کشتی ساویز بر اثر انفجار دچار آسیب جزئی شده است
کشتی ساویز بر اثر انفجار دچار آسیب جزئی شده است
سخنگوی وزارت خارجه گفت: کشتی تجاری ایران با نام ساویز روز سه شنبه ١٧ فروردین حدود ساعت ۶ صبح به وقت محلی در دریای سرخ و در نزدیکی سواحل کشور جیبوتی بر اثر انفجاری که منشاء و شیوه شکل گیری آن در دست بررسی است دچار آسیب جزئی شده است.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اخبار حمله به کشتی تجاری ایران در دریای سرخ اظهار داشت: بر اساس اعلام قبلی رسمی و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان نهاد مرجع، کشتی غیر نظامی ساویز برای برقراری امنیت دریانوردی در مسیر خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن مستقر شده بود. این کشتی عملا به عنوان ایستگاه لجستیکی (پشتیبانی فنی و تدارکات ) ایران در دریای سرخ عمل می‌کرد و لذا مشخصات و ماموریت این کشتی قبلا به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شده بود.

خطیب زاده‌ افزود:  در اثر حادثه رخ داده خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی به وجود نیامده است و بررسی‌های فنی در مورد چگونگی این حادثه و منشاء آن در حال انجام است و کشورمان کلیه اقدامات لازم از طریق مراجع بین المللی را در این خصوص انجام خواهد داد.

نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که رژیم صهیونیستی، آمریکا را از حمله به کشتی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد در حالی خبر حمله به این کشتی در دریای سرخ منتشر شده که در همین روز رسانه‌ها از پیشرفت در مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام خبر داده‌اند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، قرار بود رژیم صهیونیستی پیشتر این کشتی را هدف قرار بدهد اما نزدیک بودن یک ناو هواپیمابر آمریکایی به ساویز موجب شد تا تل آویو عملیات خود را تا زمان دور شدن ناو «دوایت آیزنهاور» به تعویق بیندازد.

به گزارش مهر، شب گذشته رسانه صهیونیستی تایمز اسراییل اعلام کرد که یک کِشتی به نام «ساویز» (Saviz) در دریای سرخ هدف موشک قرار گرفته است.

این رسانه صهیونیستی در ادامه مدعی شد که این حادثه در نزدیکی یمن روی داده است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در واکنش به حادثه کشتی«ساویز» در دریای سرخ مدعی شد که اطلاعی در این باره ندارد.

وی با رد هرگونه نقش نظامیان آمریکایی در حادثه کشتی «ساویز» در دریای سرخ تاکید کرد که هیچ یک از نیروهای آمریکایی در حمله به این کشتی نقشی نداشته‌اند.

  • منبع خبر : ایسنا