کفاشیان: نگران نامه فیفا نباشید/ قیاس فدراسیون با کمیته المپیک اشتباه است
کفاشیان: نگران نامه فیفا نباشید/ قیاس فدراسیون با کمیته المپیک اشتباه است
نایب رییس اول فدراسیون فوتبال می‌گوید ایرادهای فیفا به پیش‌نویس اساسنامه اصلاحی فدراسیون نگران کننده نیست. او می‌گوید رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی را با برخی از مسئولان در AFC و فیفا آغاز کرده‌ تا رضایت فدراسیون جهانی فوتبال برای تصویب اساسنامه را جلب کند.

به گزارش واحد ورزشی خبرگزاری صبح اقتصاد ، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در واکنش به پیش نویس اصلاحی اساسنامه فدراسیون فوتبال برای دومین بار به برخی از مفاد این اساسنامه ایراد گرفته است. رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال اخیرا اعلام کرده که عمده قسمت های اساسنامه مشکلی ندارد بلکه در حال حاضر درباره ماهیت قانونی این مجموعه بین فدراسیون و فیفا اختلاف نظر وجود دارد. به گفته براتی، بر اساس مصوبه هیات رییسه، ماده یک اساسنامه ماهیت فدراسیون را نهاد عمومی غیردولتی ذکر کرده که فیفا هنوز در این باره قانع نشده و این موضوع هم‌چنان محل اختلاف است.”کفاشیان: نگران نامه فیفا نباشید/ قیاس فدراسیون با کمیته المپیک اشتباه است”

* استقلال فدراسیون در اساسنامه اصلاحی حفظ شده است

در همین رابطه، علی کفاشیان نایب رییس اول فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو ایسنا، درباره ایرادهای فیفا به ماهیت فدراسیون فوتبال در پیش نویس اصلاحی اساسنامه گفت: اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال باید سه، چهار ماه قبل به اتمام می‌رسید که اینطور نشد. معتقدم الان نیز اساسنامه به گونه‌ای نوشته شده که استقلال فدراسیون فوتبال حفظ شده است.

نایب رییس اول این فدراسیون معتقد است که الان زمانی برای تغییر قوانین وجود نیست و باید همین اساسنامه را با تلاش و رایزنی به تصویب رساند. وی گفت: «باید با این اساسنامه پیش برویم و در واقع آن را به تصویب فیفا برسانیم. ما انتخابات را در پیش رو داریم و باید طبق جدول زمان‌بندی عمل کنیم. در غیر این صورت فوتبال ما ضرر می‌کند.»

* ماهیت فدراسیون فوتبال مطابق با قانون کشور است

وی با بیان اینکه فدراسیون فوتبال مطابق قوانین جاری کشور است و فیفا هم به این موضوع احترام می‌گذارد، اظهار کرد: من نگاهی به اساسنامه داشتم. بحث عمومی غیردولتی در این اساسنامه مطابق با قوانین کشور است. ما ضمن احترام به قوانین فیفا، باید قوانین خودمان را هم مدنظر داشته باشیم. در اساسنامه مذکور استقلال فدراسیون حفظ شده و اعضای مجمع برای فوتبال تصمیم می‌گیرند.

* نباید نگران نامه فیفا باشیم

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر تعلیق فدراسیون فوتبال به علت ایرادهای فیفا به ماهیت این مجموعه منتشر شده که کفاشیان می‌گوید جای نگرانی نیست. وی می‌گوید: «به نظرم نباید نگران باشیم. این قبیل مسائل طبیعی است. فدراسیون فوتبال متعلق به مردم است و مجمع فدراسیون هم درباره آن تصمیم گیری می‌کند. ما باید فیفا را با رایزنی راضی کنیم تا ابهاماتش از بین برود.»

* نیازی به قانون دیگر نداریم

نایب رییس فدراسیون فوتبال در واکنش به اینکه تصویب ماهیت دیگری جز «عمومی غیردولتی» برای فدراسیون، نیازمند درخواست دولت و تصویب مجلس و شورای نگهبان است که بسیار زمان‌بر است، گفت: “نیازی به قانون دیگری نداریم. من ۱۲ سال در فدراسیون فوتبال بودم و همیشه هم وزیر ورزش در مجمع حضور داشته است. حضور وزیر و حمایت دولت هیچ گاه موجب دخالت در روند فدراسیون فوتبال نبوده، بلکه همیشه نقطه قوت فوتبال بوده است”.

