کنعانی: اجرای توافقات با عربستان به خوبی پیش می‌رود/ حرکت رژیم صهیونیستی در مسیر زوال است
کنعانی: اجرای توافقات با عربستان به خوبی پیش می‌رود/ حرکت رژیم صهیونیستی در مسیر زوال است
سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوهایش با ایران به مسیر فنی متعهد باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوهایش با ایران به مسیر فنی متعهد باشد.

به گزارش صبح اقتصاد، ناصر کنعانی در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به برگزاری مراسم روز قدس در نقاط مختلف جهان و ایران گفت: ابتکار امام خمینی « ره » در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز قدس» ابتکاری حکیمانه و مبتنی بر بصیرت بود.

وی  گفت: این نامگذاری باعث شد که موضوع فلسطین به یک موضوع جهانی در افکار عمومی جهان بدل شود.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران ، فرا رسیدن عید فطر را نیز  تبریک گفت.

کنعانی همچنین، فرارسیدن روز ارتش را نیز  گرامی داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسیر گفت‌وگو  و مذاکرات فنی بین ایران و آژانس ادامه دارد و امیدواریم که آژانس به مسیر فنی متعهد باشد و ما شاهد باشیم که آژانس حداکثر تلاشش را انجام دهد که از تاثیرات سیاسی و فشارهای سیاسی به دور بماند.

کنعانی در پاسخ به پرسشی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با افغانستان دوگانه و دارای تناقض نیست ، بلکه این سیاست کاملاً روشن است.

وی  گفت: همانطور که بارها در مواضع  رسمی اعلام کرده‌ایم ، ما در مورد موضوع افغانستان، دارای سیاست اصولی و روشنی هستیم و سیاست ما در ارتباط با این کشور از مولفه‌های روشنی برخوردار است .

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه گفته شده رضا پهلوی قصد دارد برای انتقال پیام مردم ایران به اسرائیل سفر کند و این که نظر وی  در ارتباط با این سفر و مطالب مطرح شده در ارتباط با اهداف آن چیست؟ خطاب به خبرنگار  پرسش‌کننده گفت: نه  شخصی که شما از آن نام بردید و  نه سفرش و نه جایی که سفر می‌کند، هیچ کدام  ارزشی ندارند که من بخواهم در ارتباط با آنها اعلام موضع کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: رئیس‌جمهور ایران از پادشاه عربستان برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده است.

وی در ارتباط با زمان سفر وزیران امور خارجه دو کشور ایران و عربستان به تهران و ریاض نیز گفت: همانطور که می‌دانید وزیران امور خارجه دو کشور ایران و عربستان به صورت متقابل از یکدیگر برای سفر به تهران و ریاض دعوت به عمل آورده‌اند.

کنعانی در این زمینه افزود: چندی پیش نیز شاهد دعوت پادشاه عربستان از آقای رئیس‌جمهور برای سفر به این کشور بودیم که آقای رئیس جمهور  به صورت مکتوب پاسخ این دعوت را  دادند و آقای  رئیسی نیز از پادشاه عربستان برای سفر به تهران دعوت به عمل آوردند .

سخنگوی وزارت امور خاجه جمهوری اسلامی ایران، همچنین با بیان اینکه ما در مسیر اجرایی کردن دو موافقتنامه جامع بین دو کشور که در سالهای قبل بین تهران و ریاض  به امضا رسیده است، هستیم، گفت: این توافقنامه‌ها شامل همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، ورزشی و امنیتی است و ان‌شاءالله با تکمیل گام‌های اجرایی، برای اجرایی کردن این موافقتنامه ها ، شاهد تبادل هیات‌های مشترک بین دو کشور خواهیم بود.

