... است، گفت: با راه‌اندازی خط تولید انسولین قلمی به محصولی دست یافتیم که علاوه بر کاهش ارزبری، یک محصول استراتژیک است و پله‌ای برای صعود به پله‌های بالای تکنولوژی است.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد  دکتر سعید نمکی در مراسم افتتاح خط تولید انسولین قلمی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: سال گذشته با همدلی توانستیم بیش از ۶۰۰ میلیون دلار ارزبری دارو را کاهش دادیم که در واقع بیش از ۲۰ درصد از مصرف ارز دارو در سال ۱۳۹۷ بود. این اتفاق به دنبال این افتاد که ما ۲۵ درصد واردات داروهای خارجی که مشابه داخلی داشتند، کاهش دادیم و توانستیم ۳۰ درصد تولید داروهای داخلی را افزایش داریم. امسال هم این حرکت را ادامه می‌دهیم تا  در سالی که سال جهش تولید به فرمایش مقام معظم رهبری است، خوشبختانه به جایگاه ویژه‌ای در تولید  دارو و مواد اولیه دارویی و به ویژه داروهای های تک دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: این بسیار سخت است که ما در شرایط تحریم های ظالمانه، با وجود حمله ناگهانی ویروس کرونا  و با وجود همه کاستی هایی که در زمینه اقتصاد، ارز و ریال در کشور داشتیم، صنعتگران و شرکت های دانش بنیان ما توانستند چنین افتخاراتی در عرصه نظام سلامت و ارائه خدمت بیافرینند.

نمکی اظهار کرد: ما در کمتر از ۲ ماه با کمک صنعتگران و تولیدکنندگان مملکت و همدلی و وفاقی که در ارکان نظام و دولت وجود داشت، از یک کشور وارد کننده به تولیدکننده تبدیل شدیم و این از افتخارات جمهوری اسلامی است که در اوج تحریم که بسیاری تلاش می کردند ما را به باتلاق گرفتاری های ناشی از اقتصاد ناشی از کرونا فرو برند، به‌عنوان صادرکننده در تمام اقلامی که برای مهار بیماری نیاز داشتیم، برسیم.

وزیر بهداشت گفت: امروز به محصولی دست یافتیم که علاوه بر کاهش ارزبری، یک محصول استراتژیک است و پله‌ای برای صعود به پله‌های بالای تکنولوژی است.

وی تاکید کرد: ما در وزارت بهداشت دو راه را دنبال می کنیم؛ نخست اینکه مصرف این داروها را به دلیل کاهش بار بیماری های غیر واگیر در کشور کم کنیم و دوم اینکه آنچه برای درمان و کنترل این بیماری ها نیاز داریم در داخل تولید کنیم.

سالانه ۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر

نمکی گفت: باید توجه کرد که  از ۳۸۰ هزار مرگی که در سال رخ می دهد، ۳۱۳ هزار مرگ بر اثر بیماری های غیرواگیر مانند فشارخون و دیابت، گرفتاری های قلب و عروق و… رخ می دهد. همچنین چاقی و شیوه زندگی غلط در ابتلا به بیماری های غیرواگیر موثر است.

چاقی، علت عمده مرگ‌های زیر ۵۰ سال در کرونایی‌های دارای بیماری‌های زمینه‌ای

وزیر بهداشت افزود: بر اساس بررسی هایمان حدود ۱۲.۶ درصد از فوتی‌های کرونایی در کشور بیماری زمینه‌ای نداشتند. در حالی که یکی از عمده ترین علت های مرگ های زیر ۵۰ سال در کرونایی‌های دارای بیماری‌های زمینه‌ای، چاقی بوده است.  باید توجه کرد که چاقی زمینه بیماری های دیگر مانند دیابت، سرطان و..‌. است.

نمکی گفت: دو سیاست وزارت بهداشت یکی کاهش بیماری ها به ویژه بیماری های غیرواگیر است. بر همین اساس در سال گذشته در بسیج ملی فشارخون، فشار خون حدود ۳۱ میلیون نفر از جمعیت کشور را اندازه گیری کنیم که دو میلیون و ۷۰۰ هزار  نفر بیمار فشار خونی را شناسایی کردیم که از بیماری خود اطلاع نداشتند. در کشور ما ۴۰ درصد از مبتلایان به پرفشاری خون از فشار خون‌شان خبر ندارند تا زمانی که روی تخت ای سی یو می روند. این اتفاق درباره دیابت هم وجود دارد، بسیاری از دیابتی ها از بیماری های خود خبر ندارند تا زمانی که گرفتار نارسایی کلیه یا عوارض چشمی آن می شوند.

وی تاکید کرد: بنابراین اولین سیاست مان این‌ است که با آموزش شیوه زندگی درست، تغذیه مناسب، ورزش منظم و… بتوانیم از این بیماری ها پیشگیری کنیم.

نمکی ادامه داد: در گام دوم با کمک‌شرکت های دانش بنیان به سمت تولید داروهایی رویم‌که در درمان بیماری های غیرواگیر کارساز باشند.

  • منبع خبر : ایسنا