کرملین باید به دنبال جایگزین یوآن یا یورو پایه برای سوئیفت باشد
کرملین باید به دنبال جایگزین یوآن یا یورو پایه برای سوئیفت باشد

اتحادیه صنایع و شرکت‌های روسیه از درخواست وزیر خارجه آلمان برای استفاده از سیستم پرداخت بین‌المللی اروپا، به جای سوئیفت، حمایت کرد. به نقل از اسپوتنیک، یک گروه تجاری مهم روسیه از درخواست وزیر خارجه آلمان برای ایجاد استقلال مالی اتحادیه اروپا نسبت به آمریکا، با استفاده از سیستم پرداخت بین‌المللی خود، به جای سوئیفت، […]

اتحادیه صنایع و شرکت‌های روسیه از درخواست وزیر خارجه آلمان برای استفاده از سیستم پرداخت بین‌المللی اروپا، به جای سوئیفت، حمایت کرد.

به نقل از اسپوتنیک، یک گروه تجاری مهم روسیه از درخواست وزیر خارجه آلمان برای ایجاد استقلال مالی اتحادیه اروپا نسبت به آمریکا، با استفاده از سیستم پرداخت بین‌المللی خود، به جای سوئیفت، حمایت کرد.

الکساندر شوخین، رییس اتحادیه صنایع و شرکت‌های روسیه، که یک گروه لابی کننده مهم برای پیش‌برد منافع شرکت‌های خصوصی و دولتی روسی است، از پیوستن روسیه به یک شبکه ارتباطات مالی جایگزین سوئیفت، که توسط اروپا یا چین ایجاد شده باشد، حمایت کرد.

شوخین در گفتگو با تلویزیون تجاری روسیه، آربی‌کی، توضیح داد: برخی از شرکای گازپروم در پروژه نورد استریم ۲ می‌گویند که اگر تحریم‌های ثانویه آمریکا به آنها اجازه ندهد پرداخت‌های خود را در بانک‌های آمریکا انجام دهند (هرگونه پرداخت دلاری باید با ارتباط با یک بانک آمریکایی انجام شود)، آنها مجبور می‌شوند که از این پروژه خارج شوند.

او اضافه کرد: همان‌طور که در مورد ایران هم دیدیم، اروپا هنوز راهی برای دور زدن این تحریم‌های ثانویه پیدا نکرده است. اگر اروپا راهی پیدا کند، اگر آنها سیستم پرداختی مانند سوئیفت ایجاد کنند که بر اساس یورو باشد، ما به آن خواهیم پیوست. شاید چینی‌ها هم به ما کمک کنند تا چیزی مشابه بر اساس یوآن ایجاد کنیم.

او گفت: در مورد تحریم‌های ثانویه، حتی بانک‌های بزرگ چینی و بانک‌های کشورهای عضو آسئان، محتاط عمل خواهند کرد. آنها به دنبال تضمین موقعیت خود در بازارهای آمریکا هم خواهند بود. بنابراین نمی‌توان در این لحظه به سوی شرق بچرخیم و بگوییم دیگر نیازی به آمریکایی‌ها و سیستم مالی آنها نداریم و می‌توانیم آنها را با چینی‌ها، ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها جایگزین کنیم. این غیرممکن است.

هفته گذشته وزیر خارجه آلمان، هیکو ماس، تایید کرد که اتحادیه اروپا در تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، در حال کار بر روی یک سیستم جایگزین برای سوئیفت است.

در پاسخ به تحریم‌های غربی به دنبال بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ و تهدید به قطع دسترسی روسیه به سیستم سوئیفت، بانک مرکزی روسیه سیستم انتقال پیام‌های مالی خود را ایجاد کرد تا در موقع قطع دسترسی روسیه به سوئیفت فعال شود.

در ماه دسامبر این سیستم توسط غول نفتی روسیه، روس‌نفت، تست شد و همین حالا هم توسط برخی شرکت‌ها شامل غول تکنولوژی روسیه، روس‌تک، برای خدمات انتقال پول بین بانکی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.   یک منبع آگاه به رسانه‌های روسیه اطلاع داده است که تا سال ۲۰۱۹ سوئیفت روسی با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چِین، ارتقا داده خواهد شد.