کنعانی گفت: گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور با توجه به ظرفیت‌های  موجود بین ایران و عربستان در اولویت توجه ما قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به از سرگیری روابط ایران و عربستان آیا ایران برنامه‌ای برای از سرگیری روابط خود با برخی از کشورهای شمال آفریقا که روابط‌شان را با ایران قطع کرده‌اند دارد؟ گفت: ما اقدام کننده در قطع رابطه نبوده‌ایم و قطع رابطه را غیر سازنده می‌دانیم.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم نسبت به برقراری روابط سازنده توام با احترام متقابل با تمام کشورهای عربی، اسلامی و منطقه‌ای اهتمام دارد و در این مسیر هر کشوری گام مثبتی بردارد ما از گام مثبت آن کشور استقبال کرده و با حسن نیت دو چندان به آن پاسخ متقابل می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر تضمین لایحه جامع مقابله با تحریم‌های غیرقانونی تصریح کرد: در حال حاضر در جریان جزئیات این لایحه نیستم و ان‌شاءالله پس از کسب اطلاع در ارتباط با آن اظهار نظر می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با وضعیت رژیم صهیونیستی تصریح کرد: حرکت رژیم صهیونیستی در مسیر زوال است و ملت فلسطین قدرتمندتر و متحدتر از قبل در صحنه هستند. جبهه مقاومت در منطقه نیز متحد و منسجم است و به ابزارهای قدرت بیش از گذشته مسلط است و ابزار قدرت را در اختیار دارد.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد تسریع روند بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب و اینکه گفته می‌شود قطر یکی از مخالفان این موضوع است و آیا ایران قصد دارد که با توجه به نوع روابطش با دمشق و دوحه در ارتباط با دو کشور برای حل این اختلاف میانجیگری کند، اظهار کرد: ما از روند مثبت و امیدوار کننده بازگشت کشورهای منطقه و اسلامی به دمشق خوشحال هستیم. ما از موضوع از سرگیری روابط این کشورها با سوریه استقبال می‌کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه ما از همان ابتدا اعلام کردیم که اقداماتی مثل قطع ارتباط با سوریه و یا تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب اقدامی نادرست و توام با محاسبات اشتباه است، گفت: روند کنونی را روندی مثبت و درست می‌دانیم.

وی با بیان اینکه اتحادیه عرب اتحادیه منطقه‌ای است که ایران عضو آن نیست و این اتحادیه دارای ساز و کار داخلی خود است تصریح کرد: امیدواریم در تکمیل روند به وجود آمده در منطقه از جمله در روابط سوریه با کشورهای عرب منطقه شاهد شکل‌گیری روابط رسمی و سازنده بین سوریه و کشورهای منطقه باشیم و این روند هر چه زودتر شکل بگیرد.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه ایران از این روند استقبال می‌کند، گفت: ایران از جمله کشورهایی است که همواره تلاش کرده در ارتباط با حل مسائل منطقه نقش سازنده و موثری را ایفا کند ولی در مورد آنچه که شما اشاره کردید (مخالفت قطر با عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب) من خبر تایید کننده‌ای ندارم که بخواهم در مورد آن اظهار نظر کنم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با نگاه ایران به آخرین تحولات سودان نیز گفت: تحولات در سودان به عنوان یکی از کشورهای مهم عربی و اسلامی برای ما مهم است و به آن توجه داریم. ما با نگرانی تحولات همراه با بروز خشونت و درگیری در این کشور را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: توصیه ما به طرف‌های درگیر این است که منافع ملی و همچنین خواست و اراده مردم سودان را مد نظر قرار دهند، خویشتن‌داری کنند و با توسل به گفت‌وگو به این بحران خاتمه ببخشند و زمینه را برای شکل گیری گفت‌وگوهای سیاسی و تحقق خاص مردم سودان فراهم کنند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برخی از  اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه در مسیر بازگشایی کنسولگری عربستان در مشهد برخی از مشکلات فنی ایجاد شده از جمله اعتراض  هیئت سعودی سفر کننده به ایران در مورد نام خیابانی که کنسولگری این کشور در آن قرار دارد، گفت: روند اجرای توافقات میان وزیران امور خارجه دو کشور به خوبی پیش می‌رود . دو کشور ایران و عربستان در مسیر اجرای توافقات صورت گرفته ، براساس واقعیت‌های موجود با یکدیگر همکاری می‌کنند و به برخی از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این زمینه توجهی ندارند.

کنعانی افزود : در مسیر اجرای توافقات دو کشور، خوشبختانه تاکنون گام‌های مثبتی برداشته‌ایم و درواقع اجرای این توافقات با سرعت قابل قبولی به پیش می‌رود.

