کره‌شمالی: موشک‌های‌مان به سرتاسر خاک آمریکا دسترسی دارد
کره‌شمالی: موشک‌های‌مان به سرتاسر خاک آمریکا دسترسی دارد

کره‌شمالی پس از شلیک یک موشک بالستیک اعلام کرد که این موشک تازه‌آزمایش‌شده «به سرتاسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد». به گزارش گروه بین‌الملل صبح اقتصاد و به نقل از «رویترز»، خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی (یونهاپ) به نقل از رئیس ستاد ارتش این کشور اعلام کرد که کره‌شمالی یک موشک بالستیک شلیک کرده است. رئیس ستاد […]

کره‌شمالی پس از شلیک یک موشک بالستیک اعلام کرد که این موشک تازه‌آزمایش‌شده «به سرتاسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد».

به گزارش گروه بین‌الملل صبح اقتصاد و به نقل از «رویترز»، خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی (یونهاپ) به نقل از رئیس ستاد ارتش این کشور اعلام کرد که کره‌شمالی یک موشک بالستیک شلیک کرده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی تصریح کرد که این موشک از منطقه «پیونگ‌سانگ» در جنوب استان «پیونگان» به‌سمت شرق پرتاب شده است.

ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی افزود، موشک بالستیک اخیر کره‌شمالی ۴۵۰۰ کیلومتر ارتفاع داشته و ۹۶۰ کیلومتر را پیموده‌ است تا در نهایت در آب‌های غربی آن کشور فرود بیاید، در حالی که، نخست‌وزیر ژاپن ارتفاع این موشک را ۴۰۰۰ کیلومتر و برد آن را هزار کیلومتر اعلام کرده است.

طبق این گزارش، آزمایش قبلی کره‌شمالی، که کمتر از ۳ ماه پیش انجام شد، بردی در حدود ۳۷۰۰ کیلومتر و ارتفاعی نزدیک به ۷۷۰ کیلومتر داشت.

از سوی دیگر، مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند که این موشک بالستیک کره‌شمالی، که ۴۵۰۰ کیلومتر ارتفاع داشته، توانسته است حدود ۵۱ دقیقه در آسمان پرواز کند.

کارشناسان می‌گویند این موشک تازه‌شلیک‌شده کره‌شمالی احتمالاً قاره‌پیما بوده است که توان پیمودن مسیری طولانی‌تر از تمامی موشک‌های آزمایش‌شده پیشین را دارد و «به‌راحتی می‌تواند به ساحل شرقی ایالات متحده برسد».

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی ژاپن (کیودو) با اعلام این‌که کره‌شمالی برای آزمایش موشکی دیگر آماده می‌‌شود، اعلام کرد توکیو در حالت آماده‌باش قرار داد.

این خبرگزاری به نقل از منابعی افزود، «کره‌شمالی طی چند روز دیگر احتمالاً یک موشک شلیک کند».

این در حالی‌ست که رسانه‌های رسمی در کره‌شمالی، بامداد امروز گزارش دادند که موشک تازه‌شلیک‌شده «به سرتاسر خاک ایالات متحده دسترسی دارد و قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است».

طبق اعلام این منابع، این موشک تازه ۹۵۰ کیلومتر مسافت را در مدت ۵۳دقیقه طی کرده است و ارتفاعی نزدیک به ۴۴۷۵ کیلومتر داشت.

از سوی دیگر، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در پی آزمایش موشک تازه کره‌شمالی، یک پیام قوی به پیونگ‌یانگ داد و گفت: «این وضعیتی است که به آن رسیدگی خواهیم کرد».

ترامپ در صفحه کاربری خود در توییتر نیز نوشته است: «پس از آزمایش موشکی کره‌شمالی، ضرورتاً بودجه دولت و ارتش را باید تأمین کرد. دموکرات‌ها نباید بودجه ارتش را به‌خاطر عفو و مهاجران غیرقانونی، به‌گروگان بگیرند. من وعده داده بودم مهاجرت غیرقانونی متوقف می‌شود و به پیروزی بزرگی دست پیدا کردم. آن‌ها نمی‌توانند با تهدید کردن دولت به تعطیلی، به خواسته‌های خود برسند».

از سوی دیگر، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا با تأکید بر این‌که ارتفاع موشک تازه‌شلیک‌شده کره‌شمالی بالاتر از ارتفاع موشک‌های آزمایش‌شده اخیر این کشور بوده است، گفت: «کره‌شمالی صلح جهانی، صلح منطقه و البته ایالات متحده را به خطر انداخته است.»

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که ایالات متحده معتقد است که «گزینه‌های دیپلماتیک» برای حل بحران برنامه موشکی کره‌شمالی «همچنان روی میز است.»

از سوی دیگر، قرار است شورای امنیت، امروز در نشستی آزمایش موشکی تازه کره‌شمالی را بررسی کند.