کتاب بخوانید تا دعوا نکنید
کتاب بخوانید تا دعوا نکنید
روز ۱۷ فروردین مشغول گشت زدن در فضای مجازی بودم که گزارش موسسه مطالعاتی اقتصاد و صلح نظرم را جلب کرد. اوا رفتم دنبال اینکه بدانم این موسسه کجا و متعلق به چه کشوری است و تا حدی اطمینان پیدا کنم که بهاطلاعات و آمار منتشر شده توسط آنها میتوانم اطمینان پیدا کنم؟

و متوجه شدم که این موسسه یک موسسه استرالیایی است و در شمار موسسات مطالعات جهانی در زمینه های مختلف اجتماعی تحقیقات وسیعی دارد و طبعا بینش انگلیسی از حوزه سیاستهای حاکم بر این موسسه دورنخواهد بود و اهداف خود را نیز تعریف نموده که عین تعریفشان را به زبان انگلیسی در این مقاله درج میکنم و ضمنا  در خصوص رابطه کتابخوانی و مشاجره یک جدول مطالعاتی برای از سالهای ۲۰۰۸ به بعد ارائه نموده که حاصلخلاصه شده آن در خصوص ایران و مقایسه این کشور با بقیه کشورهای موجود در لیست را ذیلان تقدیم میکنم .

The Institute for Economics and Peace is the world’s leading think tank dedicated to developing metrics to analyse peace and to quantify its economic value. It does this by developing global and national indices, calculating the economic cost of violence, analysing country level risk and understanding positive peace.

موسسه مطالعاتی اقتصاد و صلح، تازه‌ترین گزارش خود را با عنوان “شاخص جهانی صلح” را منتشر کرد.  در این بررسی مهربان ترین کشورها

عبارتند از:

۱- ایسلند ۲- دانمارک ۳- اتریش ۴- نیوزیلند ۵- سوئیس ۶- فنلاند ۷- کانادا ۸-ژاپن ۹- استرالیا ۱۰- جمهوری چک هستند و قهر آمیز ترین کشورها عبارتند از:

۱۶۲- سوریه ۱۶۱- عراق ۱۶۰- افعانستان ۱۵۹- سودان شمالی ۱۵۸- آفریقای مرکزی ۱۵۷- سومالی ۱۵۶- سودان ۱۵۵- کنگو ۱۵۴- پاکستان ۱۵۳- کره شمالی ۱۵۲- روسیه۱۵۱- نیجریه

جالب اینکه ایران با بیش از ۶ میلیون نزاع  خیابانی در سال !! و بیش از ۱۵میلیون پرونده قضایی از زد و خورد و قتل و طلاق و  تجاوز و … تازه در سال گذشته رتبه ای بهتر از ۱۳۸ در جدول نیافته است.

در این گزارش، اروپا آرام ترین قاره جهان و آسیا مشاجره

خیز ترین قاره ی  برروی کره ی زمین است.

جالبتر اینکه ۳۰ کشور آرام جهان، در صدر کشورهای پر مطالعه هستند و بدون استثنا سرانه ی مطالعه کشورهای خشونت آمیز بسیار پایین است !! این بدان معناست که کسانی که کمتر کتاب میخوانند، افراد بی سوادترند! بیشتر دعوا میکنند و آرامش کمتر دارند! که کشور ما از آخر رتبه بیست و چهارم را دارد.مردم ما وقتی در تکاپوی رفتن به ترکیه و آنتالیا هستند در سواحل همین کشورها محال است اروپایی ها را بدون کتاب ببینند. اما ما مسافرت میکنیم تا پاساژگردی کنیم. فرق ندارد کجا! چه ترکیه چه سفر حج،متاسفانه کتاب از وسایل چمدان ما نیست. این درحالیست که فقط و فقط با روزی نیم ساعت مطالعه، جایگاه ما از صد و سی و چهارمین کشور نزاع دوست دنیا، به جمع کشورهای رتبه مثبت صلح طلب دنیا می پیوندد ! لذا کافیست که باور کنیم که اگر خودمان تغییر کنیم باعث توسعه کشورمان هم خواهیم شد.

والسلام