وی با اشاره به سفر هیات‌های فنی ایران و عربستان به ریاض و تهران برای ایجاد مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور تاکید کرد: این هیات های فنی به ایران و عربستان  سفر کردند و کارهایشان را به خوبی انجام می‌دهند، استقبال خیلی خوبی ، مقامات دو کشور از هیات های فنی و مقدماتی انجام دادند. گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفته است و  تسهیلات بسیار خوبی در اختیار دو طرف قرار داده شده است.

کنعانی گفت: روابط سیاسی میان دو کشور هم عملاً به طور مستقیم برقرار شده است، ما در مسیر فعال‌سازی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کنسولی دو کشور قرار داریم و مانع و موضوع  بازدارنده‌ای در این زمینه نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: با توجه به این که موسم حج را هم در پیش داریم تاکید  ما و  طرف عربستان این است که ان‌شاءالله در بازه زمانی بسیار مناسبی بتوانیم ، سفارتخانه‌ها و کنسولگری های دو کشور را فعال سازی کنیم که ان‌شاءالله در ایام  حج، حجاج ایرانی بتوانند با آسان ترین روش با استفاده از خدماتی که سفارتخانه ها و سرکنسولگری ها در اختیارشان  قرار می‌دهند شاهد برگزاری مراسم حج خوب و آرامی باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حکم صادر شده در مورد موضوع هواپیمای اوکراینی گفت: در ابتدا لازم می‌دانم بار دیگر این حادثه تلخ را به بازماندگان این حادثه تسلیت بگویم.

وی افزود: بر اساس گفت‌وگویی که با برخی از کارشناسان حقوقی انجام دادم آنها معتقدند که احکام صادر شده منطبق با کنوانسیون شیکاگو بوده و با توجه به اینکه محل وقوع سانحه ایران بوده است، ایران بر اساس قوانین ملی خود نیز در ارتباط با این موضوع عمل کرده است.

کنعانی افزود: این کارشناسان حقوقی تاکید بر این داشتند که احکام صادر شده در دادگاه احکام حداکثری است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با پیگیری این سانحه جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد که مسئولانه و متعهدانه به وظیفه خود عمل کند نیز در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت: احکام صادر شده در دادگاه احکامی بدوی هستند و دو طرف یعنی شاکیان و متهمان می‌توانند ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ حکم در ارتباط با این احکام درخواست تجدید نظر ارائه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و آذربایجان نیز گفت: روابط ایران و آذربایجان دشمنانی دارد که یکی از دشمنان شناخته شده این روابط رژیم صهیونیستی است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی حیات خود را در ایجاد ناامنی و بی ثباتی تعریف کرده است، افزود: در همین چارچوب همواره تلاش می‌کنم که بین کشورهای منطقه اختلاف، تفرقه و بی ثباتی ایجاد کند.

کنعانی در مورد روابط با آذربایجان ادامه داد: ما در این زمینه تاکید بر رعایت حسن همسایگی و داشتن روابط و مناسبات دوستانه بر اساس احترام متقابل و تمرکز بر منافع مشترک داریم.

وی با بیان اینکه عده‌ای از ایجاد اختلال بین دو کشور ایران و آذربایجان سود می‌برند، گفت: در همین چارچوب ایران تلاش کرده که با ابتکارات دیپلماتیک بر تنش‌هایی که اخیرا در روابط دو کشور ایجاد شده غلبه کند و از رویکردهای دیپلماتیک و سیاسی در این زمینه استفاده کند و خوشبختانه شاهد موفقیت نسبی در این روند هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در طول یک هفته گذشته سه دور وزیران امور خارجه دو کشور با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند و این تحول مثبتی بود، گفت: در این گفت‌وگوهای تلفنی دو کشور به رویکردهای مشترکی برای غلبه بر وضع موجود و تنش زدایی بین دو کشور رسیدند و در این مسیر گام‌هایی تعریف شده است که در جهت اجرای آن تهران و باکو در حال حرکت کردن هستند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدواریم با اراده سیاسی مشترک بین مقامات دو کشور بتوانیم بر این سوء تفاهم غلبه کنیم و روند روابط دو کشور را به روند طبیعی و سودمند خود سوق دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه به نظر می‌رسد سیاست تهران در ارتباط با افغانستان دو گانه و بعضا دارای تناقضاتی است، تصریح کرد: در ارتباط با مسائل افغانستان نباید اشغالگری ۲۰ ساله آمریکا در این کشور را نادیده بگیریم و باید به تاثیرات مخرب این اشغالگری و همچنین خروج غیر مسئولانه و هماهنگ نشده آمریکا از افغانستان نیز توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این تحولات در شکل‌گیری روند موجود در افغانستان موثر بوده است، تصریح کرد: ایران کشور همسایه افغانستان است و نمی‌تواند راجع به مسائل این کشور بی تفاوت باشد و همواره مسائل افغانستان و تحولات در این کشور برای ما مهم بوده است.

