کشف ۱۰ کامیون کتاب قاچاق دیگر
کشف ۱۰ کامیون کتاب قاچاق دیگر

درحالیکه اقدامات اخیر کارگروه صیانت از حقوق ناشران، با استقبال ناشران حرفه‌ای روبه‌رو شده، طی ۲ عملیات ضربتی دیگر، ۱ کتابفروشی و ۲ انبار کتاب قاچاق در حوالی خیابانهای دماوند و خاوران کشف شد. در یک مورد از این اقدامات، شامگاه سه‌شنبه اول آبان ۱۳۹۷، کار گروه یادشده با مساعدت و همکاری پلیس امنیت و […]

درحالیکه اقدامات اخیر کارگروه صیانت از حقوق ناشران، با استقبال ناشران حرفه‌ای روبه‌رو شده، طی ۲ عملیات ضربتی دیگر، ۱ کتابفروشی و ۲ انبار کتاب قاچاق در حوالی خیابانهای دماوند و خاوران کشف شد.

در یک مورد از این اقدامات، شامگاه سه‌شنبه اول آبان ۱۳۹۷، کار گروه یادشده با مساعدت و همکاری پلیس امنیت و دستور قضایی، یک باب مغازه کتابفروشی و یک انبار کتاب قاچاق را در محدوده خیابان دماوند کشف و توقیف کرد.

کتاب‌های ضبط شده از این مغازه و انبار که در حجمی حدود  پنج وانت‌نیسان بود، با دستور قضایی، توقیف و انبار و مغازه مذکور، تخلیه و پلمپ شد و صاحب مغازه و انبار تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

همچنین در یک مورد دیگر، کار گروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، روز چهارشنبه دوم آبان ۱۳۹۷ با مساعدت و همکاری پلیس امنیت و دستور قضایی، یک انبار کتاب قاچاق را در محدوده خیابان خاوران کشف و پلمپ کرد.

کتاب‌های ضبط شده از این انبار هم که در حجم ۵ کامیون (خاور) بود، با دستور قضایی توقیف و انبار مذکور تخلیه و پلمپ شد و صاحب آن تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

کارگروه یادشده اعلام کرده که با اقامه شکایت ناشران متضرر از متهم، وکیل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به وکالت از شاکیان، مبادرت به اقامه دعوی در مراجع ذی‌صلاح خواهد کرد.

در همین رابطه، این کارگروه در هشداری به ناشران، کتابفروشان، موزعان و خریداران کتاب، مواردی را متذکر شده است. این موارد شامل نکات زیر است:

«چندین سال است عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب مبادرت به چاپ و نشر غیرقانونی کتاب‌های ناشران و پدیدآورندگان می‌کنند و آنها را در اختیار کتابفروشان و خریدارانی که مطلع نیستند قرار می‌دهند. از آنجا که برخورد با قاچاقچیان عرصه نشر کتاب و حفظ و صیانت از حقوق ناشران و مولفان و مترجمان علاوه بر نهادها و سازمان‌های مربوط، به عهده تمام همکاران صنعت نشر و نیز خریداران است، شایسته است عموم همکاران به‌ویژه اعضای اتحادیه (اعم از ناشر، کتابفروش و توزیع کننده) به نکات و هشدارهای زیر توجه کنند تا بتوان ضمن پیشگیری از تخلفات و سوءاستفاده‌های احتمالی، با توان و اثربخشی بیشتر دست افراد سودجو و خلافکار را از دامن اهل فرهنگ و صاحبان قلم و شاغلان این صنف شریف کوتاه کرد:

۱. مدیران مسئول مؤسسات انتشاراتی هنگام فروش کتاب به مراکز پخش و کتابفروشان، موظفند فاکتور فروش رسمی ممهور خود (با آرم و قید نشانی دقیق) و با امضای مدیرمسئول یا مدیر فروش آن مؤسسه انتشاراتی صادر کنند.

۲. مدیران مراکز پخش تنها کتاب‌هایی را خریداری کنند که دارای فاکتور رسمی مؤسسات نشر باشد. همچنین هنگام فروش کتاب، باید نسبت به صدور فاکتور رسمی (ممهور و امضا شده) برای خریداران اقدام کنند.

۳.کتابفروشان کتاب‌های مورد نیاز خود را فقط از مراکز پخش و ویزیتورهای معتبر و خوشنام خریداری کنند و هنگام دریافت سفارش خود، فاکتور رسمی و ممهور دریافت کنند.

۴.خریدارنِ کتاب، کتاب‌های مورد نظر خود را تنها از کتابفروشان معتبر و دارای مجوز کسب از اتحادیه مربوط تهیه کنند».

بر اساس این گزارش، کشف، توقیف و پلمپ چندین انبار و کتابفروشی در پایتخت که مبادرت به تکثیر و عرضه غیرقانونی کتاب‌های ناشران دیگر و همچنین کتاب‌های قاچاق می‌کردند، با استقبال ناشران و کتابفروشانی که به صورت حرفه‌ای در حال فعالیت هستند، روبه‌رو شده است:

در دو هفته‌ی اخیر کارگروه صیانت از حقوق ناشران، کوشش‌های بسیار زیادی کرده‌اند؛ مهم‌ترینش اقناع ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، قضایی و انتظامی به این است که در صورت ادامه‌ی فعالیت کپی‌کاران و قاچاق فروشان کتاب، نه تنها صنف نشر ضربه می‌خورد و به ورطه‌ی نیستی کشیده می‌شود، بلکه به فرهنگ مکتوب کشور، به پدید آورندگان کتاب و به همه‌ی اهل کتاب و کتابخوانان نیز خسارت‌های جبران‌ناپذیر وارد می‌شود. همین دستاورد به ظاهر بدیهی، با تلاش‌های شبانه‌روزی و جلسات متعدد به دست آمد و نتیجه‌اش همکاری و همیاری همه‌ی این ارگان‌های ذی‌ربط در کشف و ضبط محموله‌های عظیم کتاب قاچاق با حکم قضایی شده است.

