کتابخانه را به‌عنوان پایگاه تشویق کودکان و تولید دانش می‌بینیم
کتابخانه را به‌عنوان پایگاه تشویق کودکان و تولید دانش می‌بینیم
وزیر ارشاد در حاشیه بازگشایی کتابخانه پارک شهر گفت: در رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتابخانه را به‌عنوان پایگاهی برای تشویق کودکان به مطالعه و تولید علم و دانش می‌بینیم.

آیین بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران ساعتی پیش با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و علیرضا مختارپور دبیرکل این نهاد در محل کتابخانه مذکور برگزار شد.

صالحی حین بازدید از بخش‌های مختلف این کتابخانه، در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در دوران ۴۰ ساله پس از انقلاب اسلامی رخ داده، توسعه کتابخانه‌های کشور بوده است. تا پیش از انقلاب بیش از ۳۷۰  کتابخانه در کشور داشتیم که این رقم، تا سال ۹۷ به ۳ هزار و ۴۴۵ باب کتابخانه رسید؛ یعنی ۹ برابر. و از سال ۹۱ به بعد هم حدود ۶۰۰ کتابخانه در کشور سربرآوردند که تعدادی از آن‌ها تازه‌تاسیس و تعدادی هم بازگشایی‌شده بودند. امسال هم از ابتدای سال تاکنون ۴۰ کتابخانه در کشور افتتاح شده که ۲۹ باب‌شان در هفته دولت بود و دیروز در اصفهان ۷ کتابخانه را افتتاح کردیم. یکی از اتفاقات خوب در همین‌زمینه این است که ما امروز در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران هستیم.

وی افزود: هم مردم تهران و مردم دیگر استان‌های کشور با این کتابخانه قدیمی خاطرات خوبی دارند و خوشحالیم که امروز در قالب یک نوسازی وسیع، دوباره آن را در خدمت مردم می‌بینیم. بازسازی این کتابخانه‌ هم به‌صورت زیرساختی و تعمیراتی بوده و هم کارکردی. از نظر تعمیراتی، تجهیزات و ایمنی کتابخانه مورد توجه بوده از نظر کارکردی هم رویکرد جدیدی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دستور کار قرار گرفته است. یکی از شاخه‌های این رویکرد جدید، توجه به بخش کودک و نوجوان در کتابخانه، به‌عنوان یکی از پایه‌های فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. این‌بخش در کتابخانه‌های جدید، به‌طور کاملا جدی و استاندارد دیده شده که در این کتابخانه هم کاملا محسوس است. امکاناتی چون ارائه اسباب‌بازی در کنار کتاب، اتاق انتظار برای مادران یا مراجعان، ایمنی کودک و مهارت‌هایی که کتابداران کودک و نوجوان فرا می‌گیرند، از جمله موارد در نظرگرفته‌شده برای بخش‌های کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی است. هدف هم از در نظر گرفتن این موارد، این بوده که بتوانیم بخش کودک و نوجوان را به‌عنوان بخش پایه کتابخوانی، جذاب کنیم. یعنی اگر بخواهیم کتابخوانی را در فضای اجتماعی خودمان گسترش و عمق دهیم، باید طعمش را از کودکی به بچه‌ها بچشانیم و این طعم را هم با شکل‌یابی استاندارد و جذاب‌کردن فضا برای کودکان و نوجوانان می‌توان انجام داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: اتفاق خوب دیگری که دوستان نهاد کتابخانه‌ها به سمتش رفتند، ارائه مخازن باز کتابخانه است. می‌دانیم که هرچه جلوتر می‌رویم، علاقه نسل جدید به گزینش‌گری بالاتر می‌رود. مخزن‌های بسته، فرصت این گزینش‌گری را کمتر می‌کند. مخزن کتابخانه مرکزی پارک شهر تا پیش از این، بسته و در زیرزمین بود اما پس از بازسازی، در طبقه بالا و قابل رویت است و مراجعان، می‌توانند ضمن دیدن منابعش، قدرت انتخاب داشته باشند. نکته دیگری که در کتابخانه‌های جدید کشور، جدی گرفته شده، فضای مجازی و پایگاه‌های اطلاعات است که در کنار منابع مکتوب، برای مطالعه و پژوهش در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته‌اند. پایگاه‌های اطلاعاتی که در فضاهای جدید شکل می‌گیرند و ارتباط‌شان با درون و بیرون کتابخانه‌ها، و همچنین نسخه‌های الکترونیک، این فرصت را ایجاد می‌کنند که کتاب الکترونیک در کنار کتاب مکتوب حرکت کرده و پابه‌پا جلو بیاید.

صالحی گفت: نکته دیگری که در رویکرد جدیدِ تاسیس کتابخانه‌های جدید در نظر گرفته می‌شود، این است که کتابخانه را به‌عنوان یک پایگاه پژوهش، علم و ارتقای دانش می‌بینیم؛ این‌که کتابخانه برای محققین و پژوهشگران فضای جذابی داشته باشد. یعنی همان‌چیزی که در کتابخانه مرکزی مشهد دیدم و در کتابخانه مرکزی پارک شهر هم مورد نظر بوده است: اتفاق‌های خصوصی مطالعه و پژوهش که یک‌فضای آرام و مناسب را برای مطالعه و پژوهش در اختیار محقق قرار می‌دهد. ما با گسترش این اماکن، به گسترش علم کمک می‌کنیم. نکته مهم دیگر این‌که بخش‌هایی از جامعه ما دچار محرومیت طبیعی و جغرافیایی هستند که این محرومیت، محرومیت اجتماعی را هم از پی می‌آورد و محرومیت اجتماعی، سخت‌تر است و بیشتر آزار می‌دهد. این بخش از مردم ما، از شهرهای بزرگ فاصله داشته و محل جغرافیایی زندگی‌شان برای دسترسی به امکانات فرهنگی مناسب نیست. یکی از امکاناتی که می‌توانیم برای آن‌ها فراهم کنیم، کتابخانه است. شاخه دیگر رویکرد جدید هم که دنبال می‌شود و به ثمر نشسته، برای نابینایان است. یعنی کتابخانه برای نابینایان قابل استفاده باشد؛ چه در قالب استفاده از کتاب بریل، چه کتاب گویا و چه این‌که بتوانند کتاب را به خانه برده و پس از استفاده به کتابخانه برگردانند.

صالحی در پاسخ به این سوال یکی از خبرنگاران که عضو چند کتابخانه در کشور است، گفت من به نحوی عضو همه کتابخانه‌ها هستم.

مختارپور نیز در ادامه گفت: ایشان عضویت سراسری دارند.

  • منبع خبر : مهر