کنعانی با اشاره به برگزاری چهارمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند ازبکستان، گفت: این روندی است که ایران در چارچوب آن نقش موثر و مهمی را ایفا می‌کند.

کنعانی با ذکر برخی از موارد مطرح شده در بیانیه پایانی نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند، گفت: ما بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با حضور اقوام مختلف تاکید داریم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با موضوع افغانستان دوگانه و دارای تناقض نیست، افزود: همانطور که بارها در مواضع رسمی اعلام کرده‌ایم جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات افغانستان دارای سیاست اصولی و روشن است و این سیاست از مولفه‌های روشنی برخوردار است.

کنعانی با تاکید بر اینکه حمایت از صلح و ثبات در افغانستان برایمان مهم است، گفت: ما مخالف حضور مجدد بازیگران خارجی به بهانه‌های مختلف در این کشور هستیم. مخالف مداخله خارجی در امور داخلی افغانستان هستیم و بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در این کشور با تمام اقوام و همچنین مبارزه موثر با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تاکید داریم.

وی همچنین ادامه داد: در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی افغانستان نیز با منع زنان از تحصیل و ممانعت از اشتغال زنان و حضور آنان در فعالیت‌های اجتماعی، رسمی و اداری مخالف هستیم و پیش از این نیز مخالفت‌مان را با این نوع سیاست‌ها اعلام کرده‌ایم.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال ادامه داد: ما در ارتباط با موضوع افغانستان، مسائل دو جانبه زیادی داریم موضوع حق‌آبه ایران از هیرمند همواره در مذاکرات مورد توجه ما بوده است و بر اجرایی شدن آن تاکید کرده‌ایم. امنیت مرزی بین دو کشور برای ما حائز اهمیت است. رسیدگی به وضعیت چندین میلیون آواره افغانستانی در ایران و ممانعت از سرریز شدن آوارگان جدید به ایران و همچنین مسائل مربوط به امنیت مشترک بین دو کشور از دیگر موضوعات مورد توجه در روابط دو جانبه بین ایران و افغانستان است.

وی ادامه داد: سیاست ما در ارتباط با افغانستان آگاهانه و هوشمندانه است و موضوع تامین امنیت در داخل افغانستان و توجه به منافع مردم افغانستان در کنار توجه به تامین امنیت و منافع مردم ایران برای ما مهم است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده است و آمادگی خود را برای جمع‌بندی مذاکرات رفع تحریم‌ها اعلام کرده است و بر اساس پیش نویس رد و بدل شده ایران اعلام کرده است که حاضر است که در کوتاهترین زمان ممکن جمع‌بندی مذاکرات انجام شود.

وی با بیان اینکه از خطوط قرمز خود و منافع ملی عقب نشینی نمی‌کنیم و بر این موضوع تاکید داریم که باید همه طرف‌ها به تعهدات خود پایبند باشند تصریح کرد: در این چارچوب در صورتی که طرف مقابل آمادگی لازم را از خود نشان دهد زمینه برای بازگشت سریع و زودهنگام به میز مذاکرات جهت جمع‌بندی مذاکرات وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سوال دیگری در مورد توافقات ایران و آژانس به یکدیگر برای ادامه گفت‌وگوها در پی سفر چندی پیش رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: همانطور که می‌دانید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اسفند ماه سال گذشته به تهران سفر کرده است و در چارچوب بیانیه‌ای مشترک بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو طرف تاکید کردند که گفت‌وگوها و مذاکرات فنی بین ایران و آژانس انجام شود، به منظور حل و فصل اختلافات فنی و تکنیکی و موضوعاتی که بین ایران و آژانس مطرح است.