«ابوالقاسم شهلایی» مدیر انتشارات نقش و نگار در این رابطه عنوان کرد: «از همه‌ی دست‌اندرکاران این تلاش عظیم و شبانه‌روزی که گاه برخی همکاران‌مان را تا پاسی از شب به زحمت واداشته و به خدمت‌گزاری توفیق داده است، سپاسگزاریم و آرزوی ریشه‌کن شدن این ظلم عظیم را از فرهنگ کشورمان داریم. خداوند خیرشان دهد و موفق‌شان دارد. آیندگان قدر خدمت ایشان را خواهند دانست».

سیدرفیع احمدجواهری» مدیر انتشارات ابوعطا هم اعلام کرد: «کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، نفرات بسیاری دارد و شاید بالغ بر چند صد نفر مشغول به کار هستند و هم پیمان شده‌اند تا ریشه کن کردن این افراد، دست از کار نکشند و از همه ناشران و کتابفروشان و موزعین، برای همکاری در این کار مهم صنفی دعوت می‌شود تا با این گروه همکاری کنند».

«محمدرضا ناجیان» مدیر انتشارات رسا نیز عنوان کرد: «بهترین و صمیمانه ترین سپاس تقدیم این عزیزان. این دوستان تلاشگر عرصه صیانت، به واقع انسان‌های شریفی هستند که وجدانشان از آسیب دیگران به درد آمده است. درود فراوان بر این رادمردان».

«مجید بدرکوهی» مدیر انتشارات ماهریس و مرکز پخش کتاب فرهنگ هم، تکثیر غیرقانونی کتاب‌های ناشران را «دزدی در حد کمال» توصیف و مراتب قدردانی خود را از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و کارگروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان که «صمیمانه و از وقت شخصی خود در جهت منافع صنفی و کوتاه کردن دست قاچاقچیان کتاب، تلاش بی وقفه‌ای می‌کنند» اعلام کرد.

«مسعود اسدی» مدیر انتشارات یادواره هم ضمن حمایت از اقدامات اخیر در مقابله با شبکه‌های تکثیر و عرضه غیرقانونی کتاب، به همکاران ناشر خود پیشنهاد کرد که فعلاً کتاب چاپ نکنند و اگر میخواهند مردم را از گمراهی نجات دهند، در وهله اول سارقان کتاب را آدم کنند که حرمت خانه و صاحبخانه را شکستند و در کار معنوی فساد ایجاد کردند».

«اردشیر بهجت» مدیر داخلی انتشارات بهجت نیز در این رابطه خطاب به همکاران ناشر خود که عضو گروه صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان هستند، اعلام کرد: دست مریزاد! ما اعضا صنف مطلع هستیم که حتی در بعضی مواقع جان و مال خود را در این راه گذاشته‌اید و خیلی از خطرات را قبول کردید. کار این روزهای شما برای همیشه در حافظه صنف خواهد ماند و بعدها از شما و حرکت صنفیتان به نیکی یاد خواهد شد. پیروز باشید!».

«سیدعباس حسینی‌نیک» مدیر انتشارات مجد و بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهرانهم، ضمن قدردانی از اعضای کارگروه صیانت در اتحادیه که «به دور از هرگونه حاشیه‌ای در صنف تلاش می‌کنند تا توانایی ناشران را در انجام امور صنفی اثبات کنند»، به‌طور ویژه از سه ناشر فعال دانشگاهی و عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، آقایان میرجلالی، غمگسار و قربانی که سال‌ها وقت خود را صرف مبارزه با تکثیر غیرقانونی کتاب کرده‌اند و امروز صنف مدیون تلاش آنهاست»، سپاسگزاری کرده است.

وی در عین حال عنوان کرد: «البته ممکن است این تلاش‌ها مبارزه با معلول باشد ولی هرگز نمی‌توان نشست و قدم در این راه نگذاشت. اگر عزمی و همتی هست، باید این راه را ادامه داد و به علت‌ها هم رسید. اگر همه بر این مهم مصمم هستیم، بیائیم هرکسی قدمی بردارد؛ نویسنده و مترجم حقوق دیگران را محترم شمرد و آنچه ارائه می‌کند از آن خودش باشد، ناشر به حقوق پدیدآورنده و مخاطبان احترام بگذارد، توزیع کننده و کتابفروشی از اصالت کتاب اطمینان داشته باشد، خواننده کتاب اصل خریداری کند و بعد جملگی شاهد تحولات بزرگ در این حوزه باشیم. برای رسیدن به وضعیت مطلوب، تجربیات زیادی در کشورهای پیشرفته وجود دارد که باید از آنها اطلاع پیدا کنیم و تدابیر لازم را بکار بندیم».