* اساسنامه خوبی نگاشته شده است

کفاشیان ادامه داد: طبق قانون، مجلس شورای اسلامی برای سوال از وزیر ورزش و مدیران فدراسیون فوتبال ذی نفع است و این موضوع هم به معنای دخالت نیست. به نظرم اساسنامه خوب نگارش شده و باید با رایزنی موافقت فیفا را جلب کنیم. تاکید می‌کنم که ما نیازی به قانون دیگری نداریم و باید با همین اساسنامه جلو برویم.

* قیاس فدراسیون و کمیته ملی المپیک اشتباه بود

در نامه‌ای که در ضمیمه اساسنامه اصلاحی برای فیفا ارسال شده، این مجموعه با توجه به قوانین داخلی، «نهادعمومی غیردولتی» معرفی و از کمیته ملی المپیک ایران به عنوان نهادی نام برده شده که دارای ساختار و ماهیت مشابه بوده و از سوی نهاد بین‌المللی هم تایید گرفته است. فیفا در پاسخ به ایران، با استناد به اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران که در نهاد متناظر بین‌المللی خود به عنوان «نهاد مستقل غیردولتی غیرانتفاعی» ثبت شده، خواستار به ثبت رساندن از فدراسیون فوتبال با چنین ساختار حقوقی‌ای شده است.

کفاشیان در واکنش به خواسته فیفا و نامه ضمیمه شده از سوی این فدراسیون که با اطلاعات غلطی همراه بوده، گفت: نباید فدراسیون فوتبال را با کمیته ملی المپیک قیاس کنیم. این کار اشتباه بوده و حالا که این کار را کردیم باید توضیحات لازم را به فیفا ارائه کنیم. کمیته ملی المپیک وظایف متفاوتی نسبت به یک فدراسیون دارد و سازمانی هستند که روی رشته‌های ورزشی چتر حمایتی می‌اندازند. در واقع کمیته ملی المپیک بودجه دولتی را میان فدراسیون‌ها تقسیم می‌کند.

* با ارتباطاتم در فیفا و AFC سوء تفاهم‌ها را حل می‌کنم

نایب رییس فدراسیون فوتبال که بر تصویب اساسنامه و ماهیت فعلی این فدراسیون از سوی فیفا تاکید دارد، گفت: الان باید تمام تلاش خودمان را بر روی تصویب این اساسنامه بگذاریم. من در چند وقت اخیر سعی کردم از طریق ارتباطاتم در فیفا و AFC سوء تفاهم‌ درباره ماهیت فدراسیون را برطرف کنم و بگویم که استقلال فدراسیون حفظ شده است.

کفاشیان به روند تصویب اساسنامه در مجمع و برگزاری انتخابات بعد از جلب رضایت فیفا اشاره کرد و افزود: بعد از تصویب در فیفا، باید به سرعت مجمع فدراسیون را برگزار کنیم و اعضای مجمع نظرات خود را بگویند و اساسنامه را تصویب کنیم. از طرفی باید در کوتاه‌ترین زمان آیین‌نامه‌ها را بررسی و بازنگری کنیم و برای برگزاری انتخابات آماده شویم.

*دوستان نگران بازگشت من نباشند

وی درباره انتقادات از بازگشتش به فدراسیون فوتبال اظهار کرد: من آمده‌ام کمک کنم. دوستان نگران نباشند. نمی‌دانم چرا فکر می‌کنند من آمده‌ام بمانم؟ به طور قانونی من صلاحیت حضور در دور بعدی انتخابات را ندارم و برای کسی هم جز فدراسیون فوتبال کار نمی‌کنم. هدفم کمک کردن است. بعد از سال‌ها ریاست و نایب رییسی فوتبال برای من چیزی ندارد. تلاش می‌کنم در مقطع کنونی با توجه به سابقه و ارتباطاتم موثر باشم. نمی‌خواهم کسی از بازگشت من ناراحت باشد چون قرار نیست بمانم و برای کسی کار کنم. فعالیت برای رای آوردن در انتخابات از من گذشته است و دنبال عبور فدراسیون از این مقطع هستم.

  • منبع خبر : ایسنا