کنعانی ادامه داد: بر اساس آن بیانیه و توافق صورت گرفته هیات فنی تبادل شد و هیاتی از آژانس به ایران سفر کرد و گفت‌وگوهای فنی بین دو طرف انجام شد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این گفت‌وگوها در مسیر توافق‌های انجام شده بین دو طرف ادامه دارد. این مسیر یک مسیر فنی است و امیدواریم بتوانیم در این مسیر گام‌های موثری را برای حل مسائل باقی‌مانده برداریم. مسیر گفت‌وگوها و مذاکرات فنی بین ایران و آژانس ادامه دارد. امیدواریم که آژانس به مسیر فنی متعهد باشد و ما شاهد باشیم که آژانس حداکثر تلاش خود را می‌کند که از تاثیرات و فشارهای سیاسی به دور باقی بماند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حل مسائل منطقه بین ایران و کشورهای منطقه بدون برجام تصریح کرد: دولت سیزدهم از ابتدای تشکیل بر این موضوع تاکید داشت که موضوع برجام، صرفا یکی از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و در همین چارچوب بر این موضوع تاکید شد که دولت اقتصاد و معیشت مردم را به موضوع برجام گره نمی‌زند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما همواره به مسیر مذاکره و دیپلماسی پایبند بودیم و مسئولانه در میز مذاکرات حاضر شدیم، گفت: ما توسعه روابط خارجی خود را موکول به روند برجام مثلا پیشرفت یا عدم پیشرفت آن نکردیم. جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های فراوانی است و در معادلات منطقه ای به دلیل ظرفیت‌های موثر و تعیین کننده اش همواره یکی از اعضای اثرگذار در تحولات بوده است.

وی با بیان اینکه از دیگر سو شاهد این هستیم که شرایط بین‌المللی تغییر کرده و ما به زودی شاهد تغییر موازنه قوا در عرصه جهانی هستیم تصریح کرد: در همین چارچوب ما دیگر با موضوعی به نام جهان تک قطبی روبرو نیستیم.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های ملی جمهوری اسلامی ایران و تغییر شرایط بین‌المللی دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده که از این فرصت در راستای تحول منافع ملی خود استفاده کند و در جهت همگرایی هر چه بیشتر منطقه‌ای حرکت کنیم.

وی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه افزود: این تحولات نشان دهنده موفقیت رویکرد منطقه گرایی و سیاست همسایگی ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ما در روابط خارجی خود را محدود به یک منطقه و بلوک خاص نمی‌کنیم و توسعه روابط با کشورهای مختلف مورد توجه ما است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد افغانستان گفت: در مورد افغانستان و حل مشکلات و مسائل آن نمی‌توان نسخه فوری و سریعی ارائه کرد. حل مسائل مربوط به افغانستان نیازمند تلاش‌های مستمر است و نقش کشورهای همسایه افغانستان در حل و فصل مسائل این کشور موثر و تاثیرگذار است و ما باید تلاش کنیم که از تمام ظرفیت‌ها برای ایجاد شرایط بهتر و زندگی بهتر برای مردم افغانستان به صورت مناسب استفاده کنیم و این ظرفیت‌ها را بکار بگیریم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد نقش شورای عالی امنیت ایران در مذاکرات بین ایران و عربستان گفت: در روابط خارجی همه مولفه‌ها و عناصر یک حکومت همواره متناسب با ظرفیت‌ها و ماموریت هایی که دارند باید ایفای نقش کنند.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران متناسب با موضوعات، ماموریت‌ها را به دستگاه‌های مختلف محول می کند و دستگاه ها متناسب با توانایی‌هایی که دارند ماموریت‌های خودشان را انجام می‌دهند. این کاملاً نمونه بارز استفاده موفق از ظرفیت‌های کشور برای تحقق منافع ملی در حوزه روابط خارجی بود و کاملاً نتایج مثبت و سازنده خودش را نشان داد.

  • منبع خبر : ایسنا